نامه دوم تشکل‌های نشر درباره «شهر آفتاب» به معاونت فرهنگی ارشاد

عصر نمایشگاه:نایب رئیس اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان از ارسال نامه‌‌ی دوم این اتحادیه به معاونت فرهنگی برای اعلام نظر تشکل‌های نشر درباره‌ی «شهرآفتاب» خبر داد.

نامه دوم تشکل‌های نشر درباره «شهر آفتاب» به معاونت فرهنگی ارشاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، تنها چهار ماه به برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی مانده است اما هنوز تکلیف اصلی‌ترین رکن شروع برنامه‌ریزی برای چنین رویداد فرهنگی یعنی مکان نمایشگاه روشن نیست.

    ماجرای این بلاتکلیفی هم به مراسم اختتامیه‌ی نمایشگاه بیست‌وهشتم و قول شهردار تهران مبنی بر برگزاری نمایشگاه سال آتی در یکی از محل‌های «باغ کتاب» یا «شهر آفتاب» برمی‌گردد. جایی که چند هفته پیش معاونت فرهنگی شهرداری تهران با واگذاری باغ کتاب به نشر شهر رسما از تخصیص آن به نمایشگاه کتاب تهران خودداری کرد.

    با باقی‌ماندن تنها دو گزینه‌ی «شهر آفتاب» و «مصلی»؛ نامه‌نگاری‌ها میان شهرداری، وزارت ارشاد و تشکل‌های نشر آغاز شد و قرار بود تا بعد از بازدیدهای چندباره از «شهر آفتاب» نهایتا کارشناسان وزارت ارشاد با مشورت نمایندگانی از تشکل‌های نشر نظر خود را اعلام کنند.

    به همین منظور؛ نماینده‌ی انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، نماینده‌ی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، نماینده‌ی انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، نماینده‌ی انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل، نماینده‌ی شرکت‌های تعاونی ناشران ایران و نماینده‌ی مجمع ناشران انقلاب اسلامی به همراه نماینده‌ی اتحادیه و ناشران و کتابفروشان (آقایان محمود آموزگار و محمدرضا توکل‌صدیق) بعد از این بازدیدها؛ نظر خود را چهارشنبه‌ی‌ هفته‌ی گذشته (23 دی‌ماه) طی نامه‌ای به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ارسال کردند.

    براساس نظر تشکل‌های نشر که که در این نامه عنوان شده است؛ شهرآفتاب به لحاظ زیرساخت‌های نمایشگاهی‌، یک محل استاندارد برای نمایشگاه‌های فرهنگی تشخیص داده شده اما موقعیت محلی و دسترسی طبیعتاً‌ مصلی در مقابل «شهر آفتاب» بهتر ارزیابی می‌شود.

    باتوجه به اینکه مصلی اساسا به منظور برگزاری رویدادی نمایشگاه‌هایی ساخته نشده؛ تشکل‌های نشر چندان بی‌رغبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهرآفتاب» نیستند اما معتقدند استفاده از مکان موردنظر برای نمایشگاه کتاب تهران با کمبودها و کاستی‌های بسیار زیادی روبرو است‌، که تأمین این کاستی‌ها و کمبودها تا ایام برگزاری نمایشگاه کتاب سال 95 کار بسیار دشواری است. البته «شهر آفتاب» از نظر رفت و آمد و جاذبه‌های مردمی نیز چندان مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تشخیص داده نشده بود.

    با این وجود، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران) 28 دی ماه در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان و در حضور علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با قطعیت خبر از برگزاری نمایشگاه کتاب بیست و نهم در شهر آفتاب داد و این تصمیم را به عنوان توافق صورت گرفته با ارشاد عنوان کرد.

    این اظهارنظر قطعی شهردار تهران درباره تصمیم نهایی برای محل نمایشگاه کتاب 95 درحالی عنوان شده که سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) روز بعد (29 دی‌ماه) در نشست خبری با موضوع «اعلام سیاست‌ها و تصمیم‌های موردنظر وزارت ارشاد برای بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران» ضمن تاکید بر ممکن‌ترین گزینه بودن «شهر آفتاب» به عنوان محل نمایشگاه بیست‌ونهم؛ یادآور شد که قطعی شدن این تصمیم منوط به عقد تفاهم‌نامه‌ای حقوقی با شهرداری به منظور محکم کردن قول‌وقرارهای موجود به ویژه درخصوص رایگان بودن تخصیص «شهرآفتاب» به نمایشگاه کتاب خواهد بود.

    محمدرضا توکل‌صدیق (نایب رئیس اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان) نیز از برگزاری جلسات بررسی مجدد «شهرآفتاب» به عنوان محل نمایشگاه ازسوی تشکل‌های نشر خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از صحبت‌های آقایان قالیباف و صالحی تشکل‌های نشر مجدد به منظور جمع‌بندی نهایی نظرات و دغدغه‌های درخصوص «شهرآفتاب»‌ جلسه‌ای را تشکیل دادند و نظرات تشکل‌ها در قالب نامه‌ی دومی به معاونت فرهنگی و شخص آقای صالحی ارسال شد.

    نایب رئیس اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان در توضیح اجمالی درباره‌ی محتوای این نامه نیز بیان کرد: همانطور که در نامه‌ی قبلی هم متذکر شده بودیم «شهرآفتاب» از نظر زیرساختی آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت 95 را ندارد، اما مسئله‌ی مهم‌تر و اولویت اول در این زمینه بحث توجه به حضور مردم و بازدیدکنندگان است. از دید ما تامین امکانات برای حفظ حضور مردمی در این نمایشگاه باتوجه به شرایط فعلی دسترسی به «شهرآفتاب» دشوار یا همراه با محدودیت زیادی است. یعنی با نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و مترو برای رسیدن به «شهرآفتاب» شاهد افت بالای بازدید خواهیم بود.

    توکل‌صدیق اما در پایان وزارت ارشاد را متولی برگزاری نمایشگاه و تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی برای تعیین محل نمایشگاه کتاب خواند و اضافه کرد: تشکل‌های نشر با مشورت با یکدیگر، مشکلات پیش‌رو را مشخص کرده و به اطلاع مسئولان ارشاد رسانده است اما تصمیم‌گیری نهایی را باید وزارت ارشاد اتخاذ کند. مسلما هم معاونت فرهنگی با درنظرگرفتن مصلحت ناشران، جامعه فرهنگی و ... تمامی شرایط را می‌سنجد و نظر نهایی را اعلام می‌کند.

    ظاهرا شهر آفتاب به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای برگزاری نمایشگاه بیست‌ونهم مورد بررسی است و قرار است تا نهایتا طی دوهفته‌ی آینده انعقاد تفاهم‌نامه‌ی حقوقی وزارت ارشاد و شهرداری به نتیجه برسد. باید دید با نهایی شدن این تصمیم که احتمالا حفظ سرمایه‌ی خوبی نیز برای وزارت ارشاد و دیگر فعالیت‌های فرهنگی باقی می‌گذارد و عملا هزینه‌ی اجاره‌ی مصلی که بعضا معادل سه ماه (از زمان آغاز احداث داربست‌ها و چادرها در اواخر اسفند یا اوایل فروردین تا نیمه‌ی خرداد که ناشران مصلی را ترک می‌کنند) از ارشاد دریافت می‌شود؛ آیا می‌تواند در صندوق بودجه‌ای ارشاد باقی بماند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت