Kish Invex ۲۰۱۵

سرمایه گذاری خارجی فرصت های زیادی به همراه دارد

عصر نمایشگاه- صبح امروز سه شنبه ۱۰ آبان، «همایش اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود» در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد. در ایین گشایش این رویداد، دکتر شاپور محمدی ومعاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی به سخنرانی پرداخت.

سرمایه گذاری خارجی فرصت های زیادی به همراه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» ، دکتر محمدی سخن خود را با تقدیر و تشکر از دکتر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به دلیل فراهم آوردن این فرصت مناسب در دوران پساتحریم آغاز کرد. وی سپس با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران در دوران تحریم و پساتحریم، اولویت های سرمایه گذاری در دوره پساتحریم را مورد توجه قرار داد و افزود: در دوران تحریم، اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه رو شد. تحریم ها دستیابی به بازارهای خارجی، سرمایه گذاری و تجارت بین المللی را محدود کردند. با این حال در 2 سال اخیر ایران توانست تورم را کنترل و نرخ رشد اقتصادی را مثبت کند و این در حالی بود که قیمت نفت و فلزات اساسی به شدت کاهش یافته بودند. این امر نشان داد که اقتصاد ایران در این مدت به خوبی اداره شده است.
    دکتر محمدی در ادامه با اشاره به این که می توان آثار تحریم ها را مدیریت کرد، تاکید کرد: با این حال رفع تحریم ها فرصت های خوبی ایجاد خواهند کرد. وی افزود: در اقتصاد پساتحریم یکی از مهمترین متغیرها، نرخ رشد اقتصادی است. اگرچه ایران از منابع خوبی برخوردار است اما رفع تحریم ها و محدودیت های موجود مثلا در حوزه بانکی، کاهش هزینه های تولید را به دنبال دارد که به افزایش نرخ رشد منجر می شود. همچنین با رفع تحریم ها ارائه خدمات بیمه ای آسانتر می شود که به تسهیل جذب سرمایه های خارجی می انجامد. در این میان، روند صادرات نیز با رشد روبه رو می شود که به تولید کمک می کند.
    معاون وزیر اقتصاد در ادامه به سیاست های موفق دولت یازدهم در زمینه مهار تورم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم توانست رشد نرخ تورم را از 35 درصد به سطح 13 درصد برساند. پس از رفع تحریم ها این فرصت به وجود می آید تا بتوان رشد تورم را یک رقمی کرد.
    دکتر محمدی همچنین به انضباط مالی دولت در 2 سال اخیر اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم منضبط ترین دولت در زمینه بودجه ریزی و رعایت قواعد مالی بوده است و رفع تحریم ها به آن کمک خواهد کرد تا در این زمینه بهتر عمل کند.
    سخنران افتتاحیه همایش اقتصاد ایران در پساتحریم در ادامه تاکید کرد: بازار سرمایه نیز یکی از مهمترین متغیرها به شمار می رود که رفع تحریم ها و ورود سرمایه های خارجی به این بازار کمک زیادی خواهد کرد. بازار پولی و بانکی ما هم از رفع تحریم ها نفع خواهند برد و ارتباط بیشتری با نظام مالی بین المللی پیدا خواهند کرد. وی افزود: در حوزه های حمل و نقل و بیمه اتکایی هم فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد. البته ما معتقدیم هیچ کشوری فرصت را یک طرفه در اختیار کشور دیگر قرار نمی دهد. ما می گوییم فرصت ها را با جهان به اشتراک می گذاریم. ایران از نظر منابع نفت و گاز بسیار جذاب است و سرمایه گذاران می توانند در این حوزه ها فعال شوند.
    وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های کشور گفت: در ایران محیط برای سرمایه گذاری خارجی امن است. ایران از منابع و امکانات بی نظیری برخوردار است و اجرای پروژه های مختلف در آن از نظر اقتصادی به صرفه است. ایران همچنین از نظر سرمایه انسانی تحصیلکرده نیز بی نظیر و پیشرو است.
    معاون وزیر اقتصاد با اشاره به برخی دستاوردهای دولت یازدهم افزود: در 2 سال اخیر شاهد بهبود فضای کسب و کار بودیم و رتبه ما 34 پله بهتر شده است؛ در این مدت صدور مجوز فعالیت کوتاهتر شده و هزینه کاهش یافته است. به همین دلیل فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران خارجی مناسب است. در این زمینه ما قوانین مخل را شناسایی می کنیم تا با تقدیم لایحه به مجلس آنها را حذف کنیم. در قانون رفع موانع تولید آمده است، اگر سرمایه گذاران خارجی با شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی مشارکت کنند، از معافیت های مالیاتی خوبی برخوردار خواهند شد. در حال حاضر بازده اقتصادی بالا رفته و ریسک ها برای سرمایه گذاری کمتر شده است. البته ما معتقدیم که سرمایه گذاری خارجی باید با خود تکنولوژی روز دنیا را بیاورد و اشتغالزایی ایجاد کند.
    وی با اشاره به این که موضوع مهم و یکی از نگرانی های سرمایه گذاران خارجی، نرخ ارز است، تاکید کرد: سیاست دولت تثبیت نرخ ارز است و ثبات نرخ ها در 2 سال اخیر نشان دهنده این سیاست است که ادامه خواهد یافت. اما اگر تغییری هم در نرخ ارز رخ دهد، با بازده بیشتر اقتصادی در کشور، سرمایه گذاران باز هم منتفع خواهند شد.
    دکتر محمدی درباره ظرفیت های سرمایه گذاران خارجی و ضرورت استفاده از آنها نیز گفت: آنها از دانش فنی بالایی برخوردارند و به بهبود فرصت های صادراتی کمک می کنند. حضور سرمایه گذاران خارجی برای شرکت های بورسی هم بسیار مفید است. P/E بازار سرمایه ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین و جذاب است. اگر سرمایه گذار خارجی بتواند پتانسیل این شرکت ها را فعال کند، آنها با رشد خوبی مواجه می شوند.
    پس از دستیابی به توافق با قدرت های بزرگ بر سر موضوع هسته ای، بسیاری از کشورها و شرکت های تولیدکننده کالا توجه ویژه ای به بازار مصرف 70 میلیونی ایران نشان دادند. در این زمینه دکتر محمدی گفت: اگرچه ایران بازار مصرف خوبی دارد اما ما می خواهیم سرمایه گذاران خارجی به رشد صادرات و اشتغالزایی هم کمک کنند. در مجموع ما می خواهیم سرمایه گذاران خارجی از فرصت های اقتصاد ایران استفاده کنند و ایران هم از آن منتفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت