استقبال گسترده مردم از نمایشگاه زنجان بر زیبایی آن افزوده است

عصر نمایشگاه- هنرمند فاخر اصفهانی گفت: استقبال گسترده مردم از نمایشگاه زنجان بر زیبایی آن افزوده است.

استقبال گسترده مردم از نمایشگاه زنجان بر زیبایی آن افزوده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ،مجتبی طراح در حاشیه یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی اظهار کرد: در رشته قلم‌کاری بر روی پارچه فعالیت دارم و بازنشسته این هنر هستم.

    وی با اشاره به اینکه آثار هنری وی در رشته قلمکاری نشان ملی ایران و نشان اصالت از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده است، خاطر نشان کرد: این رشته هنری در دوره صفوی بسیار فعال بوده و سابقه تاریخی دارد.

    هنرمند فاخر اصفهانی اضافه کرد: پارچه‌های قلمکاری شده استان اصفهان به عنوان رومیزی، رو تختی، رو فرشی و پرده مورد استفاده قرار می‎گیرند و این محصول صنایع دستی در مجموع جنبه تزئینی و کاربردی دارد.

    وی با بیان اینکه در بیش از 100 نمایشگاه داخلی و خارجی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شرکت کرده است، تصریح کرد: برای نخستین بار است که در نمایشگاه ملی صنایع دستی استان زنجان در قالب جشنواره سراسری آش ایرانی شرکت کرده است.

    هنرمند اصفهانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ملی صنایع دستی استان زنجان نسبت به نمایشگاه‎های سایر شهرها بسیار خوب بوده است، ابراز کرد: استقبال گسترده مردم از این نمایشگاه بر زیبایی آن افزوده است.

    وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در کنار جشنواره سراسری آش تنوع ویژه‎ای به فضای نمایشگاهی بخشیده است، یادآور شد: این جشنواره بر استقبال از نمایشگاه نیز تاثیر داشته است.

    هنرمند فاخر اصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه اسکان هنرمندان کم لطفی‌هایی صورت گرفته است، ادامه داد: این در حالی است که برخی از شرکت کنندگان در نمایشگاه ملی صنایع دستی استان زنجان با عنوان هنرمند در این نمایشگاه حضور دارند در حالی که هنرمند نیستند و این امر اجحافی در حق هنرمندان واقعی است.

    وی همچنین افزود: برخی از آثار ارائه شده در نمایشگاه ملی صنایع دستی یازدهمین جشنواره سراسری آش ایرانی در حد هنر نبوده است و باید فرقی بین آثار هنری فاخر قائل شوند.

    *اوج هنر قلمکاری در دوره صفویه است

    هنر قلمکاری به همراه نقاشی روی پارچه از دوره مغول‌ها در ایران مرسوم شد و در دوره فوق به علت حمایت و  پشتیبانی خوانین مغولی، پارچه‌های منقوش و چینی در بازارهای ایران فروش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده بود.

    ایرانیان نیز برای رقابت با چینی‌ها دست به ابتکاراتی زدند که از آن جمله ابداع نقاشی به روی پارچه یا به اصطلاح پارچه‌های قلمکار است.

    در زمان صفویه این هنر گسترش بیشتری پیدا کرد و بالا بودن حجم تقاضا برای این گونه پارچه‌های نقش دار و محدود بودن مقدار تولید و عرضه این محصول، صنعتگران را به چاره اندیشی و پیدا کردن راه حل برای عرضه بیشتر با همان کیفیت هنری وا داشت. در این زمان، بیشتر لباس‌های مردانه و زنانه از پارچه‌های قلمکار تهیه می‌شده و این پارچه‌ها در آن زمان شهرت فراوان داشت.

    هنرمندان در آغاز تنها از یک یا چند قالب استفاده می‌کردند و بقیه را با دست می‌کشیدند ولی پس از چندی با طراحی روی کاغذ و انتقال این طرح‌ها بر روی قالب و حکاکی و قالب تراشی، استادکاران فن توانستند به صورت کلی محصولات قلمکار را به وسیله قالب زنی تولید کنند.

    نقش‌های قلم‌کار در ابتدا شامل گل و بوته و اسلیمی بود که از مینیاتور برگرفته می‌شد؛ اما بعدها در دوران قاجار با تحول در نقاشی آن دوران، عده‌ای بر آن شدند تا نقاشی‌های عامیانه و مردمی را وارد قلم‌کاری کنند.

    آثار تولید شده در استان اصفهان در شهرهای بزرگ و مهمی چون یزد، ری، کاشان، سیرجان و کرمان متقاضی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت