از ۶ شهریور ماه سال جاری؛

افتتاحیه نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی

عصر نمایشگاه- افتتاحیه نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی روز شنبه ۶ شهریور ماه سال جاری در قزوین برپا خواهد شد و این دوسالانه تا ۲۶ شهریور ماه ادامه دارد.

افتتاحیه نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، علی شیرازی عضو شواری سیاستگذاری چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران درباره مهمترین رویکردهای شورای سیاستگذاری در این دوره دوسالانه گفت: نکته نخستی که باید به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این دوسالانه بیان کنم این است که بسیاری از خوشنویس ها می پرسند چرا این دوسالانه در قزوین برگزار می شود که در جواب آنها باید بگویم ما تا به حال چند پیشنهاد برای برگزاری این دوسالانه داشته ایم؛ اینکه در تهران آن را برگزار کنیم یا اصفهان و شیراز و خراسان که هر کدام سابقه درخشانی در خوشنویسی دارند اما قزوین علاوه بر اینکه سابقه معتبری در عرصه خوشنویسی دارد اداره کل فرهنگ و ارشاد این شهر هم بسیار پیگیر برگزاری این دوسالانه در این شهر است و ما این پیگیری را از دیگر شهرها ندیده ایم.

    وی ادامه داد: ما در شورای سیاستگذاری بر کیفیت دوسالانه بسیار تاکید داشتیم و معتقدم کیفیت یک رویداد مهمتر از هر جنبه دیگری است و خوشبختانه این دوسالانه در هر دوره بهتر از دوره قبل برگزار می شود و این ارتقای کیفیت تنها متعلق به جشنواره و شرکت کنندگان آن نیست بلکه ماحصل زحمات تمام استادان خوشنویسی در سراسر کشور است.

    مسابقه حضوری در چهارمین دوسالانه

    شیرازی با اشاره به یکی از تفاوت‌های این دوره از دوسالانه نسبت به دوره‌های قبل گفت: امسال کسانی که متقاضی حضور در مسابقه بودند باید شخصا حضور پیدا می کردند و اثر خود را می نوشتند. هنر خوشنویسی هنری انفرادی است و گوشه خلوتی می طلبد اما با وجود اینکه در این دوره خوشنویسان مجبور شدند در جمع این کار را انجام دهند بسیار درخشیدند و سال‌های آینده هم همین روش ادامه پیدا می کند.

    وی در پاسخ به اینکه آیا به دلیل شائبه اصالت نداشتن آثار توسط شرکت کنندگان چنین تمهیدی اتخاذ شد نیز بیان کرد: خود من چندان موافق برگزاری مسابقه به صورت حضوری نیستم به همان دلیل که معتقدم نوشتن خوشنویسی گوشه خلوت می خواهد. ضمن اینکه صحیح به نظر نمی رسد که با نگاه بدبینانه به حرفه ای های این عرصه نگاه شود و باید به آنها اعتماد کنیم. به گمانم امکان اینکه آدم های حرفه ای برای دیگران کاری را خلق کنند و خطی بنویسند کلا منتفی است. تنها شائبه ای که وجود داشت این بود که امروزه ابزارهایی مثل پرینتر وجود دارد و ممکن است کسی کاری را به صورت بسیار کمرنگ پرینت بگیرد و بعد روی آن بازنویسی کند. گرچه امکان این اتفاق ضعیف بود اما می خواستیم جلوی این اتفاق حتی در حد بسیار کم هم گرفته شود.

    شیرازی با بیان اینکه امسال در تمام گرایش های خوشنویسی رشد قابل ملاحظه ای مشاهده می شود، گفت: از نظر کیفی همه گرایش ها در یک سطح هستند اما به لحاظ کمیت نستعلیق چون خط ملی ماست بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارد و تعداد آثار دو برابر کسانی است که در خط شکسته نستعلیق حضور یافتند و کسانی که در بخش شکسته نستعلیق حاضر شدند تعدادشان دو برابر بخش خطوط نسخ و ثلث است.

    رقم جوایز کم است و باید ارتقا یابد

    این خوشنویس با انتقاد از جوایز این دوسالانه به لحاظ کمی و کیفی عنوان کرد: به گمانم به نسبت این حضور تعداد جوایز و رقم آنها در شان شرکت کنندگان نیست. البته شرایط اقتصادی کشور را مورد توجه قرار می دهیم اما باز به نسبت وضع موجود این جوایز ناچیز است. این در حالی است که ما این جوایز را با جوایز جشنواره هایی که در کشورهای اطراف ما مثل امارت و ترکیه برگزار می شود مقایسه نکنیم. چه بسا رقم جایزه نفر اول جشنواره ای در ترکیه به اندازه کل جوایز ما باشد.

    شیرازی در انتها برپایی این دوسالانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین که خوشنویسان جوان می دانند دو سال یکبار چنین دوسالانه ای برگزار می شود خود را برای حضور در آن آماده می کنند و همین باعث رشد کیفی خوشنویسی ما می شود. ضمن اینکه شور و هیجان یک دوسالانه بسیار زیاد است و قابل مقایسه با هیجان یک جشنواره کوچک یا یک نمایشگاه نیست.

    افتتاحیه نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی روز شنبه 6 شهریور ماه سال جاری در قزوین برپا خواهد شد و این دوسالانه تا 26 شهریور ماه ادامه دارد.

    این دوسالانه در بخش نمایشگاهی در دو بخش  آثار اساتید و آثار شرکت کنندگان برپا می شود و بخش پژوهشی نیز از دیگر بخش های این دوسالانه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت