از روز جمعه ۵ شهریورماه ؛

گالری جَم شیراز میزبان نمایشگاه گروهی عکس‌های موبایلی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عکس‌های موبایلی علی زمانی، خشایار جوانمردی و شایان جوان از روز جمعه ۵ شهریورماه در گالری «جم» شیراز افتتاح می‌شود.

گالری جَم شیراز میزبان نمایشگاه گروهی عکس‌های موبایلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، شیما سهرابی، مدیر نگارخانه جَم  با بیان اینکه در این نمایشگاه 40 اثر در ابعاد 30×30 سانتیمتر با محوریت عکاسی مستند که با گوشی موبایل عکاسی شده‌اند، به نمایش گذاشته می‌شوند، گفت: این نمایشگاه تا روز چهارشنبه 10 شهریورماه از ساعت 17 تا 21 پذیرای علاقه‌مندان است.

    خشایار جوانمردی یکی از عکاسان حاضر در این نمایشگاه نیز درباره‌ این نمایشگاه اشاره کرد:عکاسی آمیخته به تعاریفی همچون انسانیت، حقیقت، واقعیت، صداقت، انتخاب، اعجاز و دیگر مفاهیمِ عمیقی که بارها و بارها مورد نقد و تاکید منتقدان و عکاسان قرار گرفته، ابزار و رویکردهای متفاوتی را در روند تولید طلب می‌کند.

    وی، افزود: فارغ از تعاریف حقیقت و واقعیت به تعریف دیگری می‌رسیم از جنس انتخاب که امروزه به تحریف آن را سانسور هم می‌نامند. حال آن که عکاس، سانسورچی زبردستی است که پیرامونش را به تحریف‌ها و تعریف‌های مجدد بازسازی می‌کند، او انتخاب می‌کند تا بتواند یک‌بار دیگر مفاهیم فوق را (حقیقت، صداقت، انسانیت و...) به تصویر بکشد، گویی می‌تواند تدوینگر فیلمِ خامی باشد که کارگردان اختیارِ روایت را به تدوینگر حواله کرده.

    جوانمردی عنوان کرد: ابزار به تنهایی امکان این را داده‌است که رویکردهای متفاوتی را در تولید اثر تعریف کنیم، به عنوان مثال دوربین‌های قطع بزرگ کاربری‌های متفاوت‌تری نسبت به دوربین قطع کوچک یا حتی متوسط داشته‌اند؛ حال اگر پذیرفتن این موضوع که ابزار با توجه به امکانات و قابلیت‌هایش میتواند انتخابی مجدد را برای تولید کننده به ارمغان بیاورد، با این اصل مواجه می‌شویم که انتخاب ابزار همان انتخاب رویکرد یا مواجهه‌ی خلاقانه با تولید اثر است. از این رو میتوان آنی به مساله معاصرِ عکاسی با موبایل نگاهی پخته‌تر کرد و با همان تعاریف بنیادی موبایل را به عنوان وسیله‌ای که میتواند باعث تغییرات اساسی در رویکردهای اخیر عکاسی شود را بازتعریف‌ کرد.

    این هنرمند جوان ادامه داد: علی زمانی، شایان جوان و اینجانب به عنوان عکاسان مستند اجتماعی که حضور در این عرصه را با تعاریف از قبل تعیین شده با همکاری در خبرگزاری ها، آژانس‌های عکس و مسابقات عکاسی تجربه کردیم، بر آن شدیم که یک بار دیگر معاصرِعکاسی مستند، که در خیابان‌ها، شهرها و لابلای حضور مردم شکل می‌گیرد را با ابزاری به سادگی موبایل (سادگی از آن رو که صمیمیتی ناخواسته با تلفن همراه داریم) به معرض نمایش قرار دهیم. این نمایش که قبل از هر چیز مدعی ناگفته‌ها، تعریف نشده‌ها و زحمات بدون چشم‌داشت این عکاسان است، میخواهد طعنه به دوستدارانی بزند که عکاسی را از جنس ابزار می‌پندارند و فکر می‌کنند اگر دوربینی بتواند جزئیات را بهتر به تصویر بکشد، می‌تواند مفهوم را هم جزئی‌تر منتقل کند.

    نگارخانه جم شیراز در بلوار جدید قرآن، نرسیده به میدان ابوالکلام، بین کوچه 7 و 9،  پلاک 225 قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت