ناشران افغانستانی و ایرانی بیان کردند

بازدید روزانه ۶ هزار نفر از نمایشگاه کتاب ایران در کابل

عصر نمایشگاه- برخی ناشران افغانستانی و ایرانی با انتقاد از ضعف شدید تبلیغاتی برای نمایشگاه کتاب گفتند: دولت‌های افغانستان و ایران با برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی رابطه ۲ ملت را مستحکم‌تر کند.

بازدید روزانه ۶ هزار نفر از نمایشگاه کتاب ایران در کابل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، فرهنگ نمایشگاه به عنوان موثر‌ترین ابزار آگاهی در طول چند سال اخیر رشد خوبی در افغانستان داشته و نقش موثری در بهبود تولیدات داخلی و معرفی کالاهای خارجی اجرا کرده است.

    این فرهنگ بیانگر حقانیت تولیدات افغانستانی‌ها و سایر کشور‌ها است و بیشتر جمهوری اسلامی ایران پیشتاز برگزاری نمایشگاه‌ها در این کشور بوده، اما اکثراً این نمایشگاه‌ها در پایتخت کشور برگزار می‌شود و ساکنان ولایت‌ها از مزایای آن بی‌بهره مانده‌اند.

    برای بررسی نقش نمایشگاه‌ها و بویژه نمایشگاه علمی، فرهنگی، هنری و کتاب جمهوری اسلامی ایران در «دبیرستان غازی» شهر کابل خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با شماری از ناشران افغانستان و ایرانی به گفت‌وگو پرداخته است.

    افغانستان با فرهنگ فراموش شده کتابخوانی و مطالعه

    «ابراهیم صادقی» ناشر افغانستانی ذات نمایشگاه را برای آگاهی مردم و فرهنگ کتابخوانی سودمند خواند و گفت: در بخش مطالعه و کتابخوانی در افغانستان توجه نشده و برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها برای بهبود آن موثر است.

    صادقی با بیان اینکه برای بهبود فرهنگ مطالعه، لباسم را هم می‌فروشم، افزود: از برگزاری نمایشگاه فرهنگی، هنری، علمی و کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل خرسند هستیم.

    نمایشگاه کتاب زیر سایه ضعف تبلیغاتی

    وی با اظهار امیدواری از آینده نمایشگاه‌ها در افغانستان تصریح کرد: هر نمایشگاهی دارای کاستی و کمبودی‌هایی است و این نمایشگاه نیز در بخش تبلیغات خیلی ضعیف بوده است.

    این ناشر افغانستانی توضیح داد: اکثر مردم و مسئولان دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان از برگزاری نمایشگاه فرهنگی، هنری، علمی و کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل آگاهی نداشته و دلیل آن تبلیغات ضعیف مسئولان برگزاری این نمایشگاه است.

    به ناشران توجه و به مشکلات آنها رسیدگی شود

    ابراهیم صادقی با تأکید بر اینکه در نمایشگاه‌های آینده در بخش تبلیغات توجه بیشتر شود، توضیح داد: وزارت اطلاعات و فرهنگ هیچگونه توجهی به ناشران نداشته و از آنها حمایت نمی‌کند.

    صادقی در پایان سخنان خود به برگزاری بیشتر نمایشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ باید به ناشران توجه کرده و به مشکلات آنها رسیدگی کند.

    نمایشگاه کتاب ایران با 6 هزار بازدید کننده در روز

    در همین حال «سعید دمیرچی» ناشر ایرانی، با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها سبب نزدیکی افغانستان و ایران می‌شود، گفت: با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها، مردم افغانستان به کتاب‌های ایرانی دسترسی می‌یابند.

    دمیرچی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها همدلی بین افغانستان و ایران را بیشتر می‌کند، افزود: امکانات برگزاری نمایشگاه در افغانستان کم است، اما مردم به آن علاقه دارند و اکنون روزانه حدود 5 تا 6 هزار نفر از نمایشگاه فرهنگی، هنری و کتاب ایران بازدید می‌کنند.

    نمایشگاه دایمی در افغانستان برگزار شود

    وی از رفع کاستی‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها خبر داد و تأکید کرد: نیاز است تا نمایشگاه دایمی کتاب در افغانستان داشته باشیم و تلاش شود تا بین‌المللی شود.

    ناشر ایرانی با بیان اینکه ناشران پاکستانی، تاجیکستانی و هندی نیز در برگزاری نمایشگاه‌‌ها شرکت کنند، تصریح کرد: امیدواریم دولت‌های افغانستان و ایران در سال‌های آینده برای برگزاری نمایشگاه‌های بهتر تلاش کنند.

    فرهنگ، امنیت را تقویت می‌کند

    همچنین «شیراحمد سعیدی» مسئول اتحادیه ناشران افغانستان برگزاری نمایشگاه را یک موضوع فرهنگی خواند و گفت: بحث فرهنگ رابطه مستقیم با امنیت در کشور دارد.

    سعیدی بهبود فرهنگ را عامل بهبود امنیت خواند و تأکید کرد: افغانستان و ایران با توجه به مشترکات فرهنگی، دینی و زبانی باید روابط فرهنگی خود را گسترش دهند.

    دولت همکار ناشران باشد

    وی تصریح کرد: دولت باید از نمایشگاه‌های کتاب و ناشران حمایت کرده و از کتاب‌های آنها خریداری کنند تا آنها جرئت بیشتر برای فعالیت پیدا کنند.

    مسئول اتحادیه ناشران افغانستان بخش تبلیغات نمایشگاه‌ها را پر هزینه خواند و از مسئولان دولتی خواست تا در این بخش با ناشران همکاری کند.

    رویکرد جوانان به سوی مطالعه بهتر شده است

    در همین حال «سمیع‌الله مجیدی» یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه گفت: رویکرد جوانان به سوی مطالعه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند این رویکرد را تقویت کند.

    مجیدی برگزاری نمایشگاه‌‎ها را برای بهبود فرهنگ و اقتصاد موثر خواند و افزود: ادامه این روند افغانستان با ثبات و افغانستانی‌های آموزش دیده را به‌بار می‌آورد.

    گام‌های موثر دولت‌ها، رابطه دوستی را بهبود می‌بخشد

    وی با سپاس‌گذاری از خدمات ایرانی‌ها در بخش برگزاری نمایشگاه علمی، فرهنگی، هنری و کتاب ایران در افغانستان تأکید کرد: این نمایشگاه باید همه ساله برگزار شود.

    این شهروند افغانستانی از رهبران دولت‌های افغانستان و ایران خواست تا در بخش برگزاری نمایشگاه‌ها گام‌های موثر‌تری بردارند، زیرا این روند سبب دوستی بیشتر هر 2 کشور می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت