به مناسبت روز جهانی عکاسی ؛

نمایشگاه «درحافظه درخت» پایان بخش جشن بزرگ عکاسان شیرازی

عصر نمایشگاه- گردهمایی عکاسان و هنرمندان به مناسبت روز جهانی عکاسی با گشایش نمایشگاه «در حافظه درخت» پایان یافت.

نمایشگاه «درحافظه درخت» پایان بخش جشن بزرگ عکاسان شیرازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، در آیین پایانی گرامیداشت روز جهانی عکاسی که به مدت 2 روز در شیراز برگزار شد و طی آن در 5 نقطه این شهر آیین های ویژه ای برپا شد، عکاسان و هنرمندان ابتدا در نگارخانه «پیرسوک» نمایشگاه عکس های عباس مخبر، اسطوره شناس ایرانی را با آثاری انتزاعی و تجریدی از درخت افتتاح کردند.

    درحافظه درخت؛ نگاهی موشکافانه به موضوعی ساده

    در این مراسم که با حضور این هنرمند و نویسنده توانمند برگزار شد، نیما تقوی مدیر مجموعه فرهنگی هنری پیرسوک با ابراز خرسندی از اینکه نگارخانه این مجموعه برای دومین گام عکس هایی را به نمایش گذاشته که حاصل نگاه یک اسطوره شناس و نویسنده برجسته است، گفت: عکس های عباس مخبر حاوی نگاهی موشکافانه به موضوعی ساده است.

    وی با اشاره به قرار گرفتن 30 عکس در نمایشگاه «درحافظه درخت» عنوان کرد: در حاشیه این نمایشگاه تازه ترین کتاب استاد عباس مخبر نیز با موضوع اسطوره کورش ارایه می شود.

    مدیر سینماتک پیرسوک همچنین از نمایش فیلم مستند «عکاس جنگ» در شب پایانی ویژه برنامه های روز جهانی عکاسی خبر داد.

    همچنین عباس مخبر با اشاره به اینکه راه اندازی چنین فضاهایی در شیراز فضای فرهنگی را پرنشاط می گرداند، گفت: با وجود چنین مکان ها و فضاهایی گفتگوی فرهنگی رخ خواهد داد.

    در خاطره و حافظه درخت شکلهای حیات دیده می شود

    این نویسنده و اسطوره شناس با اشاره به اسطوره ای بودن عنصر درخت در تمامی فرهنگها، افزود: در خاطره و حافظه درخت شکلهای حیات دیده می شود و فرم و رنگ از ویژگی های تصاویر این درختهاست.

    وی با اشاره به اینکه یکسال به طور شبانه روز دچار درخت بوده است، عنوان کرد: این مجموعه عکس به تدریج گردآوری شده و از میان هزاران عکسی که گرفته شد، 50 اثر انتخاب شد تا در نهایت به نمایش گذاشته شود.

    مخبر که پیشتر عکس های مجموعه «درحافظه درخت» را در شهرهای تهران و اصفهان به نمایش گذاشت، ادامه داد: دچارشدگی من به درخت همچنان باقیست و این پروژه عکاسانه ادامه خواهد یافت.

    پیرامون این نمایشگاه محسن نطنج، هنرمند معمار و مجسمه ساز نیز از منظر ارتباط بی واسطه با اثر به این نمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: آثار عباس مخبر بخشی از غریزه دانستگی است اما در جاهایی به خاطر آشنایی نداشتن با ویژگی های تصویر دارای کاستی است.

    وی با بیان اینکه هنرمند از موضوع درخت با فاصله پیش رفته، تصریح کرد: مخبر در این عکسها با مرور موضوعی ورای درخت را عرضه می کند. در عین حال آنجا که عکسها فضا دارند و نور درست عمل کرده آثاری موفق دیده می شود. وقتی گرایش به هیئت در هنرهای بصری منجر به خلق تصویری می شود که نیازی به تفسیر ندارد آنگاه عکاس به درستی عمل کرده است.

    عکاسی با ادبیات عجین شود

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در جمع عکاسان و هنرمندان با بیان اینکه عکاسی اگر بخواهد مستقل باشد باید مانند تصویرگران با حوزه ادبیات عجین شود، عنوان کرد: چراکه تصویرگران برای تبیین موضوع و فهم و معنا در کنار ادبیات قرار گرفتند.

    بهزاد مریدی نیاز عکاسی کنونی را وابسته به روایتگری عنوان کرد و افزود: از آنجا که بسیاری از جوامع ترجیح بر دیده شدن دارند تا گوش سپردن، این امکان فراهم است که عکاسی هم روایتگر باشد.

    وی با ذکر این نکته که عکاس قرار نیست صرفا تکنیک را در نظر بگیرد، تصریح کرد: امروزه اگر پرسیده شود خواندن رمان ترجیح داده می شود یا به تصویر کشیدن آن؛ کودک و بزرگسال ترجیح می دهند ببینند و حدس بزنند.

    این مقام فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد که عکاسان نسل جدید شاعر، فیلسوف، عارف و ادیب باشند.

    در ادامه شب پایانی بزرگداشت عکاسی در شیراز، هنرمندان با حضور در کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گردهم آمدند و کیک این رویداد جهانی را در خاطره تصویری ثبت کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت