افتتاح نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب دمشق با مشارکت ایران

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق با حضور ده‌ها ناشر از کشورهای عربی و غیر عربی از جمله از جمهوری اسلامی ایران در سایه استقبال مردمی آغاز به کار کرده است.

افتتاح نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب دمشق با مشارکت ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم؛ تروریسم هیچ راهی برای ورود به ذهن ملتی که علم را راه خود قرار داده، نخواهد یافت. سوری‌ها بلافاصله پس از اعلام باز شدن درب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب دمشق روانه آن شدند.

    مسئله قابل توجه، مشارکت مردمی گسترده و اهتمام گسترده‌ دولت سوریه به این رخداد بزرگ است به طوری که در مراسم افتتاح آن، نجاح العطار معاون امور فرهنگی رئیس‌جمهور سوریه با همراهی وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ سوریه حضور یافت.

    «رامز ترجمان» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت: برگزاری این نمایشگاه پیام‌های زیادی به همراه دارد از جمله به این مسئله اشاره دارد که فرهنگ زندگی نزد مردم سوریه و اراده و عزم آنها برای زندگی بزرگ‌تر و قوی‌تر از فرهنگ مرگ و خونریزی و ویران کردن تمدن‌هاست، در نتیجه مشارکت گسترده مراکز انتشاراتی نه فقط از سوریه بلکه از قاهره، الجزایر و لبنان دلیلی بر نزدیک بودن پیروزی سوریه است.

    ترجمان افزود: این نمایشگاه با این حجم شایسته سوریه و شهدایش و نیز در شأن ارتش سوریه و رهبری سوریه پس از این تجاوزگری بزرگ و سال‌های طولانی جنگی است که حدود هفت سال از آن گذشته؛ دشمنان در یک سنگر واحد و بزرگی قرار گرفتند که هدف آنها به زانو درآوردن ملت سوریه و درهم شکستن سوریه بود، ولی خدا را شکر که به لطف شهدا و پیروزی‌های ارتش و لطف دوستان و برادران، سوریه پیروز خواهد شد و به ساحل امنیت خواهد رسید.

    مشارکت در این نمایشگاه تنها به سوری‌ها منحصر نشده، بلکه از کشورهای عربی و غیر عربی همچون مصر،‌لبنان، عراق شرکت کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران هم در این نمایشگاه حضور دارد که در غرفه آن تعداد زیادی کتاب‌های علمی، ادبی و فرهنگی به معرض دید گذاشته شده است.

    «عبیر عقل» مسئول مرکز انتشارات، مطالعات و ترجمه «عقل» به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت: بدون شک ما به مشارکت در نمایشگاه کتاب به ویژه در این شرایط فوق‌العاده‌ای که کشورمان با آن روبروست، علاقه داریم، زیرا مسئله نمایشگاه کتاب به طور کلی دربرگیرنده امید به فرهنگ و علم و آزادی علم برای نسل‌های آینده است.

    وی افزود : من پیش‌بینی می‌کنم امسال این نمایشگاه با استقبال مردمی روبرو شود و خوش‌بینم،‌ ما تجربه مشارکت در نمایشگاه سال گذشته را داریم، به خاطر شرایط به مدت چهار سال این نمایشگاه برگزار نشد اما از سال گذشته مجددا برگزار شد و با استقبال غیرمنتظره مردمی روبرو شدیم، معتقدم تجربه سال گذشته این رخداد را بار دیگر تثبیت کرد، امسال هم پیش‌بینی می‌کنم نمایشگاه با استقبال مردمی روبرو شود و آرزو دارم اینگونه باشد.

    «نضال عبود» مدیر توزیع مرکز انتشاراتی «الکتاب العربی» به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما از اینکه نمایشگاه مکتبه الاسد بار دیگر برگزار می‌شود، خرسندیم، زیرا ما از موسسان این نمایشگاه از اواخر دهه هشتاد هستیم،‌ ما از دیدار با مردم خود خوشحالیم، زیرا ما مشتاق بودیم که هر اطلاعات جدیدی که برایشان مفید است به ویژه پس از بحران و جنگی که در سوریه رخ داد، عرضه کنیم.

    عبود افزود : بدون شک کتاب در هر زمانی، مورد نیاز و ضروری است و انسان هم از کتاب بی‌نیاز نمی شود، فکر اساس و پایه است و هر راهی که انسان در پیش بگیرد، به کتاب مراجعه خواهد کرد تا از آن اطلاعات کسب کند و برای مبارزه با افراط‌گرایی و افکار غربی که وارد منطقه ما شده است از آن استفاده کند.

    کودکان هم سهم بسزایی در این نمایشگاه داشتند، نسلی که گروه‌های تروریستی برای گمراه کردن آنها از طریق افکار انحرافی در طول سال‌های گذشته تلاش کردند. دست‌اندرکاران این نمایشگاه با  فراهم کردن محتوایی که فکر و عقل کودکان را از افراط‌گرایی مصون می‌دارد، بذر خیر و مکام اخلاق را در وجود آنها می‌کارند.

    خانم «فلک» از دست‌اندرکاران مرکز انتشاراتی «الحافظ» به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما به شکل گسترده بر کودکان تمرکز کرده‌ایم، زیرا آنها از هفت سال پیش تا کنون در فضاهای جنگی زندگی کرده‌اند به همین سبب به آنها اهتمام نشان می‌دهیم تا از این فضا خارج شوند و آنها را جذب فرهنگ کنیم، زیرا کودک در این شرایط از کتاب و علم دور می‌شود و خودش را به بازی و سرگرمی مشغول می‌کند.

    وی افزود : هنگامی که غرفه خاصی برای کودکان اختصاص می‌دهیم، اشیاء و اقلامی را به معرض دید می‌گذاریم که نگاه‌ها را به خود جلب کند، تا به این طریق آنها را جذب خواندن و آموختن کنیم، ما همچنین در این غرفه کتاب‌های اخلاقی و دینی قرار داده‌ایم، این کتاب‌ها به کودک آموزش می‌دهد و برای زندگی اجتماعی سالم پرورش می‌یابند.

    بخش نسخ خطی در این نمایشگاه هم حاوی گنجینه‌های تاریخی ارزشمندی است همچون قدیمی‌ترین نقشه کره زمین که دانشمند اسلامی، الادریسی در سال 560 میلادی آن را ترسیم کرده بود و همچنین نسخه‌هایی از قرآن کریم منسوب به اهل بیت علیهم السلام و اصحاب آنها در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته شده است.

    نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق شاهد حضور ده‌ها مرکز انتشاراتی از کشورهای عربی و غیر عربی و مشارکت گسترده مردمی است،‌نمایشگاهی که سوری‌ها از طریق آن بر ضرورت چنگ زدن به نور علم در رویارویی با ظلمت و تاریکی جهالت، افراط‌ گرایی و تروریسم تاکید می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت