معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد

حضور ناشران حرفه ای بیشتر در نمایشگاه ‌های استانی کتاب

عصر نمایشگاه- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه به دنبال کیفی سازی بیشتر نمایشگاه های استانی کتاب هستیم، اظهار داشت: در این دوره سعی شده از حضور ناشران حرفه ای بیشتری استفاده کنیم.

حضور ناشران حرفه ای بیشتر در نمایشگاه ‌های استانی کتاب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از شبستان ، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در نشستی خبری به مناسبت افتتاح سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به اجرای طرح پایتخت کتاب اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای طرح پایتخت کتاب ایران این بود که توجه بیشتری به حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گیرد.

    صالحی، به بیان دیگر اهداف طرح پایتخت کتاب ایران اشار ه کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح فرصت‌ هایی برای مشارکت سازمان‌ ها و تشکل‌ های بخش عمومی، خصوصی و دولتی فراهم شد و این جشنواره  مقدمه ای برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور با همراهی سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی شد.

    وی با اشاره به اینکه به دنبال این بودیم که ایده ها و ابتکارات خلاقانه در بحث زیرساخت های کتاب و کتابخوانی را رصد و به فضای عمومی معرفی کنیم، ادامه داد: ابتکارات متعددی در این زمینه وجود دارد که به دلیل کمتر دیده شدن، همچنان محلی باقی می مانند.

    معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطر نشان کرد: در مجموع موارد ذکر شده اهداف مبنایی برای جشنواره پایتخت کتاب را ترسیم کرد و باعث شد در برنامه ریزی ها به این اهداف دست یابیم.

    وی به مولفه های انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و اذعان داشت: در اولین مولفه عنوان شد که باید ایده‌ها و برنامه‌هایی که شهرهای نامزد پایتخت کتاب ارائه می‌کنند، قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند و تنها در حد ایده نباشند و از سویی ضمانت های اجرایی نیز برای آنها تعریف شده باشد که این ضمانت ها باید توسط دستگاه های اجرایی مورد تایید باشند تا ارائه برنامه ها و ایده ها رویا پردازانه و غیر قابل تحقق نباشد.

    وی تصریح کرد: نکته دوم تاکید بر گستره مشارکت‌ ها بود. به طوری که هر اندازه سهم مشارکت دستگاه‌ های عمومی و خصوصی در این برنامه‌ ها بیشتر بود، نمره آن شهر هم در جشنواره مربوطه ارتقا می ‌یافت و این نگاهی بود تا به وسیله آن سه ضلع بخش عمومی، خصوصی و دولتی کشور را برای ارتقا فرهنگ مکتوب فعال کنیم.

    صالحی، نکته سوم این مولفه ها را گستره شمول آنها عنوان کرد و یاد آور شد: به این ترتیب که طرح ها مجموعه های وسیع تری را در بر داشته باشند و خلاق و نو بودن ایده ها مورد تاکید بود.

    وی عنوان کرد: با این نگاه سال گذشته 64 شهر از 23 استان کشور نسبت به ارسال 390 طرح و برنامه به دبیرخانه جشنواره اقدام کردند که در مرحله داوری 10 شهر و در مرحله ماقبل آخر سه شهر بوشهر، نیشابور و اهواز انتخاب شدند و در نهایت اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

    وی با بیان اینکه به اعتقاد ما تمام شهرهای شرکت کننده برنده شدند، اظهار کرد: با توجه به تکاپوی همه 64 شهر شرکت کننده در طرح پایتخت کتاب ایران برای دستیابی به این عنوان و پیاده کردن ایده ‌های خود در شهرهایشان تمام این شهرها موفق و برنده هستند و تمام ایده ‌های برتری که به این جشنواره رسید، در حال ثبت شدن است تا سایر شهرهای کشور با الگو گرفتن از آنها خود را با این موج همراه کنند.

    این مسئول، در بخش دیگر سخنان خود به تاثیرات انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد گروه های مروج کتابخوانی در اهواز بعد از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران و ایجاد فضای پر شور و نشاط از جمله این تاثیرات بود به طوری که سه گروه از 10 گروه برگزیده مروج کتابخوانی در هفته کتاب امسال از خوزستان بودند و همچنین دو شهر این استان به مرحله نیمه نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران راه یافته ‌اند.

    وی همچنین به اجرای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه رفع محرومیت فرهنگی مهمتر از محرومیت اقتصادی است، این جشنواره نیز تقریبا با همان اهداف و شاخص های طرح پایتخت کتاب ایران البته با تفاوت هایی در اجرا کلید خورد.

    معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح سال گذشته 621 روستا در این جشنواره شرکت کردند که در مرحله اول 20 روستا و در مرحله دوم 10 روستا برگزیده شدند و در مجموع یک ‌هزار و 113 طرح به این جشنواره ارائه شد.

    وی با بیان اینکه امسال دومین سال جشنواره پایتخت کتاب ایران را در شهرها و روستاها اجرا می کنیم، عنوان کرد: سال گذشته 64 شهر در جشنواره پایتخت کتاب ایران مشارکت کردند که امسال این تعداد به 99 شهر رسیده همچنین در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، سال گذشته 621 روستا مشارکت کردند که امسال این تعداد به 800 روستا و مرکز عشایری افزایش یافته است.

    صالحی، با بیان اینکه پارسال تجربه اول ما بود و امسال روند کار بسیار بهتر خواهد شد، ابراز کرد: برنامه های اهواز بسیار مورد توجه قرار گرفت و در واقع آموزشی برای دیگر استان ها و شهرهای کشورمان بود و امسال بنیاد ملت وابسته به بانک ملت نیز برای اجرای طرح به مجموعه اضافه شده که امکانات خوبی را ارائه خواهد داد.

    وی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه در اهواز بیان کرد:  سرانه مصرف فرهنگی در کشور ما 2.5 درصد است یعنی اگر یک ایرانی یک‌میلیون تومان درآمد داشته باشد، 25 هزار تومان آن صرف خرید کالاهای فرهنگی می شود البته این سرانه در شهری مانند تهران که از جمله شهرهای برخوردار کشور محسوب می‌شود، چهار درصد است که از کل این چهار درصد تنها پنج درصد صرف خرید کتاب می‌شود.

    معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه در واقع باید اذعان کرد سرانه مصرف فرهنگی در ایران پایین است، ادامه داد: از سویی سیر آموزش و پرورش ما چند دهه گذشته یک روند کنکورگرایی و مدرک‌گرایی را سپری کرده و روند مطالعه را به سمت کتاب های درسی سوق داده است. در حالی که ارزش کتابخوانی، به اختیاری بودن آن است.

    وی همچنین در خصوص نمایشگاه های کتاب بیان کرد: نمایشگاه های استانی کتاب بعد از حدود 2- 3 دهه، نیازمند یک ارتقای جدی ‌تر هستند که این انتظار به حقی هم است و در این دوره با توجه به تغییر نرخ تخفیف الزامی ناشران در نمایشگاه‌ های استانی از 20 به 10 درصد شاهد حضور ناشران کیفی و حرفه ای بیشتری در نمایشگاه ‌های استانی خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت