با شعار "دنیا را برای تو داریم"؛

حضور ایران در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مونته نگرو

عصر نمایشگاه- با حضور جمهوری اسلامی ایران دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در کشور مونته نگرو افتتاح شد.

حضور ایران در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مونته نگرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پودگوریتسا پایتخت کشور مونته نگرو با حضور تعداد از دیادی از ناشران این کشور و  برخی از ناشزان خارجی از جمله رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در صربستان با شعار "دنیا را برای تو داریم" آغاز شد.

    در آیین گشایش این نمایشگاه که در آن رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان نیز حضور داشت،‌ موبِرا کورپِیوویچ معاون وزیر آموزش و پرورش مونته نگرو  در سخنانی گفت: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پودگوریتسا رویدادی خاص و مهم است و  باید از ادامه و افزایش شمار بازدیدکنندگان آن ابراز خوشنودی کرد . نمایشگاه کتاب مهم است چون کتاب،یعنی آموزش، پرورش . ضمن اینکه باعث اشتغال‌زایی شهروندان می شود. ‌

    فردینان ناگ" سفیر کشور رومانی نیز ( کشوری که مهمان ویژه نمایشگاه است)  نیز در  مراسم آغازین گفت: در این دوره از نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب مونته نگرو ، سفارت رومانی علاوه بر کتاب ، با همکاری موزه ملی رومانی، نمایشگاه جالبی از لباس های سنتی و صنایع دستی روستاهای کشور رومانی را نیر درحاشیه آن به نمایش گذاشته است.

    در ادامه خانم ایوانا دیمیچ از نویسندگان مشهور منطقه بالکان و برنده جایزه نین با این جمله که هرچند فرهنگ استفاده از رایانه روز به روز افزایش می‌یابد ولی کتاب هنوز جایگاه خود را دارد و امیدوارم هرگز از بین نرود زیرا مطالعه کتاب برای هرشخصی ضروری است، دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب پودگوریتسا را افتتاح کرد.

    پرِدِراگ اولیارویچ رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب مونته نگرو نیز ضمن سخنانی کوتاه گفت:‌ نشر و انتشارات هر کشور، هر سال، با نمایشگاه های کتاب اندازه گیری می شود و  نمایشگاه‌های کتاب را  نیز   کتاب خوان ها زنده و شاداب نگه می دارند. نمایشگاه کتاب پودگوریتسا نیز مکانی است برای کشف کتاب‌های جدید و یا رویارویی با کتاب‌هایی که در برهه‌ای از زمان برایمان خیلی اهمیت پیدا کرده‌اند و یا حتی باعث ایجاد تغییراتی شگرف در زندگی ما شده‌اند.

    شایان ذکر است این نمایشگاه که یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی منطقه  بالکان محسوب میشود، همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه (همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ) شروع و هشت روز به طول می‌انجامد. و در هر دوره نیز یکی از کشورهای خارجی به عنوان مهمان ویژه انتخاب می‌شود. طی دو سال گذشته کشورهای ترکیه و چک میهمان ویژه این رویداد بودند. دو سال پیش ترکیه صنعت چاپ سنتی خود  را به نمایش گذاشته بود و  کشورچک نیز سال پیش آثار نویسندگان و مناظر طبیعی کشورش را، امسال نیز کشور رمانی به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه انتخاب شده است که با ارائه کتاب، مجلات و لباس‌های محلی به معرفی کشورش می‌پردازد.

    در این دوره رایزنی فرهنگی ایران در صربستان نیز با مجموعه‌ای در حدود 70 کتاب از آثار ترجمه شده  نویسندگان ایرانی در زمینه های داستان، قصه های کهن، شعر شاعران بزرگ ایران، عرفان، دین ، فلسفه ، تاریخ و... به زبان اسلاوی ( یا زبان مشترک منطقه بالکان ) به همراه کتابهای نفیس و نقاشیهای هنرمندان شهیر کشورمان و همچنین الواح صوتی  و تصویری ، پوسترهای نقاشی و طراحی و صنایع دستی  در نمایشگاه پودگوریتسا شرکت کرده و به معرفی فرهنگ، ‌هنر و ادبیات ایران پرداخته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت