نمایشگاه معرفی میراث مکتوب ایران در مونیخ

عصر نمایشگاه:رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیشنهاد کرد نمایشگاه معرفی میراث مکتوب و مستند ایران در مونیخ و نمایشگاه معرفی میراث مکتوب آلمان در تهران برگزار شود.

نمایشگاه معرفی میراث مکتوب ایران در مونیخ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از ایرنا، سید رضا صالحی امیری در دیدار با رئیس کتابخانه دولتی ایالت باواریای آلمان با اشاره به نقش مثبت آلمان در مذاکرات هسته ای گفت: ذهنیت جامعه ایران نسبت به آلمان مثبت است ولی نسل های جدید دو کشور با فرهنگ غنی طرف مقابل آشنایی چندانی ندارند.
    وی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های علمی و فرهنگی دو کشور اظهار کرد ایران در خاورمیانه از لحاظ فرهنگی از جایگاه بالایی برخوردار است و با توجه به رویکرد فرهنگی و برداشت رحمانی تشیع از اسلام، کانون مبارزه با افراطی گری خواهد بود.
    وی با اشاره به نقش مثبت آلمان در مذاکرات هسته ای ادامه داد: ذهنیت جامعه ایران نسبت به آلمان مثبت است ولی نسل های جدید دو کشور با فرهنگ غنی طرف مقابل چندان آشنایی ندارند.
    مشاور رئیس جمهوری با اشاره به پیشرفت های قابل توجه آلمان در حوزه کتابخانه و آرشیو اضافه کرد: وصف کتابخانه مونیخ را شنیده بودم، تاریخچه این کتابخانه بسیار جذاب است.
    وی ابراز خرسندی کرد که از تجارب آلمان در زمینه مرمت و نگهداری نسخ خطی و دیجیتال سازی منابع استفاده شود.
    صالحی پس از دیدار با رئیس کتابخانه باواریا، مدیر آرشیو دولتی مونیخ و رئیس کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان در خصوص توسعه همکاری های فی ما بین تبادل نظر کرد.

    ** قدمت 500 ساله کتابخانه مونیخ
    مدیر آرشیو دولتی مونیخ در این ملاقات ضمن خوشامدگویی به طرف ایرانی به ارائه توضیحاتی در مورد پیشینه کتابخانه باورایا پرداخت و گفت: بنای فعلی در سال 1833 میلادی ساخته شد و کتابخانه 500سال قدمت دارد.
    وی افزود: بالغ بر 10 میلیون نسخه کتاب در این کتابخانه وجود دارد ، بودجه سالانه 58 میلیون یورو است و 13 میلیون یورو در سال هزینه صرف تهیه کتاب و مجلات می شود.
    به گفته مدیر آرشیو دولتی مونیخ، سالانه حدود 160 هزار جلد کتاب به عنوان منابع جدید فراهم می شود که از این تعداد 35 هزار جلد از طریق ناشران گردآوری و مابقی خریداری می شود ضمن آنکه سه چهارم خرید از بازارهای خارجی انجام می گیرد.
    رئیس کتابخانه ایالت باواریا نیز در مورد روند دیجیتال سازی منابع گفت: این کتابخانه با یک میلیون و دویست هزار نسخه کتاب دیجیتال شده بزرگترین کتابخانه دیجیتال به شمار می رود که یک میلیون نسخه آن طبق توافق توسط گوگل دیجیتال شده است.
    به گفته وی، این کتاب ها مربوط به قبل از قرن بیستم است که مشمول حقوق مولف نمی شود و به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد.
    صالحی امیری در این ملاقات که نکونام سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مونیخ نیز حضور داشت، یک تابلو از نسخه فاکسیمیله نقشه تاریخی آلمان مربوط به قرن ١6 میلادی که اصل آن در مخزن کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود، به رئیس کتابخانه ایالتی باواریا اهدا کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah  ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت