برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی

عصر نمایشگاه- اکسپو ۲۰۲۰ دبی مانند جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در زمانی غیرمتعارف و غیرمعمول برگزار خواهد شد. ‏

برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، نمایشگاه‌های جامع جهانی که از سال 1851 تاکنون هربار به‌مدت 6 ماه و از چند دهه پیش، به شکل ثابت هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، معمولا از اول ماه می (11 اردیبهشت) آغاز شده، تا پایان ماه اکتبر (9 آبان) ادامه می‌یابد. همچنین شکل تخصصی بین‌المللی آن‌ هم به مدت سه ماه، از همین حدود، یعنی در اواسط بهار آغاز شده، تا اواسط تابستان ادامه می‌یابد. ‏ ‏نمایشگاه اکسپو دبی

    اما نمایشگاه جامع جهانی (اکسپو) در دور آتی خود، از بیستم اکتبر 2020 (28 مهر 1399) یعنی زمانی که در دوره‌های دیگر، اواخر زمان برگزاری اکسپو است، آغاز خواهد شد. بر این اساس، با توجه به مدت زمان برگزاری اکسپو، اختتامیه‌ی آن در اتفاقی کم‌سابقه، در سال میلادی بعد برگزار خواهد شد. درواقع 10 آوریل سال 2021 (21 فروردین سال 1400) زمان پایان آن خواهد بود.

    پیش‌تر، تنها چهار بار این اتفاق رخ داده بود؛ در سال‌های 23-1922 و 34-1933 برزیل (ریولوژ) و آمریکا (شیکاگو) میزبان دو اکسپو تخصصی بین‌المللی بودند که زمان برگزاری آن‌ها در دو سال میلادی واقع شده بود. همچنین در سال‌های 40-1939 و 65-1964 دو اکسپو جامع جهانی در آمریکا (سان‌فرانسیسکو و نیویورک) در ایام دو سال میلادی متوالی برگزار شده بود.

    درواقع این اتفاق اکنون پس از بیش از نیم قرن، در امارت متحده‌ی عربی تکرار خواهد شد؛ ضمن آن‌که این‌بار، علاوه بر دو سال میلادی، برگزاری اکسپو در ماه‌های واقع در دو سال متوالی هجری شمسی خواهد بود.

    گویا این تصمیم به‌دلیل آن اتخاذ شده است که این‌بار، اکسپو جامع جهانی در منطقه‌ای گرمسیر در خاورمیانه ترتیب می‌یابد. همین امر، برگزاری آن‌را در ماه‌های گرم نیمسال نخست سال، عملا بسیار دشوار می‌سازد.

    حدود دو سال پیش، امیرنشین دُبی در امارات متحده‌ی عربی، با پشت سر گذاشتن ازمیر (ترکیه)، سائوپائولو (برزیل) و یکاترینبورگ (روسیه)، برای نخستین بار در بیش از یک‌ونیم قرن عمر برگزاری اکسپو، میزبانی این رویداد بین‌المللی را به خاورمیانه آورد.

    در آن زمان با حضور نمایندگان 168 کشور در مقر «دفتر جهانی نمایشگاه‌ها» (BIE) در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، ترتیب یافت، سه دور رای‌گیری انجام شد. البته چندی قبل، تایلند از میزبانی این رویداد جهانی انصراف داده بود.

    در دور اول رای‌گیری، سائوپائولو با 13 رای درحالی که حداکثر آرا با 77 رای برای دُبی بود، از گردونه حذف شد. در دور دوم دبی 87 رای، یکاترینبورگ 41 رای و ازمیر 36 رای به دست آوردند که باعث شد ازمیر از گردونه‌ی رقابت حذف شود. در نهایت در دور سوم رای‌گیری، دُبی با کسب 116 رای در مقابل 47 رای یکاترینبورگ، به‌عنوان میزبان «اکسپو» 2020 انتخاب شد. این نتیجه‌ای بود که پیش از آن، کمتر کارشناسی آن‌را متصور بود.

    پیش‌بینی شده است، موفقیت دبی در کسب میزبانی این رویداد جهانی حدود 23 میلیارد دلار بین سال‌های 2015 تا 2021 برای این امیرنشین ارزآوری داشته باشد که بیشتر آن از طریق صنعت گردشگری حاصل می‌شود. البته مقامات صنعت گردشگری دُبی میلیاردها دلار در زمینه ساخت تالارها و تاسیسات زیربنایی مربوط به این نمایشگاه هزینه کرده است.

    ابراساس آمارهای «سازمان جهانی جهان‌گردی»، دُبی در زمینه‌ی صنعت گردشگری همواره در مسیر رشد بوده که این امر مرهون گسترش دامنه‌ی شهر‌ دُبی و اجرای راهبردهای مدیریتی نو و جهانی بوده است.

    شعار اکسپو دُبی «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است و پیش‌بینی می‌شود در طول شش ماه برگزاری اکسپو، حدود 25 میلیون‌ نفر برای حضور در این نمایشگاه در سال 2020 به امارات سفر کنند.

     پاویون امارات متحده‌ی عربی در اکسپو 2010 شانگهای (چین) و اکسپو 2015 میلان، برمبنای تپه‌های شنی بیابان‌های این کشور طراحی شده، به‌نسبت در جذب بازدیدکنندگان، دست‌کم از نظر فراوانی، موفق بود.

    پیوند یا اتصال ذهن، ایجاد یا خلق آینده، در شعار اکسپو آتی، روح همکاری را در نظر بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. "توسعه‌ی پایدار"، "تحرک" و "فرصت" سه زیرفصل تم این نمایشگاه جامع جهانی است که پیش‌بینی می‌شود به ثبت و شکل‌گیری همکاری‌های جدید، با هدف پیدا کردن راه حل‌هایی برای مسائل ضروری در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی قوی شناسایی‌شده در سراسر جهان، منجر شود.

    · پایداری: پیشرفت و رفاه بدون به خطر انداختن نیازهای نسل‌های آینده؛

    · تحرک: رفع انسداد امکانات جدیدی برای مردم و جوامع، کمک موفقیت در آینده؛

    · فرصت: ایجاد ارتباطات هوشمندتر و مولد.

    «اکسپو» یا نمایشگاه جهانی که نخستین دوره آن در سال 1851 در شهر لندن، پایتخت انگلیس، با عنوان «نمایشگاه بزرگ تولیدات صنعتی کشورهای جهان» برگزار شد، مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر بار در یک کشور برگزار می‌شود و در آن جدیدترین دستاوردهای کشورهای مختلف در حوزه‌های فناوری، تجارت و فرهنگ در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت