دعوت از ایران به عنوان مهمان ویژه‎ نمایشگاه کتاب پاریس

عصر نمایشگاه- در نخستین روز نمایشگاه کتاب پاریس ۲۰۱۷ مسؤولان نمایشگاه از ایران برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه دعوت کردند.

دعوت از ایران به عنوان مهمان ویژه‎ نمایشگاه کتاب پاریس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از فارس، در نخستین روز بازگشایی عمومی نمایشگاه کتاب پاریس 2017، روز ایران در  غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار گردید. مسولان نمایشگاه کتاب پاریس از ایران برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه دعوت کردند.

    در این برنامه‌ها که با حضور جلالی، سفیر دائم ج.ا.ایران در مقر یونسکو، صفایی کاردار سفارت ج.ا.ایران در فرانسه، کامیاب، رایزن فرهنگی و نمایندگان دانشگاه‌های منتخب و علاقه‌مندان به ایران برگزارگردید، در ابتدا موسیقی سنتی ایرانی توسط وحید زردی اجرا و سپس امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران به حاضران خوش آمد گفته و به بیان چگونگی حضور ایران در طی سال‌های گذشته تا این دوره پرداخت.

    وی با شرح تاریخچه حضور ایران در نمایشگاه​‌های خارجی، نمایشگاه کتاب پاریس را یکی از مهم‌ترین عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی شمرد و به حضور فرانسوا اولاند در غرفه ایران در افتتاحیه این نمایشگاه اشاره نمود.

    سپس دکتر بیک‌باغبان، استاد ایران‌شناسی دانشگاه استراسبورگ، به تجلیل از حضور انتشارات‌های دانشگاه‌های منتخب همراه با غرفه ایران پرداخت و به تعامل میان دانشگاه‌های دو کشور در سالیان اخیر اشاره کرد.

    در این برنامه به گرامی‌داشت یاد افشین یداللهی، شاعر و ترانه سرای فقید کشورمان، با حضور ناشر آثاراین هنرمند فقید پرداخته شد و میترا فرزاد مترجم اشعار وی به بیان ادامه ترجمه اشعار افشین یداللهی پرداخت و در ادامه اشعاری از  او توسط این مترجم خوانده شد.

    در ادامه احمد شاکری به بیان نکاتی درباره حضور ادبیات معاصر ایران به زبان فرانسه پرداخت و از فقدان ترجمه‌های مطلوب نویسندگان معاصر، با وجود استقبال خوانندگان فرانسوی، سخن گفت. وی از مجید قیصری دعوت کرد تا در مورد ترجمه کتاب «دیگر اسمت را عوض نکن» به زبان فرانسه صحبت نموده و خواستار حمایت بیشتر در این حوزه شد.

    در انتها جلالی ضمن اظهار خوشحالی از پیشرفت حضور ایران در سالیان اخیر، به بیان فلسفه نوروز پرداخت و به خوانش اشعاری پرداختند که مورد تشویق بسیار حاضران قرارگرفت. همچنین نماینده مقام‌معظم رهبری از غرفه ایران بازدید و با مسوولان حاضر در غرفه به گفتگو پرداختند.

    پس از دیدار فرانسوا اولاند از غرفه ایران و پیش از آغاز این برنامه، آقایان امیرمسعود شهرام‌نیا و احمد شاکری در دیداری با رئیس و قائم‌مقام اتحادیه ملی نشر فرانسه و همچنین رئیس نمایشگاه کتاب پاریس به بررسی روند حضور نمایندگان دو کشور در نمایشگاه‌های کتاب طرفین پرداختند.

    در این دیدار، ونسان مونتان با تاکید بر استقبال مجدد این نمایشگاه از حضور ایران به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه، پیشنهاد خود در خصوص چگونگی تحقق و برنامه‌ریزی‌ها را ارائه نمود و امیرمسعود شهرام نیا از وی برای حضور در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب دعوت نمود. شایان ذکر است مسوولان فرانسوی از سال 2014 خواستار حضور یکی از شهرهای ایران به عنوان شهر مهمان ویژه و بررسی روند حضور ایران به عنوان کشور مهمان ویژه شدند.

    در این دوره، غرفه ایران در فضایی به مساحت 52 مترمربع با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه و خانه فرهنگ ایران و با حضور انتشارات دانشگاه ‌های منتخب وزارت علوم و ناشرانی همچون فرهنگ معاصر، شمع و مه، شهرستان ادب و ... برپاگردیده است. نویسندگان منتخب کتاب سال، آقایان محمدرضا بایرامی و آرش صادق‌بیگی، و همچنین مجید قیصری دارنده نشان درجه یک هنری جهت برگزاری نشست‌های مختلف حضور دارند و هنرمندان به اجرای برنامه‌های خود می‌پردازند.

    پیش از آغاز نمایشگاه کتاب پاریس و در حاشیه برگزاری نمایشگاه، جشن نوروز ایرانیان توسط رایزنی فرهنگی ایران و با مشارکت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار گردید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت