به بهانه برگزاری ۳۰ صدمین نمایشگاه کتاب استانی؛

خاطرات مسجد‌جامعی از نمایشگاه‌های استانی کتاب

عصر نمایشگاه- عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان گفت: این که نمایشگاه‌های کتاب استانی به عدد سی صد رسیده نشانه خوبی بوده است.

خاطرات مسجد‌جامعی از نمایشگاه‌های استانی کتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از  آنا ، مسجد جامعی در خصوص ایده برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها گفت: بنیان محکمی برای برگزاری این حرکت فرهنگی و ملی پایه‌گذاری شد. برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب آن‌قدر توجیه داشت تا هر وزیر و هر معاون فرهنگی با هر سیاستی کار را ادامه دهد.

    وی در ادامه گفت: توجه به دو مسئله در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی در آن زمان برای مان مهم بود. یکی رشد اقتصاد نشر و دیگر دسترسی آسان و ارزان به کتاب در سراسر کشور. به این موضوع فکر می‌کردیم اتفاقی که در تهران می‌افتد چرا در استان‌ها نباشد؟ در ابتدا قرار شد سه یا چهار نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور برگزار کنیم و نتیجه کار بررسی شود تا مطمئن شویم ماجرا ادامه پیدا کند یا اینکه متوقف شود.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری اولین نمایشگاه کتاب استانی گفت: اولین نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار شد و سه نمایشگاه بعدی در استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و هرمزگان برپا شد.

    وی افزود: اولین نمایشگاه را در شهر رشت برگزار کردیم. مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش امام جمعه رشت بود و خاطره جالبی از سخنرانی ایشان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به یاد دارم. او نذر کرده بود هر روز مدت زمان مشخصی کتاب بخواند و اگر روزی نمی‌توانست، فردایش جبران می‌کرد و به قولی قضایش را به جا می‌آورد.

    وی گفت: به نظرم از نمایشگاه کتاب گیلان به عنوان اولین تجربه خیلی راضی نبودیم. در دومین نمایشگاه که در خرم آباد برگزار شد اتفاق جالبی را تجربه کردیم. با توجه به شرایط نمایشگاه کتاب در رشت، ناشرها کتاب زیادی به خرم آباد نبردند. یکی دو روز بعد از شروع به کار نمایشگاه،‌ کتاب‌ها تمام شد و به تعطیلی آخر هفته هم رسیده بودیم و بنگاه‌های باربری تعطیل بودند. به هر طریقی بود به نمایشگاه، کتاب رسانده شد و یکبار دیگر هم کتاب‌ها تمام شدند و باورمان نمی‌شد عطش کتابخوانی آنقدر بالا بود. سومین نمایشگاه در تبریز برگزار شد و نمایشگاه چهارم در بندرعباس. از نمایشگاه کتاب بندرعباس نیز بسیار استقبال شد. نمایشگاه کنار ساحل برگزار شد.

    مسجد جامعی در ادامه اظهار داشت: بعد از برگزاری این نمایشگاه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که کار ادامه پیدا کند و برایش ساختاری تعریف کردیم. مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز مسئول برگزاری این نمایشگاه‌ها شد تا بار آن بر دوش معاونت امور فرهنگی نباشد.

    وی در خصوص ارزیابی نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: این که به عدد سی صد رسیده یعنی خوب بوده است. اگر کار و اتفاق خوبی نبود ادامه پیدا نمی‌کرد. در این سال‌ها کسانی وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند که سیاست آنها با سیاست بنیانگذاران نمایشگاه تفاوت داشت، اما نمایشگاه را تعطیل نکردند.

    سی صدمین نمایشگاه کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30 دی ماه در اهوازبرگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت