رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان بیان کرد

ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها

عصر نمایشگاه- رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در آستانه‌ی سی صدمین نمایشگاه کتاب استانی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها یک ضرورت است.

ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، محمود آموزگار درخصوص رویکرد این اتحادیه در نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب را نمی‌شود از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت جدا بررسی کرد، در واقع ما‌‌ همان زاویه نگاهی که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم‌‌ همان نگاه درباره نمایشگاه‌های استانی کتاب نیز صدق می‌کند. به این صورت که اگر از نمایشگاه کتاب تهران برای پر کردن خلأهای توزیع استفاده می‌کنیم، نمایشگاه‌های استانی نیز کوششی برای دسترسی مردم به تازه‌های نشر است.

    وی در ادامه گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب به‌عنوان یک راه‌حل کوتاه‌مدت می‌پذیرم ولی نه به‌عنوان یک راه‌حل دراز مدت. به نظرم باید مشکل توزیع کتاب را به صورت موازی حل کنیم. یکی از مسائل ما در حوزه کتاب و کتابخوانی و دسترسی به آثار تازه منتشر شده، کمبود وی‌ترین کتاب در کشور است. از سوی دیگر ایجاد جاذبه برای کتابخانه‌های عمومییکی دیگر از راهکارهایی است که باید بر آن تاکید شود. همچنین باید به تمهیدات ویژه‌ای بیندیشیم تا تعداد کتابفروشی‌ها در شهرهای مختلف کشور افزایشیابد.

    آموزگار در خصوص چگونگی دسترسی استان‌های مختلف به نمایشگاه و کتاب گفت: اگر این فرض را بپذیریم که کارکرد نمایشگاه‌های استانی باید به گونه‌ای باشد که به نیاز دسترسی مردم به کتاب پاسخ دهد، اینیک اقدام خوب است که نمایشگاه استانی در شهرهایی بیشتر برگزار شود که کم‌برخوردار هستند و وی‌ترین و کتابفروشی ندارند، همچنین دسترسی مردم به کتاب ممکن نیست. به‌عنوان مثال خوب است که در استان ایلام، سالی چند بار نمایشگاه استانی برگزار شود اما نباید تعداد دفعات برگزاری نمایشگاه در استانی مانند ایلام و سیستان و بلوچستان با استان‌های گیلان، اصفهان یا آذربایجان برابر باشد.

    رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در خصوص آسیب‌هایی که در این نمایشگاه‌ها وجود دارد اظهار داشت: نکته‌ای که به‌عنوان یک آسیب جدی و کلیدر این نمایشگاه‌ها باید به آن توجه کرد بحث تخفیف‌هاست، باید در نظر داشته باشیم در استانی که وی‌ترین کتاب ندارد یا به اندازه کافی ندارد، وقتی مبادرت به برگزاری نمایشگاه با تخفیف بالا می‌کنیم ایجاد آن امکان را منتفی کردیم چون یک کتابفروشی نمی‌تواند تخفیف نمایشگاه‌های استانی را بدهد. در شرایطی که از پخش‌کننده 25 درصد تخفیف می‌گیرد نمی‌تواند از عهده تخفیف برآید و در یک رقابت نابرابر قرار می‌گیرد و یا ایجاد نمی‌شودیا به مرور از صحنه محو می‌شود. در این می‌ان، به‌عنوان راهبرد کوتاه‌مدت باید نمایشگاه‌های استانی با شیب ملایم برگزار شوند، تخفیف‌ها به مرور کمتر شوند. از سوی دیگر در استان‌هایی برگزار شود که برخورداری و وی‌ترین کمتری دارند تا دسترسی مردم به کتاب را امکان‌پذیر کنند.

    شایان ذکر است ؛سی صدمین نمایشگاه کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی30دی ماه تا 6 بهمن ماه در پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت