آغاز فعالیت های غرفه ایران درنمایشگاه کتاب فرانکفورت

عصر نمایشگاه- نخستین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در حالی آغاز به کار کرد که غرفه ملی ایران از ساعات نخستین برگزاری این رویداد میزبان بخش قابل توجهی از مخاطبان بین المللی نشر ایران بود.

آغاز فعالیت های غرفه ایران درنمایشگاه کتاب فرانکفورت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»؛ صبح امروز غرفه ایران درنمایشگاه کتاب فرانکفورت رسما فعالیت های خود را آغاز کرد. درغرفه ایران تا پیش از ظهر سه نشست برگزار شد. در نشست اول به بررسی کتاب معماری ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی با حضور پروفسور توماس میر پرداخته شد و در نشست دوم نیز موضوع ادبیات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفت.

    سومین نشست روز اول به موضوع ادبیات پایداری اختصاص داشت که با حضور حمید حسام و گلعلی بابایی در محل غرفه ایران برگزار شد. در این نشست حمید حسام نویسنده و برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد در سخنانی درباره ویژگی‌های ادبیات پایداری در ایران عنوان کرد: ادبیات پایداری در لغت معادل ادبیات مقاومت در جهان عرب است  که البته در آنجا بیشتر خودش را در قالب شعر نشان داده است اما در کشور ما دفاع مقدس و ادبیاتی که به واسطه آن خلق شده است نسبتی ویژه با ادبیات پایداری دارد. وی افزود: ما در ادب فارسی در سه گونه حماسی، غنایی و عرفانی به تولید ادبی پرداخته‌ایم و به باور من ادبیات دفاع مقدس با فرض اینکه تمامی مختصات یگ گونه ادبی علمی را در بر داشته باشد، تلفیقی از ادبیات حماسی و عرفانی است. البته امروز گرفتن این حرف ساده تر شده است و در دهه شصت اگر می‌خواستم صحبت از این موضوع به زبان بیاوریم  بسیاری معتقد بر این بودند که این گونه ادبی نوپاست و باقی نخواهد ماند.

    در ادامه گلعلی بابایی نیز در پاسخ به همین سوال عنوان کرد: جنگ در ذات خود حرکت انسانی ناشایست و ناپسند به شمار می‌رود. جنگ ما نیز از این قاعده مستثنی نبود اما در درون خود چیزهایی داشت که ما و دفاعمان را متمایز می‌کرد. مهمترین اینها رزومندگانی بودند که از دل مردم برخواستند و رفتار آنها ادبیات برخواسته از دل نبردشان را متمایز کرد. بابایی افزود: به باور من ایدئولوژی حاضر در جنگ و شاید غربت ما در این نبرد بود که جنگ ما را از دیگر نبردها ممتیز کرد. من امروز و در این نمایشگاه تازه متوجه می‌شوم که این ادبیات و فرهنگ را نتوانسته‌ایم خوب به دنبا معرفی کنیم در حالی که بسیاری از کشورهای حاضر در اینجا پایه ادبیات خود را بر مبنای جنگ و دفاعشان شکل داده‌اند

    در ادامه حمید حسام در پاسخ به سوالی درباره مضامینی از ادبیات پایداری که می‌تواند در سایر نقاط دنیا نیز مورد توجه قرار بگیرد، گفت: مساله ما این است آنچنان که در شان ادبیات پایداری است نتوانسته‌ایم آن را معرفی کنیم. ما بر این باوریم  که جنگ لایه‌های انسانی زیادی داشته که بعد مشترک فعالیت ما و سایر کشورهای جهان است و می‌توان به روی اشتراک آنها وقت گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت