ترافیک و راه‌های دسترسی در مراکز نمایشگاهی اعضای UFI

عصر نمایشگاه- در ژانویه ۲۰۰۷ پرسشنامه‌ای برای ۱۴۵ عضو UFI که مالک یا مدیر مراکز نمایشگاهی بودند، ارسال شد تا روشی برای مقابله با چالش‌های ترافیک و قابلیت دسترسی در مرکز نمایشگاهی آنها ارزیابی شود.

ترافیک و راه‌های دسترسی در مراکز نمایشگاهی اعضای UFI
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، بدین لحاظ پرسشنامه‌ای در دو بخش تهیه شد:
    • دسترسی به مرکز نمایشگاهی شما
    • ترافیک بازدیدکنندگان در مرکز نمایشگاه‌ شما
    در مجموع 61 پاسخ دریافت شد که 42درصد نرخ پاسخ‌دهی را ارائه می‌دهد:
    • 48 پاسخ از اروپا (بلژیک، بوسنی، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند(2)، فرانسه (4)، آلمان(4)، یونان(2)، مجارستان، ایتالیا (8)، لیتوانی، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال‌(2)، رومانی، اسپانیا (6)، سوئد (3)، سوئیس (2)، ترکیه و اوکراین
    • 8 پاسخ از آسیا، اقیانوسیه (استرالیا، چین (2)، گرجستان، هنگ‌کنگ، هند، کره و سنگاپور)
    • 5 پاسخ از خاور‌میانه/آفریقا (ایران‌(2)، کویت، عربستان سعودی و سوریه)
    این توزیع جغرافیایی نشان می‌دهد که نتایج پرسشنامه بر اساس ارزیابی جهانی است، گرچه اکثر پاسخ‌دهندگان اروپایی بودند.
    به‌علاوه نتایج پرسشنامه متنوع است تا آنجا که الزاما اختلاف بالای مراکز نمایشگاهی اعضای UFI مهم تلقی نمی‌شود؛ منظور از اختلاف، موقعیت جغرافیایی، وسعت مرکز نمایشگاهی و سطح پیشرفتگی تجهیزات است.
    اما در برخی‌ سوالات همبستگی با اندازه و موقعیت مکانی مرکز نمایشگاهی مد نظر بوده است تا دیدگاه دقیقی در این موضوعات حاصل شود.
    1- دسترسی به مرکز نمایشگاه
    1-1-روش‌های دسترسی
    بسیاری از مراکز نمایشگاهی نزدیک مرکز شهر واقع شده‌اند مثلا حداقل 10 کیلومتری (85درصد پاسخ‌دهندگان). تعداد کمی از آنها (2درصد) در فاصله‌ای بیش از 25 کیلومتری مرکز شهر هستند. دو‌سوم مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان (75درصد) در مجاورت بزرگراه‌ها قرار دارند (با فاصله کمتر از 2 کیلومتر) در حالی که اکثر آنها در فاصله‌ای کمتر از 10 کیلومتری با مرکز شهر هستند. تقریبا 40درصد از مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد به مراکز خود استفاده نمی‌کنند. با این حال یک‌چهارم آنها (26درصد) فاصله‌ای کمتر از 500 متر با مترو دارند. به همین ترتیب 27درصد از مراکز نمایشگاهی در مجاورت ایستگاه قطار شهری هستند. فرودگاه به عنوان وسیله رفت و آمد معمولا نزدیک مراکز نمایشگاهی واقع نشده و حدود 87درصد از آنها در فاصله‌ای بیش از  2 کیلومتری فرودگاه قرار دارند (50درصد  در فاصله‌ای بیش از 10 کیلومتر).
    1-2 نزدیکی به هتل
    تعداد معدودی از مراکز نمایشگاهی (11درصد) در فاصله پیاده‌روی اتاق‌های هتل واقع نشده‌اند. همچنین ظاهرا هر قدر مرکز نمایشگاهی بزرگ‌تر باشد (>100،000 m2) به هتل‌های بیشتری نزدیک‌تر هستند؛ 67درصد از مراکز نمایشگاهی بزرگ در فاصله پیاده‌روی حداقل 500 اتاق هتل قرار دارند. به‌علاوه نمودارها به روشنی ثابت می‌کنند که نزدیکی به مرکز شهر تضمین‌کننده دسترسی به اتاق‌های هتل در فاصله پیاده‌روی است.

    1-3 سیستم حمل‌و‌نقل عمومی
    اکثریت قریب به اتفاق مراکز نمایشگاهی (87درصد) به سیستم حمل و نقل عمومی مرتبط هستند. اتوبوس و ترن برقی امکانات حمل و نقل عمومی هستند که عمدتا در مراکز نمایشگاهی به کار می‌روند. ارقام مربوط به مترو (31درصد از پاسخ‌دهندگان) و قطار شهری (31درصد) تاییدکننده ارقام مربوط به فاصله مراکز نمایشگاهی با هتل نیز هستند (مثلا 26درصد و 27درصد از مراکز نمایشگاه به ترتیب در فاصله پیاده‌روی با مترو یا قطار واقع شده‌اند). سایر سیستم‌های حمل و نقل عمومی معمولا عبارتند از تاکسی و تراموا.
    با توجه به دفعات استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، نمودارها نشان می‌دهند که زمان ورود/خروج‌ اتوبوس به طور میانگین 10 تا 20 دقیقه است (در مورد نیمی از پاسخ‌دهندگان)، مترو 5 دقیقه یا کمتر (در مورد 70درصد از پاسخ‌دهندگان) و قطار شهری کمتر از 20 دقیقه (در مورد 65 درصد از پاسخ‌دهندگان).
    بیشترین ظرفیت انتقال افراد به سیستم مترو اختصاص دارد که هر ساعت بین 200 تا 20000 نفر وارد آن می‌شوند.
    هزینه سیستم حمل و نقل عمومی از مرکز شهر به مرکز نمایشگاهی معمولا بیشتر از 2 یورو نیست. به‌علاوه تعدادی از مراکز نمایشگاهی (11درصد) هزینه سیستم حمل و نقل عمومی را در هزینه ورودی نمایشگاه خود می‌گنجانند (80درصد این عمل را انجام نمی‌دهند).
    1-4 تسهیلات پارکینگ
    87درصد از مراکز نمایشگاهی سرتاسرجهان بیش از 1000 محل پارک برای خودرو بازدیدکنندگان خود دارند، در حالی که 34درصد بیش از 5000 محل پارک خودرو دارند. تعجبی ندارد که هر قدر مرکز نمایشگاهی بزرگ‌تر باشد، ظرفیت پارکینگ نیز بیشتر می‌شود. فضای پارکینگ بیشتر روباز است اما ذکر این نکته جالب است که هر قدر فضای پارکینگ بزرگ‌تر باشد، فضای روباز نیز بیشتر می‌شود. 70درصد از مراکز نمایشگاهی عضو UFI مجهز به پارکینگ‌هایی برای اتوبوس و تاکسی هستند.
    اکثریت پاسخ‌دهندگان (53درصد) در نظر دارند که سیستم امنیتی فضای پارکینگ را تامین کنند در حالی که 47درصد چنین نیازی را حس نمی‌کنند. در هر حال این درصد بر اساس موقعیت جغرافیایی پاسخ‌دهندگان متغیر است. مثلا اکثر مراکز نمایشگاهی در اروپای شرقی (70درصد)، خاورمیانه (60درصد) و آسیا (100درصد) معتقدند که باید سیستم ایمنی پارک خودرو تامین شود در حالی که مراکز نمایشگاهی اروپای غربی چنین نیازی را احساس نمی‌کنند (احتمالا به این خاطر که پارکینگ‌ها قبلا با سیستم امنیتی مجهز شده‌اند). در میان سیستم‌های امنیتی به کار رفته می‌توان از دوربین‌های ویدئویی و نگهبان امنیتی نام برد. با توجه به هزینه ورودی پارکینگ لازم به ذکر است که 19درصد از پاسخ‌دهندگان مدعی هستند که ورودیه هزینه ندارد در حالی که 32درصد نرخی بین 5 تا 10 یورو در روز را ذکر کرده‌اند.
    1-5 مشارکت مقام‌های محلی
    پلیس و شهرداری دو مقام مهم شهری هستند که در مسائل ترافیکی مراکز نمایشگاهی دخیلند. 84درصد از مراکز نمایشگاهی سرتاسر جهان مشارکت و حضور مقام‌های شهری را در حل مسئله ترافیک مفید می‌دانند. در مورد تعدادی از مراکز نمایشگاهی که این مشارکت را موثر نمی‌دانند، دلیل اصلی این امر عدم درک متقابل و عدم آگاهی مقام‌های محلی ذکر شده است.
    1-6 چالش‌های اصلی ترافیک و دسترسی
    چالش‌های اصلی که عاملان مراکز نمایشگاهی در خصوص ترافیک و قابلیت دسترسی به مراکز نمایشگاهی خود با آن روبه‌رو هستند، عبارتند از راهبندان سنگین (54درصد از پاسخ‌دهندگان) و کمبود فضای پارک خودرو (33درصد). مبهم‌بودن سیستم علامت راهنمای خودرو نیز ذکر می‌شود اما به نظر می‌رسد که مشکل عمده‌ای تلقی نمی‌شود (تنها 7درصد از پاسخ‌دهندگان). سایر مشکلات اظهار شده به مشارکت مقام‌های حمل و نقل عمومی اختصاص دارد.
    2- ترافیک بازدیدکننده در مرکز نمایشگاهی
    2-1 امکانات داخلی حمل و نقل
    دو‌سوم مراکز نمایشگاهی سرتاسر جهان وسیله حمل و نقل داخلی ندارند‌ اما بر حسب اندازه مرکز نمایشگاهی تفاوت‌هایی از این نظر وجود دارد: مثلا 68درصد از مراکز نمایشگاهی بزرگ‌تر از 000/100 مترمربع دارای وسیله حمل و نقل داخلی هستند در حالی که تنها 11درصد از مراکز نمایشگاهی کمتر از 000/100 مترمربع ‌‌چنین تسهیلاتی دارند.
    این تسهیلات حمل و نقل عمدتا عبارتند از شاتل (اتوبوس یا ترنی که در مسیر معینی آمد و رفت می‌کند) و گاری دوچرخه‌ای.
    2-2 سیستم تابلوهای راهنمای داخل مرکز
    اکثر مدیران/ متصدیان مراکز نمایشگاهی (80درصد) معتقدند که بازدیدکنندگان از سیستم تابلوهای راهنمای مرکزشان راضی هستند. این درصد بالا در تضاد با این حقیقت است که مشکلات جهت‌یابی داخل مرکز نمایشگاهی از نظر ترافیک بازدیدکنندگان، چالش اصلی تشخیص داده شده است. این عدم همخوانی به وضوح نشان می‌دهد که متصدیان مراکز نمایشگاهی نسبت به سیستم علامت‌گذاری داخلی مرکز خود بیش از اندازه اعتماد دارند.
    2-3 تجهیزات برای معلولین
    مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن و مفید پاسخگوی مشکلاتی باشند که افرادی با معلولیت جسمی با آنها روبه‌رو هستند. تجهیزات خاص مانند دستشویی‌های مجهز و مناسب، رمپ (سکوی شیب‌دار)، بالابرها و پارکینگ‌های اختصاصی و سایر امکانات رفاهی طراحی و اجرا شده‌اند.
    ‌2-3 مهم‌ترین چالش‌های ترافیکی بازدیدکنندگان
    در ارتباط با ترافیک بازدیدکنندگان در مراکز نمایشگاهی مهم‌ترین مشکل تشکیل صف در گیت‌های ورودی است (33درصد از پاسخ‌دهندگان). مشکلات یافتن محل و جهت (21درصد) و ازدحام هنگام پیاده‌شدن (12درصد) از جمله چالش‌های مطرح‌شده هستند.
    همچنین ذکر این نکته جالب است که یک‌پنجم از پاسخ‌دهندگان (21درصد) در این خصوص با مشکل عمده‌ای روبه‌رو نیستند.
    ‌نتیجه‌گیری
    راه دسترسی به مراکز نمایشگاهی مسئله مهمی برای ذینفعان نمایشگاهی است (غرفه‌داران، بازدیدکنندگان، برگزارکنندگان، تامین‌کنندگان خدمات و متصدیان مرکز نمایشگاهی)، زیرا هدف اصلی آن است که امکان دسترسی به مرکز نمایشگاهی با سهولت، امنیت و تا حد ممکن به سرعت برای همه افراد صورت بگیرد. مشکلاتی از قبیل راهبندان و کمبود فضای پارکینگ (خارج از مرکز نمایشگاهی)، صف‌بستن جلوی درب ورودی و مشکلات جهت‌یابی (داخل مرکز نمایشگاهی)، چالش‌های آمد و شد و دسترسی مراکز نمایشگاهی هستند.
    خدمات و مدیریت صحیح ترافیک، عوامل کلیدی در حل این مشکلات هستند از قبیل:
    • همکاری موثر و نزدیک با مقام‌های محلی
    • نزدیکی به سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی کارآمد
    • سیستم علائم راهنما و پارکینگ‌هایی با سیستم ایمنی مناسب
    • تجهیزات مناسب برای معلولین جسمی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت