حضور ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو

عصر نمایشگاه- غرفه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو با استقبال چشمگیر بازدید کنندگان روبرو شد.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از شبکه خبر، علاقه مندان به تاریخ و ادب و فرهنگ ایران از اقوام مختلف ساکن در بوسنی و هرزگوین با مراجعه به غرفه ی رایزنی فرهنگی ایران در این نمایشگاه با ظرفیت های فرهنگی و تاریخی ایران بیشتر آشنا شدند.

    علاوه بر استقبال مردم و عموم بازدید کنندگان، شخصیت های فرهنگی، مذهبی و سیاسی بوسنی ضمن بازدید از غرفه ایران که به شکل زیبایی تزیین شده بود مورد استقبال رایزن فرهنگی کشورمان قرار می گرفتند و دقایقی در خصوص موضوعات مختلف به گفتگو می پرداختند.

    شهردار شهر قدیم سارایوو، رؤسای کتابخانه و موزه ملی بوسنی و هرزگوین، رئیس العلمای سابق بوسنی، چند تن از نمایندگان مجلس، رؤسا و استادان دانشگاه های بوسنی، نائب رئیس سازمان جمعیت اسلامی بوسنی و برخی از سفرا و دیپلمات های مقیم از جمله شخصیت های یاد شده بودند. چند تن از نویسندگان، ایران شناسان و فعالان اجتماعی حوزه زنان از دیگر بازدید کنندگان غرفه ایران در نمایشگاه مذکور بودند.

    برگزاری نشست نقد و بررسی ترجمه بوسنیایی کتاب «دا» از دیگر فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در حاشیه این نمایشگاه بود.

    در این نشست دو تن از استادان زبان بوسنیایی و فارسی به ارائه دیدگاه های خود درباره این ترجمه و دلایل استقبال جامعه بوسنی از این کتاب که اخیراً با استفاده از طرح تاپ توسط یک ناشر برجسته بوسنیایی منتشر شده و اواخر اسفند پارسال با حضور نویسنده کتاب رونمایی شده بود پرداختند.

    علی‌اصغر عامری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با تشریح اقدامات انجام‌شده در برگزاری این نمایشگاه گفت: با بهره گیری از تجربیات گذشته، امسال با همکاری انتشارات بین المللی الهدی و دیگر نهادهای فرهنگی ایران تلاش شد کتاب های متعددی به زبان بوسنیایی با موضوعات قرآنی و معارف اسلامی، ایران شناسی، جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، متون ادبیات کهن و معاصر فارسی و ادبیات کودکان، و سی دی و بروشورهای فرهنگی به علاقه مندان عرضه شود.

    وی با اشاره به حضور احمد شفیعی ها هنرمند خوشنویس کشورمان و نمایش آثار برجسته این هنرمند پرتلاش،  از برپایی کارگاه خوشنویسی توسط ایشان به عنوان یکی از دلایل استقبال کم نظیر مخاطبان بوسنیایی از غرفه رایزنی فرهنگی نام برد.

    علاوه بر رایزنی فرهنگی، بنیاد ملاصدرا و مؤسسه علمی پژوهشی ابن سینا هم در این نمایشگاه با ارائه آثار جدید تألیف و یا ترجمه شده حضور داشتند.

    محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین ضمن بازدید از نمایشگاه در غرفه مؤسسات ایرانی حاضر شد و از تلاش های صورت گرفته توسط نهادهای یاد شده تشکر و قدردانی کرد.

    وی با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به فعالیت های فرهنگی گفت: استفاده از ظرفیت های نمایشگاهی با توجه به تاریخچه درخشان ایران در حوزه فرهنگ و ادب و دانش می تواند زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی و گسترش همکاری های دو جانبه شود.

    حیدری در ادامه از غرفه وزارت فرهنگ ترکیه، انتشارات موزه ملی سارایوو، انتشارات شاهین پاشیچ، نشر میراث معنوی و انتشارات کتاب خوب بازدید و با مدیران غرفه ها گفتگو کرد.

    در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو بیش از 160  ناشر از کشورهای ایران، انگلستان، آلمان، فرانسه، آمریکا، کرواسی، صربستان، مونته‌نگرو، عربستان، اسلوونی، بوسنی و ترکیه در محل سالن فرهنگی- ورزشی اسکندریه شهر سارایوو آخرین دستاوردهای علمی، ادبی، فرهنگی، تاریخی و آموزشی خود را در معرض دید علاقه‌ مندان قرار دادند.

    رونمایی از آثار جدید نویسندگان خارجی و داخلی، اهدای جوایز به ناشران و نویسندگان برتر، برگزاری نشست های تخصصی در خصوص ادبیات و فروش کتاب از جمله برنامه های بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو  بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت