اولین نمایشگاه محصولات صنعتی ازبکستان در تاجیکستان افتتاح شد

عصر نمایشگاه- همزان با بهبود روابط میان تاجیکستان و ازبکستان اولین نمایشگاه اختصاصی «تاشکند» در دوشنبه با حضور گسترده مردم برگزار شد.

اولین نمایشگاه محصولات صنعتی ازبکستان در تاجیکستان افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، امروز با حضور نمایندگان تجاری، سفرای کشورهای خارجی مقیم تاجیکستان و تعداد زیادی از مردم نمایشگاه محصولات صنعتی ازبکستان «پایتخت – 90»  در شهر دوشنبه افتتاح شد.

    «فیض الدین قهارزاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اموال تاجیکستان در سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نتیجه تلاش های روسای جمهور 2 کشور برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، ایجاد شرکت های مشترک، افزایش مبادله تجاری میان 2 کشور صورت می گیرد.

    وی در ادامه با اشاره به برگزاری محافل تجاری 2 کشور که قرار است در تاریخ 19 آوریل (31 اردیبهشت) در شهر دوشنبه صورت گیرد افزود: ملاقات تجار تاجیکستان و ازبکستان فرصت هایی را برای گفت‌وگوی سازنده، تبادل موثر تجارب، امضا توافقات متقبالا سودمند میان واحدهای کشاورزی فراهم می کند.

    قهارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهبود روابط تجاری و اقتصادی میان دوشنبه و تاشکند تصریح کرد: تنها طی سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2015 میلادی مبادله تجاری میان 2 کشور 6 برابر افزایش یافته است.

    این مقام تاجیک افزود: دوشنبه علاقمند گسترش روابط با تاشکند است و در این راستا تمام کوشش و تلاش را به خرج خواهد داد.

    «شاه قاسم شاه اسلام اف» سفیر ازبکستان در تاجیکستان در نوبه خود برگزاری این نمایشگاه در دوشنبه را نماد سطح جدید روابط کشورش با تاجیکستان عنوان کرد.

    وی با بیان این که هیات ازبکستان که برای شرکت در این نمایشگاه به دوشنبه سفر کرده بیش از 400 نفر را تشکیل می‌دهد گفت: چنین اتفاقی برای نخستین بار در تاریخ 2 کشور مستقل به وقوع می پیوندد.

    در این نمایشگاه محصولات بیش از 160 شرکت صنعتی ازبکستان به نمایش و فروش گذاشته شدند.

    سازمان دهندگان این نمایشگاه که قرار است تا 21 آوریل ادامه یابد اتاق بازرگانی تاجیکستان و «ازاکسوسنتر» ازبکستان هستند. این نمایشگاه با حمایت دولت و وزارتخانه‌های اقتصاد خارجی، سرمایه گذاری و تجارت 2 کشور صورت می‌گیرد.

    شرکت های ازبک طیف گسترده ای از محصولات صنعتی مانند مهندسی مکانیک، صنعت خودرو، صنایع شیمیایی، خوراک، نوشابه، صنعت نور، نساجی، برق، عطریات، دارویی و مبلمان را ارائه کرده‌اند.

    در چارچوب این نمایشگاه همچنین ملاقات محافل تجاری 2 کشور با حضور گسترده تجار تاجیکستان و ازبکستان برگزار می شود.

    همچنین جذب سرمایه گذاران، تکنیک و فناوری، ایجاد کارخانه های مشترک و پیدا کردن شرکای جدید یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه می‌باشد.

    ازبکستان و تاجیکستان که پیش از مرگ «اسلام کریم اف»  رئیس جمهور متوفی بعنوان کشورهای دارای تخاصم در آسیای مرکزی عنوان می‌شدند، پس از روی کار آمدن «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور جدید، اکنون طرح‌های توسعه و همگرایی منطقه‌ای را دنبال می‌کنند.

    مبادله تجاری میان 2 کشور در سال 2016 میلادی تقریبا 6 برابر افزایش یافته و 70 میلیون دلار را تشکیل داد که 36 میلیون دلار از آن به صادرات محصولات تاجیکی به ازبکستان و 34 میلیون دلار بقیه به واردات محصولات ازبکی به تاجیکستان مرتبط است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت