در سالن امیر نظام گروسی بیجار ؛

دومین نمایشگاه صنایع دستی و بومی بیجار در طول یک هفته گشایش یافت

عصر نمایشگاه- به همت یک بانوی فعال عرصه تولید صنایع غذایی، سنتی، دومین نمایشگاه صنایع غذایی، فرش، گلیم، هنرهای دستی و خیاطی در سالن امیر نظام گروسی بیجار گشایش یافت.

دومین نمایشگاه صنایع دستی و بومی بیجار در طول یک هفته گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، این بانو اظهار کرد: بیش از 300 نوع محصولات مختلف غذایی سنتی و بومی، انواع بافنده ها از گلیم تا لباس های گرم محلی، ساک دستی، عسل، عرقیات از گیاهان بومی منطقه، البسه سبک، دسرهای سنتی و بومی فراموش شده در ادوار گذشته تاریخ بیجار و شیرینی های محلی در این نمایشگاه عرضه شده است.
زهرا مقدادی افزود: این نمایشگاه با همت زنان دیار گروس و با استفاده از حداقل های ممکن برگزار شده است.
او ضمن تقدیر از اداره ارشاد اسلامی برای اختصاص سالن نمایشگاه تاکید کرد: زنان فعال این نمایشگاه تا کنون از هیچ نهاد و اداره ای کمکی دریافت نکرده اند و تمام محصولات عرضه شده با همت خود و همکاری خانواده آنان تهیه و تولید شده است.
مقدادی اظهار کرد: بسیاری از غذاهای عرضه شده در این نمایشگاه اکنون در میان مردم فراموش شده اند و این درحالی است که اهمیت و ارزش غذایی آنها در تامین و تاثیر بر سلامتی مردم در بسیاری از موارد از تاثیر بهبودی داروهای داروخانه بیشتر و پایدار تر است.
به گفته او تمام مواد اولیه تولیدات هنری و بویژه عروسک هایی که دراین نمایشگاه عرضه شده است از مواد و پارچه های زایدی است که در خیاطی ها دور ریخته می شوند.
وی افزود: هنرمندان خانم بیجاری با استفاده مجدد از این دور ریزها توانسته اند بهترین عروسک ها را خلق نمایند و با ارزان ترین قیمت نسبت به قیمت های بازار در اختیار مردم قرار دهند.
وی گفت: یکی از مزیت های این نمایشگاه، آموزش زنان و دخترانی است که می خواهند در منزل و در کنار انجام امور منزل، کار تولیدی و درآمدی نیز برای خود داشته باشند که با کمترین هزینه می توانند، بهترین تولیدات را در اختیار مردم قرار دهند.
آموزش محور توسعه فعالیت زنان
مقدادی به موضوع آموزش زنان بعنوان محور توسعه در برنامه کاری نمایشگاه و برنامه آینده کاری گروه خود تاکید کرد و ادامه داد: هدف اصلی برای برگزاری این نمایشگاه تشویق زنان و دختران به فعالیت بیشتر، کسب آموزش های مناسب و تخصصی، ایجاد تحرک و ایجاد اشتیاق در میان زنان برای حرکت در مسیر توسعه است.
این فعال عرصه تولیدات خانگی و صنایع دستی به نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) اشاره و خاطرنشان کرد: دراین راستا تلاش کردیم مصادیق اقدام و عمل را بدون حمایت های دیگر نهادها و حتی ستاد اقتصاد مقاومتی اجریی کنیم و اکنون می توانید بیش از 300 نوع فعالیت در انواع مختلف هنرهای دستی، تولیدات بومی و درآمدزایی را مشاهد کنید.
مقدادی به تهیه انواع محصولات عذایی، دسرها، ترشیجات، شیره، کشمش، مویز، ترشی مشهور باغ، ترخینه، و پخت دیگر آش های بومی مانند، آش کشک، آش اسفناج، بلغور، آش رشته و ذرت توسط بانوان فعال بیجار اشاره کرد و افزود: هر روز با یک نوع غذای سنتی و گرم بطور رایگان از بازدید کنندگان پذیرایی می شود.
وی با اشاره به سخن شیخ بوعلی سینا در مورد اهمیت و اثر تغذیه بر سلامت اظهار کرد: بسیاری از این غذاهای سنتی از خواص درمانی و مهم فصلی برخوردارند و براحتی می تواند افراد دارای ضعف جسمانی و بیماری را بدون هر نوع اثرات منفی داروهای صنعتی و شیمیایی بهبود بخشند.
وی از شهرستان بیجار و بویژه مناطق حسن آباد یاسوکند، پیرتاج، آل کبود، پهنه بر، همایون، زینل، خسروآباد و مناطق کوهستانی چنگ الماس، حاشیه رودخانه ها و منطقه کوه حمزه عرب را بعنوان مناطق دارای پتانسیل های قوی تولیدات باغی، گیاهان دارویی و عرقیات نام برد و خواستار حمایت از زنان این روستاها برای فعالیت بیشتر و افزایش تولیدات بیشتر باغی، سنتی و بومی این مناطق گردید.
شهرستان بیجار در منطقه نیمه خشک شرق استان کردستان قرار دارد و از کوه های مرتفع و دامنه های دارای پوشش گیاهی دارویی و عرقیات بسیار نادری برخوردار است.
هر سال تعداد زیادی از مردم این دیار و استان های آذربایجان غربی و همدان را برای تهیه عرقیات و جمع آوری گیاهان دارویی و معطر به دامنه ها و کوه ها می کشاند. این شهرستان حدود 90 هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت