تبادل تجربه ناشران دانشگاهی ایران با همتایان خارجی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

عصر نمایشگاه- همزمان با برگزاری شصت ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، نشستی با حضور رییس اتحادیه بین‌المللی ناشران و تعدادی از ناشران دانشگاهی ایران برگزار می‌شود.

تبادل تجربه ناشران دانشگاهی ایران با همتایان خارجی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از ایرنا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به‌ عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا، هرساله پذیرای بسیاری از فعالان نشر است، شصت و نهمین دوره این نمایشگاه امسال نیز از 19 تا 23 مهر 1396ماه (11 تا 15 اکتبر) برگزار می‌شود.
    مریم رونق که یکی از 11 سفیر رسمی بیزنس کلاب Business Club یا باشگاه کسب و کار نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2017 است روز سه شنبه  افزود: سال گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نشستی با حضور ناشران دانشگاهی ایران درباره نشر دانشگاهی کشور و نحوه تعامل با ناشران دانشگاهی خارجی برگزار شد در حالیکه طرف خارجی در آن حضور نداشت.
    وی ادامه داد: برای این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت تصمیم گرفتیم، از حضور افرادی نظیر مایکل کلمن رییس انجمن بین‌المللی ناشران و ناصر کنعانی نویسنده ایرانی مقیم آلمان که با ناشران داخلی و خارجی همکاری دارد، در این نشست بهره‌مند شویم از این رو قرار است ساعت 16 روز پنجشنبه 20 مهر ماه(12 اکتبر) در دومین روز از نمایشگاه این جلسه بحث و گفت‌وگو برپا شود.
    رونق در مورد نیاز و ضرورت ورود نشر دانشگاهی ایران به تعاملات بین‌المللی گفت: تجربه و برخورد من با ناشران خارجی به خصوص در حوزه‌ دانشگاهی نشان می‌دهد که با اینکه جای این ناشران در بازار ایران خالیست و آنها می‌توانند به صورت مستقیم با ناشران داخلی فعالیت و تعامل داشته باشند، اما به دلیل عدم شناخت و درک صحیح آنها از شرایط نشر دانشگاهی ایران همچنان بازار ایران برای آنها دست نخورده باقی مانده است.
    به گفته رونق، یکی از مهم‌ترین اهداف این نشست، معرفی توانمند‌ی‌های ناشران ایرانی به ناشران خارجی و تقویت یک رویکرد مثبت برای ایجاد و تقویت تعامل است.
    سفیر رسمی بیزنس کلاب Business Club نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2017 ادامه داد: همانطور که از عنوان نشست نیز مشخص است، به دنبال ایجاد تعاملات هستیم، در حوزه نشر، به خصوص نشر دانشگاهی نمی‌توانیم بازار نشر را منحصر به ایران ببینیم، چاره‌ای هم نداریم جز اینکه راه ارتباط و تعامل را باز کنیم و این کار هم با ایجاد اعتماد و یافتن زمینه‌های همکاری مشترک و به نوعی پیدا کردن راهکارهای ایجاد تعاملات مشترک، امکان‌پذیر است.
    وی با بیان اینکه از رقابت‌های بین‌المللی عقب افتاده‌ایم و دلایل آن را هم می‌دانیم، اضافه کرد: باید به دنبال نقاط امیدبخش بود تا بتوان فعالیت‌های بین‌المللی را گسترش داد، باید بتوان این نقاط را هم به همتایان خارجی خود معرفی کرد تا آنها هم کم‌کم جلو آیند، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی بر این باور است که باید تعاملات را به صورت «اخلاقی، حرفه‌ای و داوطلبانه» به پیش برد.
    قائم‌مقام انتشارات فرمنش اضافه کرد: در نشست یادشده دکتر سید عباس حسینی نیک، مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مسعود پایدار، عضو این اتحادیه و مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی، که هر دو از فعالان و پیشگامان این حوزه هستند، حضور خواهند داشت از این رو امیدواریم در این نشست بتوانیم برخی مسائل را مطرح و تا حدی هم‌اندیشی کرد، هرچند از ناشران خارجی هم که در این مدت با ایشان در ارتباط بودیم و سایر ناشران دانشگاهی، برای شرکت در این نشست دعوت شده است.
    رونق که خود نیز از اعضای این نشست است هدف از این نشست را بهره‌مندی از تجارب ناشران بین‌الملل دانشگاهی و تقویت تعاملات در این زمینه دانست و ادامه داد: با حضور این افراد مثلثی از نمایندگان ناشران بین‌المللی، نویسندگان و صنوف داخلی شکل می‌گیرد که می‌توانند چالش‌های پیش‌روی بین‌المللی شدن صنعت نشر دانشگاهی ایران را به بحث بگذارند.
    به گفته مدیر گروه بین‌‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی ایران، ایران به دلایلی هنوز عضو اتحادیه بین‌المللی ناشران نیست، که یکی از آنها عدم رعایت حقوق کپی رایت (نپیوستن به کنوانسیون برن) است.

    ** جوایز نقدی به نام «جایزه پروفسور کنعانی»
    ناصر کنعانی تحصیلات خود را در دانشگاه‌های مونتان لئوبن اتریش و صنعتی برلین در رشته‌های مهندسی علوم مواد، دکترای فیزیک حالت جامد و فوق دکترای الکتروشیمی به پایان رسانید. رساله مهندسی او منجر به ثبت یک اختراع در رابطه با تولید فولادهای عالی توسط کوره‌های الکتریکی شد.
    کنعانی تاکنون 200 مقاله در مجلات علمی - فنی کشورهای غربی منتشر و شش کتاب علمی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی درباره علم مواد و آبکاری تالیف کرده است.
    کنعانی تاکنون چندین بار به پاس فعالیت‌های علمی و فرهنگی در خارج و در ایران تقدیر شده است، لوح افتخار دستاوردهای علمی و فرهنگی سال ٢۰۰٩ شهر برلین و نشان علمی بین‌المللی در فرهنگ، هنر و ادبیات آکادمی پزشگان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان در سال ٢۰١٢ از جمله جوایز اوست.
    از هشت سال گذشته تاکنون هر دو سال یک بار جوایز نقدی به نام «جایزه پروفسور کنعانی» به سه تا شش پژوهشگر جوان ایرانی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا موفق به دستاوردهای چشمگیری در زمینه صنعت آبکاری و حفظ محیط‌زیست در ایران شده‌اند، اعطا می‌شود.

    ** نشستی با حضور معاون ارشد «السیور»(Elsevier)
    مایکل کلمن(Michiel Kolman) معاون ارشد روابط صنعت اطلاعات در السیور (از بزرگترین ناشرین کتاب ها و مطبوعات پزشکی و علمی جهان) و رئیس انجمن بین‌المللی ناشران نقش‌های کلیدی مختلفی در صنعت نشر را در آمستردام و توکیو به عهده داشته است. او یکی از اولین مجلات آنلاین در این صنعت را به نام «نجوم جدید» در سال 1996 راه‌اندازی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت