فرهنگ و صنعت نشر ایران در نمایشگاه کتاب پکن معرفى مى‌شود

عصر نمایشگاه- محمدحسین احمدى از حضور فرهنگی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن ۲۰۱۷ و معرفی فرهنگ، هنر و صنعت نشر کشورمان در این نمایشگاه خبر داد.

فرهنگ و صنعت نشر ایران در نمایشگاه کتاب پکن معرفى مى‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از  اداره‌کل روابط عمومى و اطلاع‌رسانى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، نمایشگاه بین‌المللى کتاب پکن ٢۰١٧ طى روزهاى اول تا پنجم شهریور برگزار خواهد شد و ایران به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. برنامه‌ریزى‌هاى اولیه براى حضور هدفمند و پرقدرت در بزرگ‌ترین محفل نشر چین آغاز شده و مؤسسه نمایشگاه‌هاى فرهنگى ایران و کمیته هماهنگى و پشتیبانى فرهنگى نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب جلسات متعدد خود را با هدف ایجاد بسترهاى لازم به منظور حضور شایان توجه در نمایشگاه کتاب پکن ٢۰١٧ برگزار کرده‌اند. محمدحسین احمدى، دبیر این کمیته و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی در گفت‌وگو با ما به تشریح اقدامات صورت گرفته درباره شرکت ایران در نمایشگاه بین‌المللى کتاب پکن مى‌پردازد.

    انتخاب ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللى کتاب پکن، چطور رقم خورد؟

    انتخاب کشورمان بازمى‌گردد به پیگیرى‌ها و اقدامات سال گذشته رایزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در چین که به امضاى تفاهمنامه وزارت فرهنگ دو کشور در اسفندماه ١٣٩٥ منجر شد. بر اساس این تفاهمنامه ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن ٢۰١٧ و چین هم میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران ٢۰١٩ خواهند بود.

    قاعدتاً براى این دوره از نمایشگاه باید شاهد اجرای برنامه‌هاى ویژه‌اى از سوى ایران باشیم.

    بله، میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب، پروتکل و آداب خودش را دارد. بر این اساس کمیته هماهنگى و پشتیبانى نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب، وقتش را مصروف این کرده که حضورى هماهنگ‌تر و هم‌افزاتر و مؤثرتر در نمایشگاه پکن داشته باشیم. جلساتى هم برگزار شده است؛ اینکه ترکیب شرکت‌کنندگان به چه صورت باشد و با چه عناوینى از تولیدات صنعت نشر خو در نمایشگاه شرکت کنیم. برنامه‌هایى مانند سخنرانى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در سالن خلق پکن در جمع مدعوین اختصاصى نمایشگاه و شرکت دادن زبده‌ترین و فعال‌ترین و باانگیزه‌ترین ناشران در این نمایشگاه که بیشتر با هدف تنظیم قراردادهاى بین ناشران برپا مى‌شود هم پیش‌بینی شده‌اند. همچنین در این نمایشگاه ضیافت ویژه‌اى به افتخار ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه برگزار خواهد شد. بر این اساس تدارک دیده‌ایم که برنامه روزهاى فرهنگى ایران را در پکن برگزار کنیم. این جشنواره فرهنگى با نمایش فیلم‌هاى منتخب سینمایى و اجراى موسیقى زنده و با حضور هنرمندان صنایع دستى و برگزیدگان جشنواره‌هاى ادبى کشور مانند جایزه آل‌احمد و جایزه پروین اعتضامى و تعدادى از صاحبنامان حوزه نشر انجام خواهد شد. این موارد با مسئولیت مؤسسه نمایشگاه‌هاى فرهنگى ایران در حال انجام است و کمیته هماهنگى و پشتیبانى نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب هم تلاش مى‌کند تا سیاست‌ها و اهداف و اجراییات این رخداد، هم‌افزاتر و هماهنگ‌تر پیش برود.

    چند ناشر و آژانس ادبى از کشور در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد؟

    فهرستى از علاقمندان و ناشران توانمند براى حضور در نمایشگاه تهیه شده و ما تأکید کرده‌ایم که این فهرست حتماً وزین و سنگین باشد و دانشگاه‌هایى مانند علامه طباطبایى، انتشارات سمت و همانند آنها که با ناشران چینى همکارى‌هایى خوبى دارند، در این رخداد بزرگ علمى و فرهنگى شرکت کنند. مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی هم با آژانس ادبى نوروز خود، نمایندگى حدود ٢٥ ناشر کشور را در نمایشگاه به عهده خواهد داشت. آژانس ادبى نوروز در جریان نمایشگاه کتاب تهران امسال با انتشارات دولتى چین با عنوان «کامرشیال» که یکى از کهن‌ترین ناشران چینى است، قرارداد همکارى امضا کرد و این قرارداد براى تعامل و تداوم کار انتشاراتى با نظر رایزنى فرهنگى ایران در چین در نمایشگاه کتاب پکن تقویت خواهد شد. مرکز ساماندهى ترجمه و نشر علوم انسانى و معارف اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى هم در جریان نمایشگاه کتاب پکن و در قالب طرح تاپ، قراردادهایى با ناشران چینى امضا خواهد کرد. همچنین تلاش شده تا از ظرفیت بخش خصوصى در این نمایشگاه استفاده بهینه شود که همیشه همراه دولت در برنامه‌هاى فرهنگى بوده‌اند.

    روزهاى فرهنگى در قالب برنامه‌هاى فرهنگى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى اجرا خواهد شد و یا مؤسسه نمایشگاه بین‌المللى ایران عهده‌دار آن است؟

    ساز و کار حضور در نمایشگاه‌هاى خارج از کشور در مؤسسه نمایشگاه‌هاى فرهنگى وزارت ارشاد است؛ اما گاهى شاهد بودیم که در برگزارى برنامه‌ها در نمایشگاه‌هاى خارجى چالش‌هایى ایجاد شده. همچنین در برخى موارد نسبت به سیاست‌هاى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى و بهره‌مندى از این پل ارتباطى که بیش از ٨۰ نمایندگى فرهنگى و ارتباطات بسیار گسترده با شخصیت‌هاى حقیقى و حقوقى فرهنگى کشورهاى مختلف دارد، غفلت شده است. براى رفع این معضلات، تعاملات بسیار مفیدى در قالب کمیته هماهنگى و پشتیبانى نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب شکل گرفته است. این کمیته یک جدول زمانى پیش‌بینى کرده است براى برگزارى یک جلسه در هر ماه که با حضور همه اعضا برگزار مى‌شود و مؤسسه نمایشگاه‌هاى فرهنگى را در مأموریت ذاتى آن کمک و یارى مى‌رسانند.

    کمیته هماهنگى و پشتیبانى فرهنگى نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب کجا تشکیل شده و اعضاى آن چه کسانى هستند؟

    این کمیته حدود سه سال پیش در معاونت فرهنگى سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامى تشکیل شده است و مدیرعامل مؤسسه انتشاراتى الهدى وابسته به این سازمان، به عنوان دبیر کمیته فعالیت مى‌کند. اعضاى متعددى از دانشگاه‌ها و نهادهایى مانند جامعه المصطفى و مجمع جهانى تقریب اسلامى و ... و همچنین ناشرین خصوصى دارد. شاهکار دیدگاه جلسات کمیته این است که بخش دولتى بتواند بخش خصوصى را در تعامل با جامعه جهانى یارى برساند. این کمیته عمر جوانى دارد ولى آینده بسیار درخشانى یراى آن متصور است. این کمیته همچنین نقش هم‌افزایى بین ناشران و نهادهاى فرهنگى را به عهده دارد و محتواى حضور فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کتاب را با همفکرى اعضاى آن تبیین خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت