پیام جنتی به مناسب برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی

عصر نمایشگاه-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی را اتفاقی مثبت در حوزه‌ی فرهنگ ارزیابی کرد.

پیام جنتی به مناسب برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی در برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی گفت :توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در کشور ما سابقه دیرینه‌ای دارد و با ظهور دین مبین اسلام در ایران، پرداختن به علم‌آموزی و تاسیس کتابخانه‌ها همواره مورد عنایت اهالی خرد، دانشمندان و مردم این مرز و بوم بوده است. گرچه موضوع کتاب و کتابخوانی در طول تاریخ ایران اسلامی به دلایل مختلف، همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، اما بدون تردید وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطف روشن این روند است.

     جنتی بیان کرد :انقلاب ایران بیش از آن‌که انقلابی سیاسی باشد، یک انقلاب فرهنگی بود و به همین دلیل از آغازین روزهای پیروزی انقلاب، توجه به مسائل فرهنگی و گسترش امر کتاب و کتابخوانی در صدر برنامه‌ها قرار گرفت. برگزاری اولین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران در سال 1366 و در مقطعی که کشور همچنان درگیر جنگ تحمیلی بود، اهمیت توجه به فرهنگ مطالعه را از سوی مسئولان نظام در آن مقطع نشان می‌دهد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :پس از پایان جنگ و دوران بازسازی نیز به رغم مشکلات متعددی که برای کشور بوجود آمد؛ نه تنها گسترش کتاب و کتابخوانی فراموش نشد، بلکه از سوی دولت‌های مختلف به عنوان یک فعالیت جدی دنبال شد. بی‌تردید تاکیدات مقام معظم رهبری و نوع نگاه ایشان به این مهم، در این زمینه، بسیار ثمر‌بخش و شتاب‌دهنده بوده است و معظم‌له بار‌ها اهمیت اقدام دستگاه‌های مسئول در این زمینه را یادآوری نموده و لزوم عادت دادن افراد جامعه به کتابخوانی و ورود کتاب به زندگی مردم را مورد تاکید قرار داده‌اند.

    در همین راستا، برای نیل به هدف مهم توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شاهد اجرای برنامه‌های متعدد و متنوعی در کشور بوده‌ایم که برپایی سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران، برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی، حمایت از ناشران و چرخه نشر کشور، تخصیص جوایز متعدد کتاب و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب از آن جمله است. از دیگر اقدامات در این حوزه، برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب است که خوشبختانه از سال 1371 تا کنون، استمرار داشته است.

    وی اظهار کرد :جای بسی خوشوقتی است که تا کنون 299 نمایشگاه کتاب در استان‌های مختلف کشور برگزار شده و اینک شاهد برگزاری سیصدمین نمایشگاه در استان خوزستان هستیم. بی‌تردید برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام و گسترش فرهنگ مطالعه در استان‌های مختلف کشور، تاثیر‌گذاری قابل توجهی داشته است. بستر‌سازی فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور، نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و منطقی است و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یک راهکار عملی مورد اقبال جامعه و ناشران و اهالی فرهنگ، تلاشی برای تقویت این فرهنگ در جامعه است.

    جنتی در ادامه گفت :نمایشگاه‌های استانی کتاب، در حقیقت پل فرهنگی صنعت نشر با استان‌های مختلف کشور و عمده‌ترین رویداد فرهنگی هر استان به شمار می‌رود. گشایش هر یک از این نمایشگاه‌ها در استان‌ها، فرصتی مغتنم برای دوستداران دانایی در آن استان و نیز توفیقی برای خدمت‌رسانی در حوزه فرهنگ برای خادمان ملت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین تداوم و تقویت این نمایشگاه‌ها، نشانه‌ای از حمایت قاطع دولت از فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی از طریق معرفی کتاب‌های جدید و توزیع مناسب یارانه کتاب به همه نقاط کشور و تبادل اطلاعات نشر است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز تبریک به همه خادمان عرصه فرهنگ و برگزارکنندگان نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت:اکنون نمایشگاه کتاب استانی قدمتی23 ساله یافته و سیصدمین آن به عنوان یکی از ریشه‌دار‌ترین و عمیق‌ترین اتفاقات در حوزه فرهنگ کشور گرامی داشته می‌شود، امیدوارم از رهگذر اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله نمایشگاه‌های کتاب، شاهد تحقق آرما‌ن‌های نظام در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشیم. لازم می‌دانم از تلاش ارزنده و موثر معاونت فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و کلیه همکاران ایشان و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با همکاری و مساعدت خود موجب رشد و شکوفایی و ایجاد نشاط در جامعه فرهنگی کشور شده‌اند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده از خداوند متعال مزید توفیق همگان را در ارائه خدمات ارزنده آرزومندم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت