در حاشیه شصت‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

برنامه همکاری‌های فرهنگی ایران و صربستان به امضا رسید

عصر نمایشگاه- برنامه همکاری‌ بین ایران و صربستان در حوزه‌های فرهنگ، علوم، آموزش، جوانان و ورزش، برای سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به امضای رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر فرهنگ و رسانه صربستان رسید.

برنامه همکاری‌های فرهنگی ایران و صربستان به امضا رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان در ادامه برنامه‌های خود در صربستان، روز دوشنبه 3 آبان با حضور در کاخ فدرال ریاست جمهوری این کشور، به همراه وزیر فرهنگ و رسانه صربستان، برنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان (بر اساس موافقت‌نامه همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی منعقده شده میان دو کشور در تاریخ 14 آذر 1342 در بلگراد) در حوزه‌های فرهنگ، علوم، آموزش، جوانان و ورزش را برای سال‌های 1395 تا 1398 را به امضا رساند.

    برنامه تبادلات فرهنگی دو کشور بر مبنای تفاهمنامه فرهنگی ایران و صربستان در پنج فصل «فرهنگ و هنر»، «همکاری‌های علمی و فنی»، «آموزش»، «جوانان و ورزش» و «مقررات عمومی و مالی» و 36 بند، تهیه شده و پیش‌بینی همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف و متنوع فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

    همکاری به منظور آگاهی بیشتر درباره دستاورهای فرهنگی و هنری دو کشور، مبادله اطلاعات در خصوص برگزاری جشنواره‌های هنری و رسانه‌ای و نمایشگاه‌های کتاب و همایش‌ها و رخدادهای فرهنگی و هنری، حمایت از مبادله نمایشگاه‌ها بین موزه‌های ملی هنرهای مدرن دو کشور، حمایت از تولیدات مشترک آثار سینمایی، توسعه همکاری‌های دوجانبه علمی و فنی بر اساس حقوق متساوی، رعایت حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان آثار بر اساس همکاری دوجانبه، تلاش بررای برقراری ارتباطات مستقیم بین دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای آموزش عالی، تلاش برای تأسیس مدارس مشترک ومبادله اطلاعات، گسترش همکاری‌ها و مبادلات در عرصه جوانان و ورزش و... از جمله موارد ثبت شده در این برنامه همکاری است.

    ابراهیمی‌ترکمان پس از امضای این برنامه همکاری، در مصاحبه مشترک تلویزیون صربستان به همراه وزیر فرهنگ و رسانه صربستان، بر علاقمندی مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه در ارتباط با موضوعات فرهنگی را اعلام و اظهار امیدواری کرد که با توجه به مذاکرات انجام شده، شاهد اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی دو کشور باشیم.

    ابوذر ابراهیمی‌ترکمان همچنین پیش از ظهر امروز (دوشنبه 3 آبان) سند همکاری‌های دو کتابخانه ملی ایران و صربستان را به نمایندگی از سوی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به امضا رساند. در مراسم امضای برنامه همکاری‌ بین دولت‌ جمهوری اسلامی و ایران و دولت جمهوری صربستان، مجید فهیم‌پور، سفیر ایران و محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی کشورمان در صربستان نیز حضور داشتند.

    همچنین بر اساس این گزارش، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، در ادامه دیدارهای خود با مقامات اجرایی و فرهنگی صربستان، روز دوشنبه 3 آبان با سینیشا مالی، شهردار بلگراد دیدار کرد و در خصوص همکاری‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداخت.

    رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار با ارایه سخنانی، گفت: فرهنگ برای انسان‌ها همچون اکسیژن است که بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم و مسئولان فرهنگی و شهری باید برای فرهنگسازی و بازگشت معنویت و روح به فرهنگ و تعالی و رشد افراد، تلاش کنند.

    ابراهیمی‌ترکمان همچنین به فعالیت‌های شهرداری بلگراد برای برپایی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد اشاره کرد و با قدردانی از این همکاری‌ها، اظهار امیدواری کرد که این همکاری‌های فرهنگی به طور جدی پیگیری و ادامه یابد.

    وی همچنین بیان کرد: شهرداری‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگسازی و ایجاد روح رشد و تعالی در میان شهروندان دارند. بر این اساس می‌توان در این زمینه از تجربیات موجود کشورها و شهرهای بزرگ استفاده کرد.

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش دو کشور ایران و صربستان را دارای فرهنگ بسیار غنی دانست که توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

    وی تصریح کرد: امکان تبادل تجربیات و اجرای برگزاری هفته‌های فرهنگی متقابل و زمینه‌سازی برای برنامه‌های متنوع فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

    در ادامه این دیدار شهردار بلگراد با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به عنوان نماینده کشوری با فرهنگ بسیار عمیق در جهان، دانست و گفت: بلگراد یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های کشورهای اروپایی است که متأسفانه در صد سال اخیر، از جنگ‌های مختلف آسیب دیده و تاکنون اقدام جدی را برای معرفی داشته‌های فرهنگی آن نداشته‌ایم و تنها در سال‌های اخیر گام‌های جدی را در این خصوص طراحی و به اجرا درآورده‌ایم.

    سینیشا مالی، در بخش بعدی سخنان خود به توافقات انجام شده با شهرداری تهران در سفری که به ایران برای برگزاری متقابل روزهای تهران و بلگراد در پایتخت‌های دو  کشور و دیگر توافقات داشت، اشاره کرد.

    وی همچین دکتر ابراهیمی‌ترکمان را نماینده واقعی فرهنگ و تمدن ایرانی دانست و تأکید کرد: تمامی ظرفیت‌های شهرداری بلگراد در اختیار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کشور ایران خواهد بود و تلاش خود را برای گسترش همکاری‌ها ارایه خواهیم کرد.

    این دیدار در حضور مجید فهیم‌پور، سفیر و محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی ایران در صربستان، انجام شد.

    بنابر اعلام این خبر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه شصت‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد دیدار با مقامات عالی صربستان و همچنین امضای تبادلات فرهنگی و همکاری‌های دو کتابخانه ملی ایران و صربستان و بازدید از مراکز فرهنگی و هنری بلگراد و بحث و تبادل نظر برای گسترش همکاری‌های دوجانبه به صربستان سفر کرده است.

    شصت‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد بعد از ظهر یکشنبه 2 آبان افتتاح شده و روز یکشنبه 9 آبان با برگزاری آیین اختتامیه، به کار خود پایان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت