قالیباف در انتظار پاسخ جنتی ؛

تردیدها درتعیین مکان نمایشگاه کتاب تهران ؛احتمال تغییر شهر آفتاب

عصر نمایشگاه- تشکل‌های نشر که وزارت ارشاد اعلام نظر نهایی خود را درخصوص مکان پیشنهادی شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب، منوط به نظر آنها کرده است، کاستی‌های «شهر آفتاب» را به ارشاد اعلام کردند.

تردیدها درتعیین مکان نمایشگاه کتاب تهران ؛احتمال تغییر شهر آفتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ،اردیبهشت ماه امسال و در جریان مراسم پایانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت تلویحی از همدیگر قول گرفتند که نمایشگاه کتاب سال آینده در باغ کتاب برگزار شود.

    در آن مراسم، قالیباف با اذعان به بی‌نتیجه بودن مذاکراتی که شهرداری تهران در دوره دولت قبل برای ساخت محلی دائمی جهت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته است، از پیشرفت مطلوب پروژه در حال تکمیل محل دائمی نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب سخن گفت و سپس وعده داد: «تا زمان آماده‌سازی آن مکان، ما یک نمایشگاه خاص و دائمی کتاب در تپه‌های عباس‌آباد خواهیم ساخت که این مکان تبدیل به جایی برای رونق گرفتن بازار مصرف کتاب در تهران شود».

    شهردار تهران با اشاره به حدود 65 هزار مترمربع فضای مسقف در باغ کتاب، ضمن قول مساعد برای دوبرابر کردن این میزان و رساندن آن به حدود 130 هزار مترمربع - فضایی که در مصلی زیر کاربری  نمایشگاه کتاب تهران می‌رود - خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بیاییم همین الان (اردیبهشت 94) به هم قول دهیم که بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در سال آینده در همین تپه‌های عباس‌آباد که 130 هزار مترمربع فضای استاندارد خواهد داشت، برگزار کنیم».

    علی جنتی هم در آن مراسم با اشاره به وعده شهردار تهران برای تجهیز باغ کتاب و مجموعه تپه‌های عباس‌آباد برای برپایی نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران، گفت: «ما بشارتی را که آقای قالیباف دادند، خیلی جدی می‌گیریم و از همین امروز این مساله جزو مطالبات ما خواهد شد که انشاءالله نمایشگاه سال آینده در جایی مناسب‌تر از مصلای تهران برگزار شود».

    وزیر ارشاد این را هم گفت که: «مصلای تهران واقعاً جای برگزاری نمایشگاه نیست و انشاءالله در فضای مناسبی در منطقه عباس‌آباد بتوانیم آن را برگزار کنیم و همچنین برای سال‌های بعد هم ما از آقای قالیباف انتظار داریم که بتوانند با همیاری مجموعه‌های دیگر مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی، مجموعه شهر آفتاب را به عنوان مکانی آبرومند برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و درخور نام جمهوری اسلامی ایران تکمیل و تجهیز کنند».

    هفت ماه بعد از رد و بدل شدناین صحبت ها، علی جنتی نامه‌ای را خطاب به محمدباقر قالیباف نوشت تا از نتیجه وعده‌های شهردار تهران در خصوص آماده‌سازی تپه‌های عباس‌آباد برای نمایشگاه آتی کتاب، سراغ بگیرد. چندی پیش رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در جریان نشت خبری، از پاسخ قالیباف به نامه جنتی و ارسال آن به دفتر وزیر ارشاد خبر داد. البته محمود صلاحی با استناد به نامه شهردار تهران، نه تپه‌های عباس‌آبادی که گزینه‌ای دیگر یعنی «شهر آفتاب» - حوالی حرم حضرت امام (ره) - را به عنوان گزینه پیشنهادی شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد.

    پس از مدتی هیئتی کارشناسی متشکل از نمایندگان تشکل‌های نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه «شهر آفتاب» بازدید کردند؛ پروژه‌ای که بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر حدوداً 90 درصد از راه تکمیل را طی کرده اما به جهت مواردی مانند افتتاح نشدن ایستگاه مترو و ساخته نشدن آزاد‌راه و تقاطع اصلی ورود به نمایشگاه، هنوز افتتاح نشده است.

    شنبه هفته جاری (26 دیماه) سیدعباس صالحی در جمع خبرنگاران درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به بازدید چندی پیش نمایندگان تشکل‌های نشر، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهر آفتاب - محل پیشنهادی شهرداری برای برگزاری این نمایشگاه - گفت: تشکل های نشر نظر خود را در خصوص کم و کیف این مکان برای میزبانی از نمایشگاه کتاب به ما در معاونت فرهنگی اعلام کرده اند و من فردا (یکشنبه 27 دیماه) د در جلسه ای که با آقای جنتی دارم، حاصل این جمع بندی را به ایشان اعلام می کنم و به احتمال زیاد نظر نهایی هم در این خصوص به شهرداری اعلام خواهد شد.

    محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره این موضوع به خبرنگار مهر گفت: مشخص است که شهرداری تهران برای آماده‌سازی «شهر آفتاب» بسیار هزینه کرده است و به نظر هم می‌رسد وقتی این پروژه تکمیل و نواقص آن برطرف شود، خواهد توانست نیاز تهران را به یک مکان مناسب نمایشگاهی تامین کند اما مادامی‌که این نواقص برطرف نشده و پروژه تکمیل نشده، قاعدتاً نمی‌شود از آنجا به عنوان مکان نمایشگاهی یاد کرد.

    وی افزود: وارد شدن به فازهای اجرایی نمایشگاه کتاب، واقعاً نیازمند مشخص بودن کم و کیف مکان برگزاری آن است؛ به عنوان مثال در همان مرحله ثبت نام، شما باید بدانید که فضای مسقفی که در اختیار دارید، چقدر است؟ بر اساس آمارهای اعلامی فضای مسقف شهر آفتاب حدود 23 هزار مترمربع است، خُب با این شرایط 120 هزار مترمربع دیگر باید زیر چادر برگزار شود. به این مسائل بیفزاید مشکلات مربوط به تردد به این مکان، امنیت آن و غیره.

    رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: حرف ما این است که بعید می‌دانیم این مشکلات تا چند ماه دیگر برطرف و این مکان کاملاً آماده شود اما اگر این مشکلات برطرف و شهر آفتاب به طور کامل آماده شود، اتفاق مثبتی خواهد افتاد و می‌تواند در آینده نیازهای شهر تهران را از جهت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به خصوص نمایشگاه‌های حوزه فرهنگ برطرف کند.

    آموزگار افزود: ما به مصلی به عنوان گزینه مطلوب نگاه نمی‌کنیم و تنها از سر ناچاری است که نمایشگاه را فعلاً در این مکان برگزار می‌کنیم اما اگر مکان بهتری باشد و مسائل خاصی نداشته باشد، می‌شود روی آن فکر کرد و در مورد انتقال نمایشگاه از مصلی به آنجا تصمیم‌گیری کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت