در محل اسکله بندرترکمن ؛

برگزاری جشنواره و نمایشگاه فرش دستباف و صنایع دستی دربندرترکمن

عصر نمایشگاه- نخستین جشنواره و نمایشگاه استانی فرش دستباف و صنایع دستی ترکمن عصر یکشنبه در محل اسکله بندرترکمن در آیینی با حضور شماری از مسوولان و هنرمندان این صنعت آغاز به کار کرد.

برگزاری جشنواره و نمایشگاه فرش دستباف و صنایع دستی دربندرترکمن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان در این زمینه گفت: این جشنواره و نمایشگاه با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله خوشه فرش دستباف استان گلستان و فرمانداری شهرستان ترکمن برگزار شده است.
    حجت اله خلیل زاده افزود: اشاعه فرهنگ و هنر منطقه و عرضه بهتر محصول به بازار از اهداف برگزاری این جشنواره و نمایشگاه است.
    وی حضور در این جشنواره و نمایشگاه را فرصت ارزشمندی برای تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقه مندان این هنر صنعت در استان گلستان برشمرد و گفت: عموم مردم برای بازدید از این جشنواره و نمایشگاه می توانند در ساعات عصر روزهای 14تا 18 شهریور به اسکله شهر بندرترکمن مراجعه کنند.
    خلیل زاده افزود: از ساعت 14 الی 22 روزهای یاد شده این جشنواره و نمایشگاه آماده بازدید علاقه مندان است.
    خوشه فرش دستباف استان گلستان شامل تولیدکنندگان فرش دستباف، تامین کنندگان مواد اولیه، فروشندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان، طراحان، رنگرزها، قالیشویان، رفوگران، ارگان های ارایه دهنده خدمات کسب و کار و سازمان های دولتی مرتبط و ذینفعان این حوزه در استان است که سعی بر برقراری تعاملی پویا میان تمامی ذی نفعان برای دستیابی به هدف اصلی خوشه می باشد.
    تولید فرش دستباف در استان گلستان از دیرباز میان ساکنان این منطقه به ویژه اقوام ترکمن رواج داشته است و شمار زیادی از بانوان در این ناحیه به صورت موقت یا دائم به این صنعت اشتعال دارند.
    طبق آمار سازمان صنعت و معدن و تجارت گلستان حدود 70 هزار نفر در این استان به صورت سنتی و نسل به نسل به بافت قالی مشغول هستند که حدود 31 هزار از آنها دارای کارت شناسایی قالیبافی می باشند.
    عبدالحکیم فیروزی فرماندار بندرترکمن در مراسم آغاز به کار این جشنواره و نمایشگاه گفت: برای کاهش اتکا به نفت باید به صنایع دستی مختلف از جمله فرش توجه بیشتری شود.
    وی ادامه داد: البته باید در این زمینه به سلیقه مشتری توجه داشته باشیم.
    فیروزی ابرازامیدواری کرد که با بازنگری درشیوه های تولید، فروش وبازاریابی در آینده شاهد توسعه بیشتر در حوزه صنایع دستی باشیم.
    وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی صنایع دستی ارزشمند همچون فرش و صنایع دستی ترکمن و یافتن بازار فروش برای این هنر دستی های بومی و اصیل عنوان کرد و افزود: ایجاد و رونق اشتغال در این حوزه از چشم اندازهای این جشنواره است.
    به گفته وی؛ این جشنواره صنایع دستی با اولویت فرش ترکمن در راستای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار شده است.
    کلثوم غفاری توران مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان نیز در سخنانی بااشاره به ارزش فرش و صنایع دستی ترکمن و جلوه نمایی هنردستان بانوان ایرانی درتمام دنیا، گفت: فرش وصنایع دستی ترکمن هنوز جایگاه و ارزش واقعی خود را پیدا نکرده اند و این امر تلاش بیشتری را می طلبد.
    به گفته وی؛ دولت بااعطای وام های کم بهره درخصوص حمایت از هنرهای دستی گام های موثری برداشته است و برنامه های حمایتی از این قشر زحمتکش مستمر خواهد بود.
    غفاری از مسوولان خواست تا استعداد های درخشان این حوزه شناسایی و حمایت های لازم از آنها در دستور کار قرار گیرد.
    وی ادامه داد: قالیبافی در اشتغال و درآمد زایی زنان و دختران روستایی منطقه ترکمن صحرا نقش بنیادی دارد و برای رونق و توسعه نیازمند حمایت است.
    مدیرکل امور بانوان گلستان افزود که این حوزه نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد و حمایت از این هنر اصیل ترکمن آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مهم است.
    در این جشنواره و نمایشگاه اتحادیه های فرش و کارآفرینان و تولیدکنندگان حوزه فرش و صنایع دستی ، تولیدات دستی و محصولات خود را عرضه کرده اند.
    طبق برنامه ریزی ها،در این جشنواره موسیقی ترکمن و بازی های بومی محلی هم اجرا می شود.
    امروزه گلستان و ترکمن با فرش و قالی ترکمن شهرت جهانی دارد و این شهرت مرهون تلاش زنان و دختران بی نام و نشان و هنرپرداز این منطقه است.
    نقوش فرش اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آرمان ها و اندیشه هایشان را بارنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.
    گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستباف از جمله فرش ترکمن بوده و هزاران نفر در حوزه تولید ،بازاریابی و فروش فرش ترکمن فعالیت می کنند،تار و پود فرش های ترکمن را اغلب زنان و دخترانی گره می زنند که از کودکی، یکی زیر دو تا رو، لالایی دلنواز مادران آنها بوده و امروز هنر آنها شهره جهان شده و بازارها و هنردوستان دنیا، خریدار دست بافته های آنان می باشند.
    بر روی فرش دستباف ترکمن در استان گلستان که گفته می شود بیش از شش هزار سال سابقه دارد در طول این سال ها بیش از ‎ 811طرح و نماد بافته شده است.
    طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که به آن ˈآخالˈ می گویند. زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند.
    نقوش اصلی دستبافته های ترکمن ها ˈگل یا تمغاˈ یعنی برکه آب است و به گل های لوزی شکل یا هشت ضلعی اطلاق می شود. مهم ترین این نقوش و گل هایی که در بافته های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ˈماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی، بشیرˈ، است.
    بندرترکمن واقع در شمال غرب استان گلستان دارای 61 هزار نفر جمعیت می باشد، بیشتر مردمان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت