نمایشگاه فرانکفورت فرصتی برای برقراری مبادلات فرهنگی

عصر نمایشگاه- مدیر و موسس انتشارات شمع و مه، حضور ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را فرصتی مغتنم برای برقراری ارتباط و مبادلات فرهنگی دانست و در عین حال تصریح کرد، ناشران ایرانی در عرصه های بین المللی همچنان آماتور هستند.

نمایشگاه فرانکفورت فرصتی برای برقراری مبادلات فرهنگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، افشین شحنه تبار افزود: محوریت فعالیت انتشارات شمع و مه بر روی ادبیات داستانی بزرگسال است، هرچند آثار دانشگاهی مرتبط با ایران نیز در دستور کار است.

    وی با بیان اینکه تاکنون 60 عنوان کتاب ایرانی به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، لهستانی، اسپانیولی، چینی و روسی ترجمه شده، تصریح کرد: بیش از 40 عنوان از این کتاب ها به زبان انگلیسی است و امسال نیز با پنج کتاب جدید ترجمه شده به انگلیسی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت شرکت خواهیم کرد.
    « نخل» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «عشق فصل اول» اثر جواد افهمی،
    «روباه شنی» نوشته محمد کشاورز، «بهار 69 » اثر مجتبی پورمحسن و «سال درخت» اثر ضحی کاظمی پنج کتاب جدیدی است که به گفته شحنه تبار به فرانکفورت آلمان می روند.
    مدیر و موسس انتشارات شمع و مه که تجربه 16 سال حضور در نمایشگاه کتاب را فرانکفورت دارد، ادامه داد: اکنون تابویی که از ادبیات ایران تا پیش از این وجود داشت، شکسته شده هرچند ذهنیت نویسنده ها و ناشران هم درباره دست نیافتنی بودن ادبیات جهانی از بین رفته است.
    وی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه های بین المللی کتاب را جدی تر از گذشته توصیف کرده و گفت: این افراد نحوه تعامل با طرف غیرایرانی و مجاب کردن آنها را بخوبی یاد گرفته اند البته طی چهار سال اخیر با تغییراتی که در موسسه نمایشگاه های فرهنگی رخ داد، زمینه برای حضور ناشران در چنین نمایشگاه هایی بهتر و آسان تر شده است.

    ** وزارت ارشاد محدودیت های حضور در نمایشگاه های جهانی را رفع کرده
    این فعال عرصه نشر افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر محدودیت هایی را که برای حضور در نمایشگاه های جهانی داشته، ندارد بنابراین دست ناشران و نویسنده ها بازتر شده، مقایسه این حضور طی سالهای گذشته گواه بر این ادعاست هرچند دیگر دسته بندی های گذشته ناشران هم وجود ندارد و این افراد از طیف های مختلف به راحتی کنار هم فعالیت دارند.
    وی در پاسخ به این سوال که کدام فرهنگ ایرانی ها برای پرداختن به آنها در کتاب برای خارجی ها جذابیت دارد، اضافه می کند: پاسخ به این سوال دشوار است زیرا هنوز راه زیادی طی نکرده ایم بنابراین نیاز است در ژانرهای مختلف کار کنیم تا متوجه این موضوع شویم.

    ** مردم کوتاه خوان شده اند
    شحنه تبار با بیان اینکه ذائقه مخاطبان جهان در حال تغییر و حرکت به سمت آثار کوتاه است، افزود: قبلا داستان های کوتاه طرفداران زیادی نداشت اما اکنون مردم کوتاه خوان شده اند، همین مساله باعث شده کسی سراغ رمان های بیش از 500 صفحه نرود، بنابراین توجه به این نکته ضروری است که افراد رغبتی به روایت های طولانی ندارند و باید فشرده و خلاصه نوشت.
    به گفته وی، در صورتی که یک نویسنده بخواهد جهانی فکر کند، باید خود را با شرایط کنونی سازگار کند و به دلیل بی علاقگی به مطالعه مطالب طولانی، کوتاه بنویسد.
    مدیر و موسس انتشارات شمع و مه که سالانه در هفت نمایشگاه بین المللی کتاب شرکت می کند، افزود: تجربه ثابت کرده رغبت مردم سراسر جهان به کتاب های ادبی بزرگ، حجیم و چند جلدی رو به کاهش است.

    ** نمایشگاه های بین المللی ابزاری برای مبادلات فرهنگی
    شحنه تبار نمایشگاه های بین المللی را عاملی برای انس فرهنگ کشورها دانست . تصریح کرد: اگر این نمایشگاه ها تاثیرگذار نبودند، برپایی آنها ادامه پیدا نمی کرد هرچند این نمایشگاه ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند.
    وی درباره نمایشگاه های جهانی کتاب توضیح داد: برخی از آنها مانند نمایشگاه های فرانکفورت، لندن و پکن بسیار حرفه ای هستند و قالب کار در آنها فروش حق رایت و نه فروش فیزیکی است، اما نمایشگاه پاریس، مسکو، دهلی و تهران فروش فیزیکی دارند، از نظر مخاطب نیز، نمایشگاه کتاب تهران بسیار بزرگ تر، شلوغ تر و پر مخاطب تر از پاریس و مسکو است.

    ** ناشران ایرانی در عرصه های جهانی آماتور هستند
    شحنه تبار ناشران ایرانی را در عرصه نمایشگاه های بین المللی آماتور توصیف کرده با این حال افزود: در سالهای اخیر شرایط بهتر شده زیرا این افراد یاد گرفته اند، علیرغم اینکه ایران عضو کپی رایت نیست، با قراردادهای محکم و معتبر از حقوق خود دفاع و آثار خود را عرضه کنند، هرچند با مبلغی بسیار ناچیز، رایت این آثار را به ناشر غیر ایرانی بفروشند.
    به گفته مدیر انتشارات شمع و مه، این مساله که تا پیش از این کمتر مورد توجه بود، ثمره حضور در نمایشگاه های بین المللی است که به مرور شاهد رشد و پیشرفت آن هستیم.
    وی نمونه این رشد را بخش بین الملل سی امین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد که امسال بسیار خوب درخشید و نشست های مهم و اثرگذار با حضور ناشران معتبر خارجی در آن برگزار شد.
    به گفته شحنه تبار، این امر نشان از توجه خارجی ها به ناشران ایرانی و آموختن نحوه تعامل با ناشران غیر ایرانی دارد.
    این فعال حوره نشر با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی باعث می شود ملت ها با توجه به عناصر کلیدی متاثر از آثار فرهنگی خود، افکار عمومی مخاطبان خارجی را تحت تاثیر قرار دهند به همین خاطر است که جایگاه ویژه ای در ساختار رسمی قدرت سیاسی و ساختارهای مدنی کشورها دارد.
    به گفته شحنه تبار، نمایشگاه های بین المللی کتاب می توانند محمل مناسبی برای برقراری ارتباطات و مبادلات فرهنگی و مراجعه نخبگان و فرهیختگان این عرصه باشند هرچند این رویداد فرهنگی، فرصت بزرگی برای آشنایی با تازه های نشر، شنیدن جدیدترین تجربه ها، توسعه و کشف نوآوری ها، گفت وگو با بزرگان نشر جهان و داد و ستد با آنها، آموختن درباره فن آوری نشر، آشنایی با ایده های نو، برقراری ارتباط با آژانس های بزرگ ادبی جهان و نویسندگان و اهالی دیگر صنعت کتاب و نشر از سراسر دنیا است.
    نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه حرفه ای کتاب در جهان هر سال در ماه اکتبر (مهرماه) برگزار می شود، این نمایشگاه پنج روزه از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکننندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می شود که سه روز اول به بازدیدکنندگان تجاری و متخصصان صنعت چاپ و نشر و دو روز آخر به روی عموم بازدیدکنندگان باز می شود.
    انتشارات شمع و مه در سال 2001 میلادی در ایران به ثبت رسید و سپس در سال 2007 نیز در انگلستان فعالیت خود را آغاز کرد، این انتشارات با هدف معرفی ادبیات ایران و نویسندگان بزرگ کشور به سراسر دنیا شکل گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت