در دوازدهمین نمایشگاه انرژی کیش مطرح شد

تاکید بر شکوفایی ظرفیت بازار انرژی و اقتصاد ایران درپساتحریم

عصر نمایشگاه- دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش پنجشنبه شب درحالی پایان یافت که نزدیک بودن زمان برپایی آن با روز اجرایی شدن برجام، حال و هوای پساتحریمی به آن بخشیده بود و شرکت کنندگان داخلی و خارجی بر شکوفایی ظرفیت بازار انرژی و اقتصاد ایران پس از رفع تحریم ها تاکید داشتند.

تاکید بر شکوفایی ظرفیت بازار انرژی و اقتصاد ایران درپساتحریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ،نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در آیینی با حضور سیدکاظم وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت، علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، جوزپه پریزوسو عضو شورای جهانی انرژی و جمعی از مدیران و نمایندگان شرکت های برتر داخلی و خارجی فعال در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی های نوین در مرکز نمایشگاه های بین المللی انرژی کیش آغاز بکار کرد.
    این درحالی است که با نزدیک شدن به روز اجرای برجام جاذبه های ظرفیت های عظیم نفت و گاز کشور، مدیران و نمایندگان شرکت های خارجی سازنده و سرمایه گذار از 35 کشور را به جزیره کیش کشانده بود تا جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه انرژی ارائه داده ضمن اینکه با ظرفیت ها و فرصت های قابل توجه سرمایه گذاری کشور در حوزه انرژی آشنا شوند و به اصطلاح از غافله سرمایه گذاری در ایران در فضای پسانحریم عقب نمانند.
    قائم مقام وزیر نفت در سخنان خود در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه ایران در برنامه ششم توسعه به بازیگر کلیدی بازار جهانی انرژی تبدیل می شود گفت: منابع فراوان نفت و گاز در کشور می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، زمینه توسعه همکاری های بین المللی را فراهم کرده و جایگاه کشورمان را در بازار انرژی جهان تقویت کند.
    سید کاظم وزیری هامانه افزود: شرایط پسا تحریم امکان افزایش تولید منابع هیدروکربوری با هدف ایجاد ثروت پایدار و شتاب بخشیدن به رشد همه جانبه کشور را فراهم و آینده ای بسیار روشن برای کشور رقم می زند.
    وی ضمن تاکید بر لزوم شناخت نقاط ضعف و قوت صنعت نفت و گاز کشور تاکید کرد: بررسی راهکارهای دستیابی ایران به جایگاه مطلوب در بازار انرژی بین المللی اهمیت بسزایی دارد.
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، نفت و اقتصاد وابسته به آن تنها مسیر سریع برون رفت اقتصاد کشور از شرایط تحریم و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین الملل است اظهار کرد: رشد درآمد نفت همواره با افزایش تولید در سایر بخش های صنعتی کشور همراه بوده و موجب رونق در کسب و کار به ویژه در بازار مالی کشور می شود.
    علی اصغر مونسان تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه بین المللی انرژی در جزیره کیش در سال جاری تفاوت عمده ای با سال های گذشته دارد و آن تغییر رخ داده در ساختار سیاست های خارجی و گشوده بودن درهای جهان به روی اقتصاد کشور است که در مرحله نخست حوزه انرژی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
    وی خاطرنشان کرد: روزها و ساعت های پیش رو همچون نمایشگاه انرژی فرصتی است که می تواند منشا و مبدا اتفاق های مهم و تاثیرگذاری در سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه صنعت انرژی کشور باشد.
    رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در سخنان خود به جایگاه نخست ایران در داشتن منابع گازی و رتبه چهارم کشور در برخورداری از ذخایرنفتی و تنوع آن ها اشاره و اظهار کرد: قیمت تمام شده تولید هربشکه نفت ما و تنها یک کشور دیگر براساس جدیدترین آمار موسسه بین المللی مطالعات انرژی کمتر از 10 دلار است.
    رضا پدیدار با بیان اینکه با روندهای جاری اشتیاق سرمایه گذاری در کشور بسیار بالا رفته است ابراز امیدواری کرد که ساز و کار اجرایی لازم برای سرمایه گذاری نیز با پیشرفت دیپلماسی سیاسی کشور محقق شود تا در ادامه دیپلماسی انرژی نیز جایگاه اصلی خود را در کشور باز یابد.
    رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران همچنین با بیان اینکه کیش پل ارتباط ایران با کشورهای خارجی است گفت: این جزیره با توجه به موقعیت مکانی خود می تواند مرکز مبادلات تکنولوژی صنعت نفت ایران باشد.
    وی تصریح کرد: این جزیره می تواند به طور همزمان هاب سرمایه گذاری و تکنولوژی باشد که برای کشور ارزش اقتصادی ایجاد می کند.
    پدیدار با اشاره به لزوم تامین امکانات لازم برای ایجاد مرکز انتقال تکنولوژی از سوی سازمان منطقه آزاد در جزیره کیش، ابراز امیدواری کرد که سازمان منطقه آزاد کیش و وزارت نفت به نحوی از برگزاری نمایشگاه های بین المللی مرتبط با انرژی و صنعت نفت و گاز کشور پشتیبانی و حمایت کنند تا افراد خارجی با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به تبادل سرمایه، اطلاعات و تکنولوژی اقدام کنند.
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بیان اینکه این جزیره امروز علاوه بر بهره مندی از مزایای یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و گردشگری، یکی از منابع بزرگ گازی کشور را در خود جای داده است گفت: شاید کیش بهترین مکان برای خلق فرصت های جدید در حوزه انرژی باشد.
    مونسان از فراهم شدن زیرساخت های مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این جزیره خبر داد و افزود: کیش دروازه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور است و به طور حتم در شرایط پساتحریم نقش خود را در این خصوص پررنگ تر از قبل ایفا می کند.
    وی خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش تلاش کرده تا حد ممکن فرآیندهای مرتبط با سرمایه گذاری در این جزیره را تسهیل کند که از آن جمله می توان به کاهش مدت زمان اعطای مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری ، ایجاد فضا و زیرساخت های لازم برای افزایش علاقمندی سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد.
    فصل مشترک سخنان مدیران و نمایندگان شرکت های خارجی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی انرژی کیش، ایجاد فضای رقابتی و گسترش حضور شرکت های خارجی در ایران در فضای پساتحریم بود.
    سازندگان و تامین کنندگان بین المللی تجهیزات انرژی بخصوص صنایع نفت و گاز تاکید کردند که با حضور شرکت های بین المللی انرژی در صنایع نفت و گاز ایران، کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در فضایی رقابتی محقق می شود.
    در همین ارتباط مدیر فروش یک شرکت عراقی تامین کننده تجهیزات ابزار دقیق و مکانیکی صنایع نفت و گاز گفت: از حضور شرکت های بین المللی در ایران استقبال می کنیم.
    رسول محمدحسن با بیان اینکه بازار ایران برای شرکت های خارجی از مزیت های نسبی فوق العاده ای برخوردار است که این شرکت ها را برای حضور در ایران ترغیب می کند خاطرنشان کرد: ایران کشور بزرگی است که می تواند با استفاده از ظرفیت های خود به جایگاه های بسیار بهتری در حوزه های مختلف دست یابد.
    وی بزرگترین مشکل کنونی بازار انرژی ایران را تحریم ها دانست و اظهار کرد : در شرایط کنونی امکان انتقال حتی یک دلار پول به نام ایران وجود ندارد.
    مدیر یک شرکت کره جنوبی فعال در حوزه ساخت و تامین تجهیرات صنایع دریایی و نفت و گاز نیزضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در شرایط پساتحریم امکان فعالیت شرکت های خارجی در ایران به طور کامل فراهم شود افزود: ما از حضور رقبای اروپایی و آمریکایی در بازار ایران استقبال می کنیم و معتقدیم بودن آنها در درازمدت به افزایش کیفیت محصولات و خدمات ما منجر خواهد شد.

    ولس وانگ یادآور شد: بازار رقابتی که در ایران شکل خواهد گرفت فرصتی خوب برای ارائه قیمت های مناسب تر و خدمات بیشتر است.
    این فعال حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد: بازار جهانی رو به رکود و افول است اما اقتصاد ایران به دلیل ظرفیت های فراوان خود چشم اندار مثبتی دارد و حضور ما در نمایشگاه انرژی کیش برگرفته از همین نگرش و چشم انداز مثبت بازار و اقتصاد ایران است.

    مدیر فروش بخش ایران یک شرکت آلمانی فعال در تامین و ارائه خدمات تجهیزات صنعت نفت و گاز نیز با بیان اینکه در شرایط برداشته شدن تحریم ها، شرکت های اروپایی و آمریکایی به بازار ایران باز می گردند گفت: با ورود این شرکت ها، بازار صنعت نفت و گاز ایران رقابتی تر می شود که همین امر رسیدن به قیمت های رقابتی را در پی دارد که برای ایران بسیار مفید خواهد بود.

    آرش جعفرنیا ابراز اطمینان کرد که حضور سایر شرکت های بین المللی در ایران نه تنها نگران کننده نیست بلکه رقابت خوب و سازنده ای پیش بینی می کند و مطمئن است که شرکت آن ها درشرایط پساتحریم در پروژه های بیشتری حضور خواهد داشت.

    وی به مهمترین مشکلات شرکت های خارجی فعال در ایران در شرایط تحریم اشاره و اظهار کرد: شرایط سخت تامین مالی و باز کردن اعتبارات اسنادی(ال سی)، مشکل در انتقال پول و دسترسی نداشتن به شبکه سوئیفت مهمترین موانع پیش روی شرکت های خارجی در شرایط تحریم است که با چشم انداز خوب برجام بزودی رفع خواهد شد.

    در آستانه اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های ناجوانمردانه بین المللی علیه ملت ایران، بدون شک حوزه انرژی ایران به عنوان بزرگترین ظرفیت توسعه کشور خود را برای تحرک بالا و پیشرفتی چشمگیر آماده می کند تا با خلق ارزش افزوده از سرمایه های خدادای نفت و گاز در اقتصاد ایران، عاملی برای توسعه روزافزون کشور باشد.

    همچنین با توجه به نگرش مثبت جامعه بین المللی به ایران در دوره جدید و فراهم شدن زیرساخت ها و شرایط لازم برای سرمایه گذاری هرچه بیشتر در حوزه انرژی ایران، برگزاری نمایشگاه های مرتبط همچون نمایشگاه بین المللی انرژی کیش از اهمیت دوچندانی برخوردار است زیرا علاوه بر معرفی ظرفیت های قابل توجه در حوزه انرژی، بستر مهمی برای آشنایی نزدیک شرکت های خارجی با مناطق مهم سرمایه پذیر ایران از جمله کیش است که تسهیلات مناسبی برای ورود سرمایه و سرمایه گذاران در این مناطق فراهم شده است.

    معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور در زمینه تولید، بازرگانی و خدمات مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، آب و برق مشتمل بر تولید، بازرگانی وخدمات محصول، ماشین آلات و تجهیزات وابسته و مواد اولیه ،شناسایی و معرفی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این صنایع و تلاش در جهت جلب حمایت سازمان های دولتی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه بود .

    در این نمایشگاه چهار روزه فعالان و صاحبنظران در محیطی تخصصی به تبادل نظر و اطلاعات پرداختند و شرکت های داخلی و بین المللی محصولات، قابلیت های فنی و نوآوری های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کرده و از تعامل با فعالان این صنعت و فرصت های موجود بهره مند شدند.

    دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش با حضور 195 شرکت داخلی و خارجی در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش به کار خود پایان داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت