پنجاه ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت گشایش یافت

عصر نمایشگاه:پنجاه ونهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت ا وجود تهدیدهای امنیتی و مواجه بودن کشورهای عربی با چالش های سخت، امسال هم با حضور گسترده ناشران آغاز به کار کرد.

پنجاه ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از ایرنا، این نمایشگاه که باشگاه فرهنگی عربی با همکاری اتحادیه ناشران لبنان آن را برگزار کرده است و به مدت ده روز در منطقه البیال بیروت ادامه خواهد داشت، عصر جمعه با حضور تمام سلام نخست وزیر لبنان گشایش یافت.
    نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت از سال 1956 تاکنون حتی در دوران جنگ داخلی در این کشور فعالیتش متوقف نشده است.
    حدود 170 انتشاراتی از کشورهای عربی فلسطین، سوریه ،لیبی ، کویت ، سعودی، عمان، عراق ، لبنان ،الجزائر، مصر، عراق، اردن و تونس در این نمایشگاه حضور یافته اند و مشارکت سوریه ومصر چشمگیر است.
    علاوه بر کشورهای عربی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، یک انتشاراتی رسمی چین، سه انتشاراتی ترکیه ، یک انتشاراتی قبرس در این نمایشگاه حضور دارند.
    چهار دانشگاه لبنانی ، البلمند، الکسلیک ، اللویزه و اللبنانیه هم حضوری فعال در نمایشگاه کتاب بیروت دارند.
    همچون سال های گذشته در ایام برگزاری نمایشگاه که مردم از نقاط مختلف لبنان برای بازدید و خرید کتاب های مورد نیاز خود به نمایشگاه مراجعه می کنند، چندین سخنرانی و میزگردهای فرهنگی ، اندیشه ای، تربیتی ، تاریخی و سیاسی تشکیل می شود.
    ضمن تشکیل نشست هایی برای بررسی بحران مطالعه در لبنان، فلسفه دین، اوضاع اقتصادی لبنان و مشکلات ناشی از جنگ جهانی اول ، شب های شعر نیز برگزار و از برخی ادیبان و نویسندگان تجلیل و تکریم خواهد شد.
    تعدادی از روایان ، نویسندگان، روزنامه نگاران و سیاستمداران تالیفات جدید خود را در نمایشگاه بیروت عرضه کرده اند.
    در نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت، امسال برای نخستین بار بخش فضای دیجیتال بیروت (beirut digital space) به ابتکار شرکت (graphic shop) و با همکاری و مشارکت اتاق تجارت، صنعت و کشاوری لبنان برگزار می شود.
    نرمین الخنسا رییس کمیته فرهنگی باشگاه فرهنگی عربی گفت که نمایشگاه کتاب بیروت در مقابل جهل مقاومت کرده و برای خلق فضاهایی به منظور نوشتن، اختراع و اندیشه کردن ادامه می یابد.
    سمیح البابا رییس باشگاه فرهنگی عربی هم از نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت به عنوان «عید نویسندگان و چهره درخشان فرهنگ» یاد کرد و گفت که دلیل اصرار ما به برگزاری نمایشگاه درهر شرایطی ، ادامه نشرو گسترش فرهنگ است.
    وی با بیان این که « قبول نداریم که فرهنگ در انحصار صاحبان قدرت، پول و جاه و مقام است»، افزود: هدف اصلی ما دعوتس از صاحبان اصلی فرهنگ یعنی مردم بدون توجه به رنگ، تابعیت و وابستگی دینی و سیاسی برای مشارکت در این جشنواره فرهنگی است.
    سمیح البابا خاطرنشان کرد: اگر از آزادی فرهنگی صحبت می کنیم منظور گسترش فرهنگ سازندگی ، ساختن ، توسعه و گشایش ، فراهم کردن زمینه گفت وگوی ملی ، حمایت از آزادی بیان ، رسانه ، نقد و اعتراف به حق اختلاف سلیقه است.
    سمیره عاصی رییس اتحادیه ناشران لبنان هم با بیان این که « اهتمام به کتاب بر ضرورت اهتمام دولت به نظام تربیتی تاکید دارد»، خطاب به نخست وزیر لبنان گفت که صنعت نشر در این کشور با مشکلات و سختی های زیادی مواجه است.
    تمام سلام نخست وزیر لبنان هم از برگزاری نمایشگاه عربی - بین المللی کتاب بیروت درشرایط سخت داخلی و خارجی ابراز خرسندی کرد و گفت که این نمایشگاه بدون توجه به چالش های سیاسی و اقتصادی و تهدیدهای امنیتی برگزار می شود.
    وی به انتشار کتاب های دینی اشاره کرد و خواستار توجه ، اهتمام و دقت ویژه به این کتاب ها هنگام نوشتن، چاپ ، انتشار و توزیع شد تا اندیشه های مسموم در جامعه پخش نشود.
    نخست وزیر لبنان افزود:بی توجهی و تساهل در معیارهای نشر اندیشه دینی از طریق کتاب و رسانه ها ، ممکن است درها را برای ترویج مفاهیم اشتباه از دین و اندیشه های تاریک فراهم و بر افکار و عقل جوانان تاثیر منفی گذاشته و آنها را از طریق صحیح منحرف و به دامن گروه های تروریستی تندرو بیاندازد.
    تمام سلام با بیان این که هر روز نتایج اندیشه تندروی و تاثیر خطرناک آن بر جوانان را که تصور می کنند منفجر کردن خود یک واجب دینی است ، لمس و مشاهده می کنیم و آخرین آن در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت بود و تروریست ها دهها انسان بی گناه را به شهادت رساندند.
    وی به حوادث تروریستی در پاریس هم اشاره کرد و این جنایات تروریستی را ناشی از اندیشه های تاریک برای مشوش کردن چهره دین اسلام دانست.
    نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد: در لبنان با جنایات تروریستی مواجه هستیم که هدف آنها ایجاد فتنه و متزلزل کردن ثبات کشور ما است و اما برای مقابله با آنها باید همچنان ضمن هوشیاری نیروهای ارتش و امنیتی و ادامه اقدامات قابل تقدیر آنها، بر تمایل شدید خود به زندگی مسالمت آمیز با وجود همه تلاش های فتنه انگیز اصرار کنیم.
    تمام سلام، همبستگی و اجماع ملی بعداز انفجارهای تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت را نشانه حکمت و مسئولیت پذیری رهبران سیاسی لبنان دانست و گفت که امروز هم شاهد شرایط سازنده برای ایجاد راه حل هایی به منظور خروج از بحران سیاسی کنونی هستیم.
    وی افزود: گفت وگوهای ملی زیر نظر نبیه بری رئیس مجلس و گفت وگوهای دوجانبه بین گروه های سیاسی راه مسالمت آمیزی است که به ایجاد تفاهم ها و خروج لبنان از بن بست سیاسی منجر می شود.
    نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد: ما از هرگونه نزدیک شدن وگشایش در روابط بین گروه های سیاسی استقبال و تاکید می کنیم که انتخاب رئیس جمهوری باید در راس دستور کار همه نشست ها و گفت وگوها باشد.
    با حضور تمام سلام جوایز نویسندگان و ناشران برتر اهدا شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت