استانبول، میزبان نمایشگاه مشهورترین هنرمند خیابانی

عصر نمایشگاه- برای نخستین بار در جهان، نمایشگاهی شامل مشهورترین آثار «بنکسی» چهره سرشناس هنرهای خیابانی در شهر استانبول برگزار می‌شود.

استانبول، میزبان نمایشگاه مشهورترین هنرمند خیابانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، این اولین‌باری است که مجموعه‌ای از آثار «بنکسی» هنرمند سرشناس گرافیتی اهل انگلیس، در یک نمایشگاه برای بازدید عموم به‌نمایش درمی‌آید.بنکسی،  نام مستعار هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی است.

    همچنین هنر خیابانی او طعنه آمیز و هجویه هایش خرابکارانه است و هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است که با تکنیک گرده برداری ویژه ای خلق میشودهمچنین آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان ها، دیوارها، و پل ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویردرآمده است.

    گفتنی است ؛آثار بنکسی، محصول سن زیرزمینی بریستول است که شامل همکاری هنرمندان تجسمی و موسیقیدان‌ها بود. طبق نوشته های نویسنده و طراح گرافیک، تریستان مانکو و براساس کتاب «هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه» -Home Sweet Home– « بنکسی در سال 1974در بریستول به دنیا آمد و درهمین شهر بزرگ شد.او فرزند یک تکنیسین دستگاه فتوکپی بود.

    بنکسی مدتی شاگرد قصاب بود اما سرانجام طی دوران «شکوفایی اسپری» در اواخر دهه 80 در بریستول با گرافیتی آشنا شد.» کسانی که کارهای او را می دیدند متوجه بودند که آثار او به بلک له رت شباهت دارد. له رت در 1981 کار با تکنیک گرده برداری را در پاریس آغاز کرد. به نظر می رسید کارهای بنکسی از آثار اعضای گروهِ آنارکو- پانک به نام کراس هم متأثر بوده باشد.

    اعضای این گروه دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در کانال های لوله کشی لندن مسابقه های گرافیتی با تکنیک گرده برداری برپا می کردند، این گروه کماکان فعالند. هر چند بنکسی در وبسایت خودش بیان کرد که در واقع، اساس کارهایش را بر کارهای تری دی موسیقیدان و هنرمند گرافیتی از گروه مَسیو اَتَک قرار داده است.

    در همین زمینه، «استیو لازاردیس» مدیر این نمایشگاه که از 13 ژانویه تا 29 فوریه در گالری «گلوبال کاراکوی» استانبول برگزار می‌شود، در این‌باره گفت: در این نمایشگاه مجموعه از آثاری به‌نمایش گذاشته شده است که «بنکسی» در 15 سال اخیر‌ آن‌ها را خلق کرده و اغلب آن‌ها تا کنون دیده نشده‌اند و برای اولین‌بار در یک نمایشگاه عمومی ارائه شده‌اند.

    او افزود: بنکسی آثار گوناگونی دارد که بیشتر آن‌ها را تا کنون کسی ندیده است. من این آثار را از مجموعه‌داران علاقه‌مند به آثار این هنرمند خیابانی در سطح جهان جمع‌آوری کرده‌ام.

    این نمایشگاه با عنوان «هنر بنکسی» شامل مجموعه‌ای از آثار معروف این هنرمند مانند «دختر و بادکنک» و «الان بخند» در کنار 100 اثر دیگر است که تجربه دیدن از این نمایشگاه را خاص‌تر و فوق‌العاده‌تر می‌کند. «بنکسی» که هویتش ناشناس است در نقالشی‌های دیواری خود بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری می‌پردازد و پیش از این نیز نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و صدها هزار پوند فروخته شده بودند.

    شایان ذکر است ؛این هنرمند که اعتقاد دولت را مبنی بر وندال بودن گرافیتی قبول ندارد، هنرش را در فضاهای عمومی خلق می‌کند و حتی تا آنجا پیش می‌رود که عناصر و احجام فیزیکی هم می‌سازد و اوخودش مستقیما گرافیتی‌هایش را نمی‌فروشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت