نمایش هنرهای اقوام ایرانی در نمایشگاه ملی زنجان

عصر نمایشگاه- نمایشگاه ملی صنایع دستی یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی زنجان به نمایشگاهی از هنرهای اقوام مختلف ایران زمین تبدیل شده است.

نمایش هنرهای اقوام ایرانی در نمایشگاه ملی زنجان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، صنایع دستی از جمله هنرهای دستی هر ملتی است که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم و حتی شیوه زندگی آنها دارد.

    کشور ایران نیز متناسب با اقوام مختلفی که در آن زندگی می‎کند در جای جای خود مردان و زنانی را پرورش داده که با دستان هنرمند و ذهنی خلاق دست به آفرینش زده‌اند.

    مردان و زنانی که در گذشتگان دور آفرینش‎هایی داشته‎اند که امروز نام این آثار ارزشمند با عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی مطرح است.

    نقاط مختلف کشور دارای صنایع دستی بومی است که هنرمندان زیادی نیز در حال حاضر به تولید این محصولات می‎پردازند تا علاوه‎بر خلق اثرهای زیبا و دلنشین، بر اقتصاد و معاش خود نیز تلاشی کرده باشند.

    بگذریم از اینکه تعدادی از محصولات صنایع دستی متاسفانه با گذشت زمان از یادها رفته و کسی سراغی از آنها نمی‎گیرد، اما مستندسازی حداقل اقدامی است که مسؤولان از این آثار با ارزش انجام می‎دهند تا فرهنگ و هنرهای یک نقطه یا یک قومی فراموش نشود.

    این روزها استان زنجان میزبان هنرمندانی از نقاط مختلف کشور است، هنرمندانی که هر یک دست به آفرینش و خلق آثاری می‎زنند که امروز آنها را در یازدهمین جشنواره آش ایرانی زنجان به نمایش درآورده‌اند.

    آثاری که عظمت الهی را در خلق انسان و هوش و ظرافت او نشان می‎دهد.

    *مردم زنجان بسیار خونگرم هستند

    هنرمند یزدی در نمایشگاه ملی صنایع دستی در جشنواره سراسری آش ایرانی  با اشاره به اینکه مردم شهر زنجان، مردمانی بسیار خونگرم هستند، خاطر نشان کرد: در طول این چند روز که از برگزاری جشنواره آش می‎گذرد استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

    مرضیه عرب‍‎نژاد با بیان اینکه آثاری از منبت چوب یا قلم زنی بر روی چوب را در نمایشگاه یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی ارائه کرده است، تصریح کرد: این آثار جنبه کاربردی و تزئینی دارند که شامل زیورآلات چوبی، تابلو ... می‎شود.

    وی با اشاره به اینکه در این هنر دستی تزئینات مورد نظر بر روی چوب انجام شده است، افزود: ابزار مورد نیاز برای این کار با عنوان «مغار» است که بسیار ساده و دست ساز است.
    این هنرمند یزدی ادامه داد: از چوب گردو در تولید آثار هنری خود استفاده کرده است.

    *مکان خوابمان مناسب نیست...

    هنرمند مازندرانی نیز با اشاره به اینکه استقبال از جشنواره سراسری آش ایرانی و در حاشیه آن از نمایشگاه ملی صنایع دستی بسیار عالی و فراتر از انتظار بوده است، اضافه کرد: نخستین بار هست که در جشنواره سراسری زنجان حضور پیدا می‎کند.

    احسان حاجیان با بیان اینکه آثاری از هنر پیکر تراشی در جشنواره سراسری آش ایرانی عرضه کرده است، بیان کرد: این آثار از چوب‌های جنگلی ساخته شده‌اند.

    وی با بیان اینکه از استان مازندران آمده و مسافتی بیش از 700 کیلومتر را طی کرده‎اند، یادآور شد: متاسفانه سرویس دهی خوبی از سوی مسؤولان صورت نگرفته و باید محل اقامت بهتری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته می‎شد.

    *عرضه احجام سنگی در نمایشگاه ملی زنجان

    هنرمند شهرکردی نیز برخورد برخی از مسؤولان استان زنجان را تند و بی حوصله دانست و اضافه کرد: محل اقامت هنرمندان نیز به صورت 24 نفر در یک اتاق است که ما به جای خوابیدن در اتاق در حیاط و محوطه شب را سر می‎کنیم.

    علی بنده رئیسی افزود: موضوع مکان اقامت مهم‎ترین مساله پیش آمده در این دوره از جشنواره است.

    وی در رشته احجام سنگی در نمایشگاه صنایع دستی استان زنجان شرکت کرده و در زمینه این رشته گفت: این هنر به سبک سنتی و با دست تولید می‎شود که شامل سبک‌های مختلف رئال، فانتزی و سنتی و ... است.

    این هنرمند شهرکردی با بیان اینکه برای نخستین بار در جشنواره سراسری آش ایرانی استان زنجان حضور داشته است، ادامه داد: استقبال بسیار گسترده‎ای از بخش آش و نمایشگاهی این جشنواره می‎شود.

    *لباس محلی هر قومی فرهنگ آن قوم را نشان می‌دهد

    هنرمند ایلامی با اشاره به عرضه لباس‌های محلی استان ایلام در نمایشگاه ملی صنایع دستی یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی، خاطر نشان کرد: این دوره، سومین دوره حضور وی در نمایشگاه ملی صنایع دستی زنجان است.

    ملوس بهرامی‎پور میزان استقبال بازدیدکنندگان از این دوره از جشنواره سراسری زنجان را نسبت به سال‌های گذشته پایین اعلام کرد و بیان داشت: برخورد مسؤولان و امکانات فراهم شده توسط آنها برای شرکت کنندگان مناسب بوده است.

    لباس‌های عرضه شده در غرفه اختصاص یافته به استان ایلام را شامل کلنجه، سخمه، هبر، روسری منقوله دار و ... برشمرد و یادآور شد: همه این لباس‌ها و کارهای صورت گرفته بر روی آنها به صورت دستی انجام شده است.

    وی ابراز کرد: لباس محلی هر قومی در فرهنگ آن قوم ریشه داشته است.

    *همه شرکت کنندگان در نمایشگاه زنجان، هنرمند واقعی نیستند

    هنرمند اصفهانی نیز نمایشگاه زنجان را نسبت به سایر استانها بسیار خوب دانست و اظهار کرد: وجود نمایشگاه ملی صنایع دستی در کنار جشنواره سراسری آش سبب تنوع در محیط و در نتیجه استقبال بسیار خوب شده است.

    مجتبی طراح با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از افراد شرکت کننده در این نمایشگاه، با عنوان هنرمند آمده‏اند اما هنرمند نیستند، اذعان کرد: این امر، اجحاف در حق هنرمندان شاخص و واقعی است و باید این موضوع مورد توجه مسؤولان برگزار کننده جشنواره سراسری آش ایرانی شود.

    وی با اشاره به اینکه برخی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه در حد کار هنری نیست، افزود: باید تفاوت‌هایی در حضور هنرمندان قائل شوند.

    شایان ذکر است، دغدغه محل اقامت، دغدغه‎ای و موضوعی بود که بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره سراسری آش ایرانی داشتند و این موضوع از مسؤولان استان زنجان توسط خبرنگار فارس مورد پیگیری قرار گرفت.

    معاون عمرانی استاندار زنجان در این راستا اظهار کرد: در گذشته سیاست مسؤولان برگزاری جشنواره سراسری آش ایرانی در زنجان به گونه‎ای بود که هزینه حضور هنرمندان و شرکت گنندگان را استان زنجان متقبل می‎شد.

    جواد رحمتی افزود: در حال حاضر نیازی نیست وقتی مجموعه‎ یا هنرمندی برای حضور در یک جشنواره یا نمایشگاه اعلام آمادگی می‎کند، میزبان هزینه‎های مربوط را تقبل کند.

    وی با اشاره به اینکه در بسیاری از همایش‎های تخصصی و برنامه‎ها، هزینه‎ای نیز برای ثبت نام از شرکت‌کنندگان دریافت می‎کنند، افزود: سال‎های گذشته شاید به صورت تشویقی این هزینه‌ها تقبل می‎شد ولی با تثبیت شدن این جشنواره تقاضا برای حضور در آن بیشتر خواهد شد، اما حد الامکان از امکانات موجود دولتی که نیاز به بودجه مستقلی نداشته در این راستا استفاده می‎کنیم.

    در مجموع استان زنجان در کارنامه خود برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‎های ملی زیادی را دارد که این جشنواره سراسری و نمایشگاه ملی صنایع دستی همچون برندی برای استان، آن را در سطح کشور مطرح ساخته است.

    یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی در سال جاری به میزبانی زنجان در 6 روز برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت