معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد

بازنگری در نمایشگاه های کتاب استانی

عصر نمایشگاه - در آستانه برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه‌های استانی کتاب را نیازمند بازسازی و نوسازی دانست.

بازنگری در نمایشگاه های کتاب استانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی که سابقه برگزاری آن به سال 1371 باز می‌شود، با هدف پاسخگویی به چند نیاز از جمله ایجاد امکان دسترسی آسان به تازه‌های نشر در سراسر کشور و همچنین کمک به چرخه نشر راه‌اندازی شد. یکی از مهم‌ترین این اهداف که کم و بیش توفیقاتی نیز در آن به دست آمده است توسعه ویترین کتاب و گسترش بازار آن و عدالت در توزیع کتاب درسراسر کشور است. نمایشگاه استانی کتاب یک فرصت فرهنگی و رویداد بزرگی است که می‌تواند در جهت فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی گام بردارد.

    صالحی در ادامه ضمن اشاره به جامعه هدف نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: در این نمایشگاه‌ها هم مخاطب و هم ناشر مورد توجه قرار می‌گیرند ضمن این‌که از این رهگذر به گروه‌های دیگری نیز توجه می‌شود. نمایشگاه‌های کتاب استانی فرصت تعامل بین پنج ضلع حوزه کتاب را فراهم می‌کنند که این اضلاع مؤلفان، ناشران، هنرمندان گرافیک و تصویرگران کتاب، صنعتگران چاپ و نشر و عوامل دولتی و عمومی هستند که با عرصه کتاب سر و کار دارند. در این فرصت تولیدکنندگان و ناشران می‌توانند با افکار و عقاید آحاد مخاطبان ارتباط داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی خود را در آن راستا انجام دهند.

    معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص توجه به ناشران شهرستانی به واسطه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی ارتباط بین حوزه کتاب و ظرفیت‌های استانی تولید و نشر است تا به این وسیله پل فعالی بین آنها و فضای کتاب و کتابخوانان ایجاد شود. در تمام نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود ناشران همان استان نیز حضور دارند ضمن این‌که ناشران فعال هر استان امکان حضور در نمایشگاه‌های دیگر استان‌ها را به صورت مستقل و یا جمعی، در قالب تعاونی ناشران استان دارند که هدف مورد نظر را محقق خواهد کرد.

    صالحی درباره تحقق اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: بی‌تردید این‌که در هر نمایشگاه شاهد حضور پرشور مردم هستیم و در پایان ایام برگزاری، آمار قابل ملاحظه‌ای از فروش کتاب اعلام می‌شود، بیانگر این نکته است که نمایشگاه‌ها مورد توجه مردم و مخاطبان است. در برخی از نمایشگاه‌های استانی شاهد فروش بیش از یک میلیارد تومان کتاب هستیم. اما در عین حال بعد از گذشت 23 سال از عمر برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب، نیاز به یک بازنگری داریم. باید دست به یک بازسازی و نوسازی در عرصه نمایشگاه‌ها زده شود تا مشخص شود تا چه حد به اهداف اولیه دست پیدا کرده‌ایم.

    نمایشگاه‌های استانی کتاب در نهایت به مدت یک هفته برگزار می‌شوند و بنابراین باید ویترین‌های ثابت کتاب در استان‌ها راه‌اندازی شود. در استان‌ها باید هزینه‌های بالاسری حوزه کتاب و عرضه‌کنندگان کتاب را کاهش داد. ضمن این‌که برای ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتاب باید بازارچه‌های کتاب در استان‌های کشور ایجاد و توسعه یابد. همچنین نیاز است تا بازار کتاب‌های دسته دوم نیز راه‌اندازی شود.

    سی صدمین نمایشگاه کتاب استانی به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30 دی ماه در اهواز برگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت