مسؤول میراث فرهنگی زیرکوه خبر داد

برپایی نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی در روستای افین

عصر نمایشگاه- مسؤول میراث فرهنگی زیرکوه از برپایی نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی روستای افین در محل آسیاب تاریخی این روستا خبر داد و گفت: این مجموعه که از سال ۸۵ ایجاد شده آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

برپایی نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی در روستای افین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، حسین سروش در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وجود نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی در روستای هدف گردشگری گامی موثر در راستای حفظ و نگهداری از وسایلی که در نیم قرن اخیر مورد استفاده مردم بوده است و در صورت همکاری مسؤولان می‌توان این نمایشگاه دائمی مردم شناسی را به موزه معرفی استان تبدیل کرد.

    وی افزود: روستای افین از مراکز مهم تاریخی زیرکوه بوده و فاصله آن تا مرکز استان حدود 120 کیلومتر است و با وجود چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها، حوض‌ها و سایر موارد مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود گنجانده که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه‌های زرشک مجموعه بی‌نظیری از جاذبه‌های مختلف را با خود به همراه دارد.

    مسؤول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه ادامه داد: آب و هوای منطقه بر خلاف سایر مناطق خشک و نیمه خشک، آب و هوایی به نسبت خنک و تابستان‌های دلنشین دارد و به دلیل قرار گرفتن بین دو رودخانه محلی‌، خوش‌نشین است و بدون شک یکی از مناطق زیبا و دلنشین طبیعی از نظر تعدد درختان و سرسبزی، روستای افین است.

    سروش با بیان اینکه گردشگری این روستا از نوع تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جغرافیای طبیعی (کشاورزی) است، ادامه داد: یکی از جنبه‌های دیدنی و سرسبز این روستا، باغستان روستا به طول تقریبی 15 کیلومتر است و همچنین نمای درختان بی‌شمار زرشک در چهار فصل سال، بسیار زیبا و دلنشین است.

    وی به صنایع دستی روستای افین اشاره کرد و گفت: از صنایع دستی این روستا می‌توان به انواع قالی و قالیچه، توبافی، پارچه‌بافی و نیز انواع پارچه‌های کرباسی که از آن لباس و پوشیدنی تهیه می‌کنند، اشاره کرد.

    مسؤول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه افزود: نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی روستای افین، در محل آسیاب تاریخی این روستا که به شماره 13430 در فهرست آثار ملی ثبت شده، برپا شده است.

    سروش ادامه داد: در این نمایشگاه ادوات کشاورزی، وسایل زندگی، وسایل بافت و ساخت و نمونه‌های شاخص و نادری از وسایل روشنایی و پخت و پز قدیمی به نمایش در آمده است.

    وی یادآور شد: این مجموعه که از سال 1385 با هدف آشنایی پژوهشگران و محققان در این اثر تاریخی، ایجاد شده به طور کامل وسایل مردم‌شناسی بوده که مردم به این مجموعه اهدا کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت