در محوطه تالار وحدت ؛

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی با علم و کتل‌گردانی در محوطه تالار وحدت افتتاح شد.

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، نصرالله پژمان‌فر در افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: فکر می‌کنم در مصنوعات انسان هیچ‌چیز به اندازه لباس نتواند مطلبی را ارائه دهد. در تنوع دوخت، رنگ‌ها، شکل‌ها و مطالبی که در این قالب انتقال معنا پیدا می‌کند، به گمانم کمتر وسیله‌ای مثل لباس پیدا می‌شود که حرف بزند و این مطالب را به مخاطب انتقال دهد، بویژه رنگ‌آمیزی‌ای که در آن استفاده می‌شود.

    رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به تمدن کشورها نگاه کنیم، عموما با رویکردی‌هایی نسبت به لباس و تحلیل‌های مرتبط با آن مواجه می‌شویم. عاشورا نیز یک فرهنگ است و شاید امروز همین رنگ‌ها که روی در و دیوار شهر و لباس مردم می‌بینیم، بخشی از پیام قیام عاشورا را توانسته برای ما حفظ کند.

    او بیان کرد: ما باید از این ابزار که حتی خدا هم در قرآن، آن را مطرح می‌کند و پوشش بدن است، استفاده کنیم. ما می‌توانیم بخشی از زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در قالب لباس‌ها داشته باشیم. همان‌طور که بی‌دقتی‌ها شاید نتواند بخشی از آن را مطرح کند، ما می‌توانیم با کارشناسی‌ها و نمایشگاه‌ها، این کار را انجام دهیم.

    پژمان‌فر افزود: چطور کتل‌ها و علم‌ها در گوشه‌گوشه این کشور توانسته است، این موضوع را در جامعه نگه دارد؟ همان‌طور که تلاش و افتخار می‌کنیم که در مجلس سیدالشهدا (ع) خدمتی داشته باشیم، اینجا نیز می‌تواند عرصه‌ای برای خدمت به ایشان باشد. مثل طراح لباسی که بتواند تاثیر بیشتری در فضای مخاطب بگذارد. ما نیز باید فرهنگ عاشورایی را عمیق‌تر در قالب لباس مطرح کنیم.

    معاون هنری وزارت ارشاد نیز در افتتاحیه نخستین لباس عاشورایی که امروز در تالار وحدت برگزار شد، گفت: حوزه فرهنگ، پرتلاطم است و مباحث بسیاری دارد.

    علی مرادخانی ادامه داد: خوشحالم که فقط دولت دست‌اندرکار این موضوع نیست و بخش خصوصی نیز در این کار مشارکت دارد. موضوع لباس، بحث نمادی است و ارزیابی هویت انسان‌ها و تبار آن‌ها به‌وسیله لباس انجام می‌شود.

    او اظهار کرد: می‌توان از روی لباس یک فرد، حدس زد که او متعلق به کدام قشر از جامعه است و چگونه فکر می‌کند. لباس به‌عنوان یکی از هویت‌های بشری، نگاه فرد به جامعه، شناخت از مسائل و جایگاه آن را نشان می‌دهد. تلاش ما این بوده که هویت‌ها را بیشتر بشناسیم، اما در این حوزه کمتر کار کرده‌ایم.

    معاون هنری وزارت ارشاد گفت: سال گذشته نیز گفتم که باید محور نمایشگاه‌ها را روی مباحث محتوایی لباس بگذاریم. تعدادی از دوستان ایتالیایی ما که به‌تازگی به ایران آمده بودند، لباسی را که طراحان ما طراحی کرده بودند، خریدند و از طرح و نوشته‌های روی آن تعریف کردند، دیپلماسی فرهنگی به واسطه لباس در دنیا مطرح می‌شود. اگر آنچه را که ارائه می‌کنیم با کیفیت باشد، می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه مد شروع کنیم و امیدواریم این کار، برنامه آغازین باشد.

    حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - نیز در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، انتقال مفاهیم ارزشمند، بویژه مفاهیم دینی و مذهبی است. موضوع لباس، یکی از ابزارهای مهم برای انتقال این ارزش‌هاست.

    گفتنی است ، ‌در این مراسم از پوستر لباس عاشورایی که محمدحسین مومنی‌ها آن را طراحی کرده است، ‌رونمایی شد.

    نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی تا دوم آبان‌ماه از ساعت 10 تا 18 در تالار وحدت برپاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت