قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی از نگاه بخش خصوصی

عصر نمایشگاه- موضوع قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی از جمله چالش‌هایی است که سایت‌داران، برگزارکنندگان و دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور با آن درگیر هستند.

قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی از نگاه بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، در حال حاضر فعالان صنعت نمایشگاهی ایران دیدگاه‌های متفاوتی در این باره دارند که نشان‌دهنده وجود ابهام در این زمینه است. در اینجا دیدگاه‌های یکی از مدیران نمایشگاهی استانی (از بخش خصوصی) درباره قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی ارائه شده است. متاسفانه دسترسی به مدیران سازمان توسعه تجارت برای انعکاس دیدگاه‌های این سازمان درباره چگونگی قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی کشور امکان پذیر نبود. مجله «نمایشگاه» آمادگی دارد تا دیدگاه‌های همه دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور در این زمینه را منتشر کند.

    مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی تبریز: شرکت‌های نمایشگاهی متولی قیمت‌گذاری باشند
    حبیب ماهوتی، مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی تبریز در این باره معتقد است: در حال حاضر نحوه قیمت‌گذاری فضاهای نمایشگاهی کمی به هم ریخته است و هر کس هر طور که دلش می‌خواهد، قیمت می‌دهد. صنعت نمایشگاهی نباید مثل بازار میوه باشد که در زمان خراب شدن میوه‌ها قیمت را به شدت کاهش می‌دهند. در برخی نمایشگاه‌ها شاهد این هستیم که برگزارکننده به دلیل استقبال اندک، قیمت را به شدت پایین می‌آورد که اصلا خوب نیست. باید تاکید کنم که قیمت‌گذاری موضوع مهمی است.
    وی در این زمینه نقش نهادهای دولتی را نیز تعیین کننده دانست و افزود: نهادهایی مثل دارایی، شهرداری و اداره برق با وضع تعرفه‌های سنگین موجب افزایش هزینه‌های نمایشگاهی می‌شوند و این مشکل تا زمانی که ما به یک «صنعت» تبدیل نشده‌ایم، ادامه خواهد داشت.
    ماهوتی همچنین گفت: با همه احترامی که برای نمایشگاه تهران قائل هستم، معتقدم نمایشگاه‌های استانی خودشان باید قیمت‌ها را تعیین کنند. نمایشگاه تهران از حمایت‌های دولت (در وقت لزوم) برخوردار می‌شود اما نمایشگاه‌های خصوصی چنین امکانی ندارند و باید به فکر درآمدزایی و تامین هزینه‌هایشان باشند. به طور کلی، قیمت‌گذاری باید بر اساس گریدبندی سایت‌های استانی و نوع نمایشگاه انجام شود. به عنوان نمونه، برای نمایشگاه‌هایی که زمینه درآمدزایی زیادی دارند (مثل نمایشگاه‌های خارجی)، باید دست ما باز باشد چون این نوع نمایشگاه‌ها ذاتا گران‌تر هستند. در مقابل، برای برخی نمایشگاه‌ها مثل نمایشگاه‌های دانش بنیان که به دلیل وضعیت خاص‌شان باید مورد حمایت قرار گیرند، می‌توان قیمت‌ها را ارزان‌تر در نظر گرفت. به بیان دیگر، قیمت‌ها باید نسبت به نوع نمایشگاه تغییر کند.
    مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی تبریز در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین نمایشگاه‌های تهران و تبریز وجود دارد، گفت: این دو تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند اما در زمینه قیمت‌گذاری، به دلیلی که قبلا گفتم، تهران ارزان‌تر است. ببینید، اساسا صنعت نمایشگاهی به دلیل خدمات مختلفی که ارائه می‌کند، صنعت گرانی است. برخی نمایشگاه‌ها کارها را برون سپاری می‌کنند که در همه جای دنیا رسم است. یعنی بعضی از کارها را به افراد متخصص و کاردان می‌سپارند که در نتیجه طبیعی است که هزینه‌ها کمی افزایش پیدا می‌کند. اما بار اصلی افزایش هزینه‌ها به عهده برخی نهادهاست. مثلا اداره برق تعرفه «سایر» را برای ما در نظر گرفته و هزینه زیادی به ما تحمیل می‌کند. شهرداری عوارض را بالا می‌گیرد و دارایی هم مالیات زیادی وضع می‌کند.
    ماهوتی درباره برگزاری نمایشگاه‌هایی با حضور شرکت‌های خارجی نیز گفت: اگر قیمت فضاهای نمایشگاهی در خارج از کشور را در نظر بگیرید، خواهید دید که حضور در نمایشگاه‌های ایران برای شرکت‌های خارجی به صرفه و ارزان‌تر از کشور خودشان است. بنابراین باید از آنها پول بیشتری بگیریم. یعنی در مقایسه با شرکت‌های داخلی، باید فضای اختصاص یافته به شرکت‌های خارجی را گران‌تر تعیین کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت