رونمایی از رمان‌های تازه شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب پاریس

عصر نمایشگاه- رمان‌های جدید شهرستان ادب که به تازگی منتشر شده‌اند، برای اولین بار در نمایشگاه کتاب پاریس به جامعه کتاب‌خوان معرفی شدند.

رونمایی از رمان‌های تازه شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب پاریس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از روابط عمومی شهرستان ادب «شاه‌کُشی» نوشته «ابراهیم اکبری دیزگاه» و «بی‌کتابی» نوشته «محمدرضا شرفی خبوشان» دو رمانی هستند که برای نمایش اولیه راهی این نمایشگاه بین‌المللی شدند. بدین ترتیب گام نخست شهرستان ادب برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی برداشته شد.

    این دو رمان همراه با آثار منتخب دیگر انتشارات، در بروشورهایی به زبان فرانسه معرفی شدند تا بازدیدکنندگان غیرایرانی بتوانند، مختصری با حال و هوای ادبیات امروز کشورمان آشنا شوند. در این مدت، بازدیدکنندگان که اغلب از اهالی حرفه‌ای کتاب و ادبیات هستند توجه ویژه‌ای به غرفه ایران داشتند که با نمادهای ایرانی-اسلامی و نیز نوروزی تزیین شده بود. رییس‌جمهور فرانسه از جمله کسانی بود که در غرفه ایران حضور یافت و مدت کوتاهی با نویسندگان و مسئولان ایرانی گفتگو کرد. سفیر و نماینده دایمی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، دکتر احمد جلالی نیز از غرفه ایران بازدید کرد.

    دو اثری که شهرستان ادب به طور خاص در نمایشگاه پاریس معرفی کرده بود اواخر سال گذشته راهی بازار نشر شدند. در این بین، «شاه‌کشی» داستان جوانی است که برای انتقام آن چه بر خانواده‌اش گذشته، تصمیم به قتل آخرین شاه ایران می‌گیرد و برای عملی شدن این تصمیم راهی محل جشن‌های 2500 ساله در شیراز می‌شود. رمان «بی‌کتابی» نیز خواننده‌اش را به عصر مشروطه می‌برد تا ماجرای واقعی سرقت کتاب‌های نفیس خطی ایرانی به دست عوامل سلسله قاجار را روایت کند. شهرستان ادب، پیش از این، رمان «عاشقی به سبک ونگوگ» را از نویسنده‌ی «بی‌کتابی» منتشر کرده بود که در سال 1394 نامزد جایزه «جلال آل احمد» شد. ابراهیم اکبری دیزگاه هم در سال جاری با رمان «برکت» نامزد نهایی این جایزه ملی بود.

    همچنین از دیگر کتاب‌های انتشارات شهرستان ادب که در این نمایشگاه حضور دارند می‌توان به رمان تحسین‌شده‌ی «برج قحطی» نوشته «هادی حکیمیان»، رمان «زغال سرخ» نوشته «سیدحسن حسینی ارسنجانی»؛ رمان «دخیل هفتم» نوشته «محمد رودگر»؛  رمان «عاشقی به سبک ونگوگ» نوشته «محمدرضا شرفی خبوشان»،  مجموعه‌شعر «ورمشور» سروده «مرتضی امیری اسفندقه»، مجموعه‌شعر «رودخوانی» سروده «محمدمهدی سیار»   مجموعه‌شعر «کهکشان چهره‌ها» نوشته «علی‌محمد مودب» و... اشاره کرد.

    گفتنی است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس یا آن‌گونه که فرانسوی‌ها از آن یاد می‌کنند «کتاب پاریس» مهم‌ترین رخداد فرهنگی مرتبط با کتاب در فرانسه محسوب می‌شود و در عرصه‌ی جهانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این نمایشگاه از سال 1981 آغاز به کار کرده است و در دو حوزه‌ی ناشران داخلی و ناشران خارجی فعالیت می‌کند. جشن کتاب پاریس هم پذیرای مردم و هم پذیرای حرفه‌ای‌های کتاب و نشر از سرتاسر جهان است.

    سی‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب پاریس با حضور ایران از 24 تا 27 مارس 2017 (4 تا 7 فروردین  1396) در محل نمایشگاه‌های پورت دو ورسای برگزار می شود. 

    آن‌طور که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گزارش داده است غرفه ایران در این دوره 52 مترمربع است. علاوه بر حضور ناشرانی همچون فرهنگ معاصر، شمع و مه، و شهرستان ادب غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشرایران با حضور ناشران دانشگاه‌های منتخب به نمایش کتبی در حوزه‌های ایران‌شناسی، دفاع مقدس، دین و مذهب، ادبیات کهن و معاصر ایران، و کودک و نوجوان می‌پردازد. همچنین نمایندگان دانشگاه‌ها به مذاکره با دیگر چهره‌های علمی در این نمایشگاه می‌پردازند.

    غرفه ایران در پنج روز برگزاری خود شاهد برنامه‌های مختلفی است. در نیم‌روز نخست و همزمان با افتتاحیه نمایشگاه که به اهالی نشر و نویسندگان اختصاص دارد به تعامل با مراجعان غرفه پرداخته می شود. در روز جمعه 24 مارس که روز ایران نامیده‌شده‌است، حاضران در غرفه یاد افشین یداللهی، شاعر درگذشته را گرامی داشتند. سال گذشته با حضور وی ترجمه کتاب اشعارش رونمایی شده بود. برنامه‌هایی دیگری نظیر بزرگداشت فرانسیس ریشارد، ایرانشناس برجسته فرانسوی و دریافت کننده جایزه جشنواره فارابی از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، نشست زبان فارسی در کشورهای فرانسوی زبان، رونمایی از ترجمه فرانسه کتاب «دیگر اسمت را عوض نکن» نوشته مجید قیصری و جشن سال نو شمسی با خیرمقدم و شادباش از طرف جمال کامیاب، رایزن فرهنگی ایران در پاریس و امیر مسعود شهرام نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز در این دوره از نمایشگاه برگزار شده یا خواهد شذ. همچنین موسیقی سنتی ایرانی درمحل غرفه ایران اجرا می‌شود.

    در آخرین روز نمایشگاه که به ادبیات فارسی اختصاص دارد، رونمایی از دو اثر و نشست «داستان به روایت نویسنده» با حضور محمدرضا بایرامی، آرش صادق بیگی و مجید قیصری با مشارکت رایزنی فرهنگی در خانه فرهنگ ایران برگزار خواهدشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت