قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران :

بسیجِ مجریانِ نمایشگاه کتاب برای افزایش فضای ناشران داخلی

عصر نمایشگاه- امیرمسعود شهرام‌نیا با تاکید بر افزایش ۳.۵ برابری اعتبار کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی در سال گذشته؛ از کمبود فضای ناشران داخلی و اعمال تغییرات جزئی برای افزایش فضای ناشران داخلی خبر داد.

بسیجِ مجریانِ نمایشگاه کتاب برای افزایش فضای ناشران داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا ، امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) درباره بودجه 5درصدی کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی و در پاسخ به این سوال که آیا واقعا با این میزان از اختصاص بودجه به بخش فرهنگی می‌توان انتظار پررنگ‌ شدن وجه نمایشگاهی، نمایشگاه کتاب نسبت به وجه فروشگاهی را داشت، گفت: نمی‌دانم دوستان کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی چگونه محاسبه انجام داده‌اند و بودجه این کمیته را تنها 5درصد کل بودجه کل نمایشگاه به دست آورده‌اند. به گمانم چندان محاسبات دقیقی نبوده است. در هرصورت بخش از بودجه اختصاص یافته به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مربوط به فعالیت‌های اجرایی و پشتیبابی است. طبیعی هم است که بخشی از بودجه نمایشگاه صرف این قبیل اقدامات شود و بخش دیگر هم به امور محتوایی اختصاص یابد. در بخش‌های محتوایی هم کمیته‌های متعدد و زیادی داریم که اتفاقا به لحاظ حجمی تفریبا حدود 70درصد این کمیته‌ها هم در حوزه فعالیت‌های محتوایی مشغول هستند. مثلا کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی، کمیته ناشران داخلی، کمیته ناشران خارجی، کمیته بین‌الملل، کمیته اطلاع‌رسانی و بخش دیگر همه فعالیت‌های محتوایی برعهده دارند.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم تنها فعالیت‌های کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی بخش فرهنگی نمایشگاه محسوب می‌شود. در بین این کمیته‌هایی که نام برده شده اتفاق بیشترین هزینه در اختیار کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی قرار می‌گیرد و واقعیت این است در سال گذشته بیشترین افرایش بودجه را هم در همین کمیته داشته‌ایم.

    شهرام‌نیا همچنین در توضیح بیشتر درباره چگونگی تخصیص بودجه به کمیته‌ها و فعالیت‌های مختلف در روند برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: اصولا بودجه‌های بخش‌های محتوایی را نمی‌توان به صورت ریالی با دیگر حوزه‌ها مقایسه کرد. طبیعی است ساخت‌ساز و پارتیشن‌بندی اقدامات هزینه‌بری هستند در مقایسه با برگزاری یک سخنرانی یا نشست. ولی همین ساخت‌وساز و آمادگی زیربنایی ازجمله تدارک سیستم‌های صوتی و ... باید انجام شود تا بتوان یک نشست و سخنرانی برگزار کرد. اشتباه دوستان این است که تنها ان بخشی از بودجه را که صرف برگزاری نشست‌ها می‌شود و مثلا مبالغ حق‌الزحمه سخنرانان را جزو بودجه کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی محاسبه می‌کنند.

    وی ادامه داد: تازه اگر همین هزینه را هم در نظر بگیریم باز بیشتر از 5درصد بودجه کل نمایشگاه خواهد بود و سال جاری 10درصد کل بودجه نمایشگاه به برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌ها اختصاص داده شد و نسبت به سال گذشته هم 3.5 برابر افزایش داشته است. یعنی کمیته فعالیت‌های فرهنگی و علمی در دوره بیست‌ونهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 3.5 برابر دوره قبل اعتبار دریافت کرده و سایر هزینه‌ها هم برای تهیه و تدارک الزامات مورد نیاز برای همین کمیته یا سایر کمیته‌ها بوده است.

    قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: مثلا اگر یک نشست برگزار شده هم پارتیشن‌بندی، هم اجاره سیستم صوتی و هم اقلام مورد نیاز برای پذیرایی نیز هزینه برداشته است. ظاهرا دوستان دیگر این موارد را در محاسبه خود قرار نمی‌دهند و فکر می‌کنند این هزینه‌ها مربوط به بخش غیرفرهنگی است. مسلما بدون این امکانات و در فضای غیرآماده که نمی‌توان نشست برگزار کرد. اصولا کل نمایشگاه یکی از مهمترین و بزرگترین فعالیت‌‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور است و ما باید از نگاه‌های بخشی پرهیز کنیم و کل مجموعه اقدامات صورت گرفته در نمایشگاه کتاب را به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را یک‌جا ببینیم.

    شهرام‌نیا در پاسخ به این سوال که ظاهرا امسال هم نگرانی‌هایی درمورد کمبود فضا برای ناشران داخلی و به ویژه ناشران عمومی وجود دارد نیز گفت: به دلیل اینکه فضاهای مسقف شهرآفتاب افرایش پیدا نکرده؛ بعید است بتوانیم تغییر جدی در فضاها داشته باشیم و متراژ فضاها تقریبا مشابه سال گذشته است. البته مطمئنا کاهش فضا نخواهیم داشت ولی افزایش فضا در متراژ‌ قابل توجه هم نمی‌توانیم به دست بیاوریم. تغییرات فضایی جرئی و کوچکی آن هم با اتکا به جابه‌جایی‌های بخشی در معاونت اجرایی و کمیته اجرایی در حال بررسی است، مثلا شاید بتوان سطح اشغال ناشران داخلی را در سالن ملل بیشتر کنیم و در عوض ناشران بین‌الملل در سالن U شکل فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت