نمایشگاه «تن پوش های عاشورایی» در بوشهر گشایش یافت

عصر نمایشگاه- به همت مو‌سسه فرهنگی و هنری نیمدری سبز نمایشگاه «تن‌پوش‌های ماندگار عاشورایی» با طرح‌هایی از آمنه فروردین و هانیه شهمرادی همزمان با شب اربعین سید و سالار و شهیدان در کافه حاج رئیس بوشهر با حضور شماری از مسئولان و هنرمندان استان بوشهر گشایش یافت.

نمایشگاه «تن پوش های عاشورایی» در بوشهر گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری بوشهر در این آیین گفت: هنرمندان استان با خلاقیت هنری خود برای حفظ بخشی از میراث معنوی و مذهبی استان در زمینه لباس‌های سنتی فعالیت دارند که گامی ارزشمند برای نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی برای نسل امروز است.
    فاطمه دهقانی افزود: با تولید این لباس‌ها همچنین امکان ترویج و آموزش فرهنگ مذهبی به جوانان فراهم شده است.
    وی یادآورشد: انتظار می رود با این اقدام زمینه مناسب برای استفاده از این طرح‌ها برای عامه مردم در استان بوشهر فراهم شود.
    دهقانی گفت : برپایی نخستین نمایشگاه تن‌پوش‌های عاشورایی در استان بوشهر رویدادی ارزشمند و زمینه‌ساز ایجاد مکانی ثابت برای عرضه این محصول ها برای علاقمندان در سراسر استان است.
    مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری افزود: در تلاش برای ایجاد مکانی مناسب مانند بازارچه‌ها برای عرضه این محصولات برای حمایت از هنرمندان هستیم تا از این طریق زمینه تولید و احیا لباس‌های سنتی در استان بوشهر فراهم شود.
    مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نیمدری سبز نیز در این آئین گفت: این موسسه یک سازمان مردم نهاد است که تولید محصولات فرهنگی ومحتوای فرهنگی با استفاده از هنرمندان نخبه استان بوشهر را در دستور کار خود قرار داده است.
    محمد مظفری افزود: در این ارتباط سازمان های مردم نهاد در حوزه های فرهنگی باید تلاش کنند ایده های نو و کاربردی را برای فراگیر شدن در سطح جماعه مدنظر قرار دهند.
    وی در ارتباط با طرحان لباس این نمایشگاه بیان کرد: آمنه فروردین و هانیه شهمرادی که در زمینه طراحی لباس به صورت خودجوش فعالیت دارند لباس بسیاری از گروه‌های موسیقی و نمایشی استان، کشور و حتی خارج از کشور را طراحی می کنند.
    وی ادامه داد: غفلت از طراحی مد و لباس در سالهای گذشته باعث شده که سایر کشورها لباس طراحی کنند که برای تغییر این فضا حمایت از هنرمندان فعال در این زمینه برای خلق اثر و حفظ میراث فرهنگی ارزشمند بومی و محلی استان و کشور یک ضرورت است.
    یکی از هنرمندان طراح لباس این نمایشگاه نیز گفت: در این نمایشگاه 30 اثر به نمایش درآمده‌ که هدف از آن معرفی لباس‌های محرمی به هیات‌های مذهبی، مساجد، مداحان و حفظ فرهنگ عاشورایی است.
    آمنه فروردین گفت: فرهنگ عاشورا زمینه‌های غنی خلق اثر است و می‌توان آثار بی‌شماری را با الهام از عاشورا طراحی کرد.
    وی یادآورشد: این اولین نمایشگاه لباس‌های عاشورایی در استان بوشهر و سومین آن در کشور است که برای آقایان برگزار می‌شود و بیشتر هم نظر ما آقایان بوده زیرا نمایشگاه ویژه آنان تاکنون در استان برپا نشده است.
    این هنرمند با اشاره به بخشی از طراحی لباس و تولید لباس‌های عاشورایی کشور در چین انجام می‌شود، افزود: این لباس‌ها در استفاده از المان‌ها و نوشته‌ها ایراد فراوانی دارند به صورتی که برخی از المان‌های استفاده شده ارتباطی با عاشورا ندارند و اشتباه های املایی در آنان وجود دارد.
    دیگر هنرمند طراح لباس نمایشگاه نیز گفت: استفاده از طرح‌های جدید و پرهیز از طرح‌های تکراری و کلیشه هدف مهم نمایش آثار نمایشگاه «تن‌پوش‌های عاشورایی» است.
    هانیه شهمرادی افزود:با وجود اینکه طراحی لباس گروه‌های موسیقی و تئاتر استان بوشهر و کشور و حتی خارج از کشور را انجام داده ایم و چرخه طراحی و تولید و اجرا کامل شده است اما برای عمومی شدن آن باید حمایت لازم از هنرمندان این عرصه انجام شود.
    نمایشگاه «تن‌پوش‌های عاشورایی» از 17 الی 21 آبان ماه در کافه حاج رئیس بوشهر از ساعت 16:30 الی 22 پذیرای بازدیدکنندگان است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت