در هتل شراتون در فرودگاه فرانکفورت ؛

برگزاری بزرگترین نمایشگاه جهانی تسهیلات کامپیوتری در هتل شراتون

عصر نمایشگاه- بزرگترین نمایشگاه جهانی تسهیلات کامپیوتری در میانه‌های بهار هر سال، در هتل مجلل شراتون در فرودگاه فرانکفورت برگزار می‌شود.

برگزاری بزرگترین نمایشگاه جهانی تسهیلات کامپیوتری در هتل شراتون
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از شارا ، بزرگترین نمایشگاه جهانی تسهیلات کامپیوتری در میانه‌های بهار هر سال، در هتل مجلل شراتون در فرودگاه فرانکفورت برگزار می‌شود.

    با این که امسال نسبت به سال پیش، از تعداد نمایشگران و دیدارکنندگان اندکی کاسته شده بود، بیش از صد نمایشگر از 18 کشور، تازه‌ها و دستاوردها و خدمات خود را به نمایش گذاشته بودند و معرفی می‌کردند. نمایشگاه سایت‌سیتی امسال بیش از 3 هزار دیدارکننده‌ی نابینا، کم‌بینا و دیگر دست‌اندرکاران نهادهای نابینایی را به سوی خود جلب کرده بود.

    خدمات بیش از تسهیلات تکنیکی
    آنچه بیش از سال‌های گذشته جلب نظر می‌کرد، افزایش غرفه‌های عرضه خدمات در رشته‌های آموزشی، ترتیب گردشگری‌های ویژه نابینایان و خدمات کاریابی و حتا پزشکی بود که در سال‌های نخست برگزاری نمایشگاه جزو برنامه‌ها و غرفه‌های فوق‌العاده به شمار می‌رفتند. در برخی از این غرفه‌ها دوره‌های آموزشی از کامپیوتر و برنامه‌نویسی گرفته تا دوره‌های پزشکی جایگزین، برای علاقه‌مندان تشریح می‌شدند.

    شرکت "تورـ دِـسانس" از اشتوتگارت ماکِت‌هایی از بناهای مشهور جهان را توسط چاپگرهای سه‌بُعدی تهیه کرده بود و برنامه‌های گردشگری ویژه نابینایان را معرفی می‌کرد.

    خانم لاورا کوته Laura Kutte سخنگوی این شرکت در پاسخ به این پرسش که منظور از "گردشگری ویژه نابینایان" چیست، گفت: "ما ثابت می‌کنیم که سفر و دیدار از شهرها و مکان‌های جالب، تنها به دیدن محدود نمی‌شود و می‌توان در زمینه گردشگری به حواس دیگر هم توجه کرد و لذت برد. در گردشگری‌های ما افراد بینای دوره‌دیده بناها و مکان‌های جالب را طوری برای همراهان نابینای خود توصیف می‌کنند تا مراجعان نابینای ما بتوانند همه چیز را در ذهن خود مجسم کنند. ما در ضمن همیشه به مختصات شنیداری، خوراکی و لمس‌پذیر هر محل توریستی توجه ویژه داریم".

    یکی دیگر از شرکت‌های عرضه خدمات، شرکت غیر انتفاعی "جنب‌وجوش در مسکن" Gemeinnuetzige Zuhause mobil بود که با بیش از یک هزار کارمند به نابینایان نیازمند در انجام کارهای خانه کمک می‌کند. این شرکت با حرفه‌ای کردن یاری‌رسانی به نابینایان می‌کوشد نیازمندان را در آشپزی، تمیز کردن خانه، خواندن متن‌های روزمره و مانند اینها فعال کند.

    نمونه قابل توجه دیگر سازمان آکتو A'cto بود که در غرفه خود توضیح می‌داد که سخنرانی‌ها و نشست‌های گفتگو و تبادل‌نظر نمایشگاه را چگونه گزینش و سازماندهی کرده است.

    تازه‌های محبوب نابینایان
    تازه‌ترین و جذاب‌ترین افزار آسان‌ساز نمایشگاه، بی‌گمان دستگاه "اورکم" Orcam بود. دوربین کوچکی که به یک عینک معمولی وصل و با اشاره انگشت فعال می‌شود و تقریبا هر نوع متن را اعم از اینکه روی کاغذ چاپ شده باشد یا روی دیسپلِی یا مانیتور ظاهر شود، به راحتی می‌خواند.

    نابینا می تواند به کمک این دوربین حتی علامت‌های راهنمایی و رانندگی خیابان‌ها، شماره و نام سردر ساختمان و مانند اینها را بخواند. افزون بر این کاربر می‌تواند از آشنایان خود عکس بگیرد و چهره آنها را در دوربین خود ذخیره کند و به محض اینکه آشنایی روبروی دوربینش ظاهر شود، او را تشخیص دهد. دوربین "اورکم" سریع‌ترین متن‌خوانی است که تاکنون ویژه نابینایان به بازار آمده است.

    امسال دو برجسته‌نگار کارآمد جلب‌نظر می‌کردند که در سال‌های گذشته تنها نمونه‌های نمایشی آنها تهیه و ساخته شده بود و هم اکنون به بازار عرضه شده‌اند. این برجسته‌نگارها برخلاف دستگاه‌های تاکنونی از یک سطر برجسته تشکیل نشده‌اند بلکه تصویر کامل مانیتور را برای نابینا برجسته می‌کنند. درحالیکه دستگاه هایپِربرِیل Hyperbraille از شرکت مِتِک Metech همزمان یا به اصطلاح آنلاین مانیتور را برای نابینا قابل دسترسی می‌کند، دستگاه دوم یعنی تاکتونوم Taktonom از شرکت اینوِنتیلیو Inventilio برای تبدیل هر تصویر مانیتور، 6 ثانیه زمان لازم دارد. البته مشتریان این دستگاه‌ها بیشتر مدرسه‌ها و نهادهای دولتی هستند چون دستگاه هایپِربرِیل به بهای 15 هزار و تاکتونوم 10 هزار یورو به فروش می‌رسد.

    به گفته مسئولان نمایشگاه سایت‌سیتی این نمایشگاه از جمله باعث شده که شرکت‌های تولید تسهیلات همگانی هم تلاش کنند یا تسهیلات خود را برای نابینایان قابل‌دسترسی کنند یا با افزودن قطعه یا قطعاتی بهره‌گیری از دستگاه‌های عمومی را برای این طیف از جامعه هم ممکن سازند.

    شرکت معتبر اولیمپوس Olympus دستگاه‌های ضبط‌صوت حرفه‌ای خود را به صداهای مصنوعی مجهز کرده تا نابینایان هم بتوانند از این دستگاه‌ها بهره‌مند شوند. شرکت فرانسوی کپسیس Capsys تلفن همراهی عرضه کرده است که هم با فینگِرتاچ کار می‌کند و هم دارای شماره‌گیر و صفحه کلید است. به این ترتیب نابینایانی که برای کار با تلفن هنوز به صفحه کلید نیازمند هستند می‌توانند از این تلفن‌های هوشمند استفاده کنند.

    سخن پایانی
    گرچه نمایشگاه، ویژه کارشناسان نبود و نیست و برای همگان آزاد است، بیشتر کسانی که از این نمایشگاه دیدن می‌کنند، دستی در کامپیوتر و ابزارهای الکترونیکی دارند به طوری که هر تازه‌واردی از وجود این همه کارشناس نابینای کامپیوتر و الکترونیک به شگفتی می‌افتد.

    چه بسا نمایشگرانی که پیش از پرسش و دیدار با نابینایان به گمان خود دستگاه ساده‌ای ساخته‌اند که فرد نابینا بتواند بدون شناخت کامپیوتری با آن کار کند. نمونه اینها شرکت بلایندشِل Blindshell از جمهوری چک است که تلفن هوشمند خود را طوری برنامه‌ریزی کرده که نابینا بتواند همه فرمان‌های "لازم" را با فشار یک یا دو انگشت انجام دهد. اما بسیاری از نابینایان از این دستگاه راضی نبودند چون این دستگاه به خاطر آسان‌سازی به چند کار به اصطلاح مهم محدود شده است.

    بیشتر دیدارکنندگان نابینا از نمایشگاه راضی بودند. آنها اما جای بروشورهای بریل را در بیشتر غرفه‌ها خالی می‌دیدند. افزون بر این بسیاری پیشنهاد می‌کردند که نمایشگاه به تسهیلات جهت‌یابی درون ساختمان مجهز شود تا دیدارکنندگان آسان‌تر موضع و محل دلخواه خود را پیدا کنند.

    نمایشگاه سایت‌سیتی از سوم تا پنجم ماه مه برگزار شد و جمعه به پایان رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت