نگاهی به تاریخچه بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان

عصر نمایشگاه- شمارش معکوس برای آغاز شصت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آغاز شده است. امسال کشور فرانسه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه اعلام کرده که ۱۳۰ نویسنده و هنرمند فرانسوی زبان را از سرتاسر دنیا به آلمان خواهد برد تا از عظمت ادبیات فرانسه بگویند.با نزدیک شدن تاریخ برگزاری این نمایشگاه بر آن شدیم تا تاریخچه کوتاهی از آن را به خوانندگان ارائه کنیم.

نگاهی به تاریخچه بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از Buchmesse، یک هفته به آغاز شصت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بیشتر نمانده است. این نمایشگاه از 19 مهرماه (11 اکتبر) به مدت پنج روز میزبان نویسندگان، شاعران، ناشران، تصویرگران، آژانس های ادبی و دیگر فعالان بازار چاپ و نشر از 120 کشور جهان خواهد بود.

    کشور فرانسه که پیش تر به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه انتخاب شده بود، حال عنوان کرده که با بیش از 130 نویسنده و هنرمندش عازم آلمان خواهد شد. جالب است که این کشور Wajdi Mouawad نویسنده، بازیگر و نمایشنامه‌ نویس لبنانی الاصل را به عنوان نماینده خود برای ارائه سخنرانی در افتتاحیه نمایشگاه انتخاب کرده است. فرانسه همچنین در کاروان خود به نویسندگان، مترجمان و هنرمندان فرانسوی زبانی که در دیگر نقاط دنیا زندگی می‌کنند نیز جای داده است.

    به کشور فرانسه، به عنوان مهمان ویژه غرفه ای 2500 مترمربعی اعطا شده که مسئولین با طراحی سه بعدی، آن را به یک کاردستی دیدنی بدل خواهند کرد. این کشور در غرفه خود علاوه بر آثار نویسندگان فرانسوی، 200 سال تاریخچه نشر خود را نیز به نمایش خواهد گذاشت.

    البته مهمان ویژه نمایشگاه یک سال فرصت دارد که از دستاوردهای فرهنگی جامعه خود در آلمان و نه تنها فرانکفورت، رونمایی کرده و نویسندگانش در شهرهای مختلف آلمان به سخنرانی پرداخته و ارتباط فرهنگی بین دو کشور را بهبود بخشند.

    نمایشگاه فرانکفورت به دلیل تعداد شرکت‌های انتشاراتی حاضر در آن بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان محسوب می‌شود. همچنین تعداد بازدیدکنندگان بالای آن، باعث شده که این نمایشگاه پس از نمایشگاه بین‌المللی تورین، عنوان دومین نمایشگاه پربازدید دنیا را با خود به یدک بکشد.

    این نمایشگاه هر ساله در ماه اکتبر در محل «نمایشگاه تجارت فرانکفورت» برگزار می‌شود. سه روز اول نمایشگاه مربوط به متخصصان و فعالان چاپ و نشر است و دو روز پایانی به بازدید عموم اختصاص دارد.

    نمایندگان شرکت‌های انتشاراتی و چندرسانه‌ای از سراسر دنیا به نمایشگاه فرانکفورت می‌آیند تا حق چاپ آثار و مجوز انتشار بین‌المللی آن را دریافت کنند. حامی مالی این نمایشگاه شرکت‌های انتشاراتی کشور آلمان و فروشندگان کتاب هستند.

    در طول مدت برگزاری به طور میانگین 7000 ناشر از 120 کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و حدود 286000 نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. نمایشگاه فرانکفورت که از سال 1949 میلادی در حال برگزاری است به دلیل میزان بالای تبادلات و معاملات تجارت در حوزه نشر، یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا محسوب می شود.

    نمایشگاه فرانکفورت قدمتی بیش از 500 سال دارد. کمی پس از این که یوهانس گوتنبرگ صنعت چاپ را در  شهر ماینس پایه نهاد، فروشندگان کتاب نمایشگاهی به راه انداختند که تا پایان قرن هفدهم مهم‌ترین نمایشگاه اروپا شناخته می‌شد. در نتیجه‌ توسعه سیاسی و فرهنگی در دوره «روشنگری» نمایشگاه لایپزیک جای نمایشگاه فرانکفورت را گرفت. پس از جنگ جهانی دوم اولین نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال 1949 و در کلیسای سنت پال برگزار شد و از آن زمان تا کنون جایگاه فاخر خود را به عنوان بهترین نمایشگاه دنیا پس گرفت.

    در جریان برگزاری این نمایشگاه، برنده جایزه صلح کتابفروشان آلمان که از سال 1950 میلادی توسط  اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان اهدا می شود، نیز معرفی می گردد.

    در نمایشگاه فرانکفورت همچنین جایزه طنزی با عنوان «بهترین فروشنده برای فروش کتابی با عنوان عجیب» نیز به کتابی که عجیب‌ترین عنوان را دارد، اهدا می‌شود.

    از سال 1976 میلادی به بعد این نمایشگاه هر سال یک کشور را به عنوان مهمان ویژه خود انتخاب می‌کند و به آن کشور فرصت می دهد تا فرهنگ و ادبیات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کند. سال 2018 گرجستان مهمان ویژه این رویداد فرهنگی بزرگ خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت