حلقه‌های مفقوده نمایشگاهی در RINOTEX تبریز

عصر نمایشگاه- نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های حوزه فناوری‌های نوین کشور، این روزها با چالش جلب مخاطب و بازاریابی دست و پنجه نرم می‌کند.

حلقه‌های مفقوده نمایشگاهی در RINOTEX تبریز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از گسترش، امسال تبریز خود را به عنوان نمایشگاهی جامع و همه جانبه برای پرداختن به مسائل مربوط به ظرفیت های موجود در آذربایجان شرقی و کشور و ارائه آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های صنعتی برای توسعه مشارکت‌های استراتژیک میان افراد کلیدی یک اکوسیستم آماده کرده بود.

    نمایشگاه‌های فناوری به عنوان یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی توانمندی ها و قابلیت های فنی واحدهای نوپا، تولیدی و خدماتی، شناخته می‌شوند و این موضوع نیز از رسالت‌های اصلی پنجمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی بود.

    نمایشگاه‌های تخصصی و فناوری بسیار پیچیده‌تر از نمایشگاه های عادی دیگر هستند و برای  ارزیابی آنها باید جهاتی مختلف همچون  فضای برگزاری، مکان و زمان برگزاری، بروز بودن فناوری شرکت کنندگان، نحوه جذب مشتری و… را مورد بررسی کرد و همچنین امروزه نمایشگاه تخصصی فقط به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردند و میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد می گردد نیز ارزیابی نمی کنند.

    نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی هم به عنوان نمایشگاهی کاملا تخصصی بار سنگی بر دوش دارد که البته نسبت به سال های گذشته پیشرفت به سزایی داشته است و یکی از نکاتی که شاید بیشتر از همه ویژگی های این نمایشگاه در تبلیغات آن دیده شده است موضوع تجاری سازی محصولات شرکت کنندگان است ولی باید به این موضوع باور داشته باشیم که دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه میان دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی صورت می‌پذیرد و نگاهی به وضعیت فروش و ارتباط با مشتری غرفه داران بیاندازیم و معنای واقعی تجاری سازی محصول را در این عنوان بررسی کنیم.

    برای مثال، در هر سال شرکت های آلمانی حدود پنج میلیارد یورو را صرف شرکت در نمایشگاه‌های گوناگون می‌کنند. در ایالات متحده آمریکا نیز ،شرکت‌ها ، 14 درصد بودجه خود را صرف شرکت در نمایشگاه  ، 9 درصد را به مکاتبه پستی با مشتریان می کنند، زیرا می‌دانند با استفاده از استراتژی بازاریابی می‌توانند بازتاب چند برابری داشته باشند. اما متاسفانه  چهار عامل تبلیغات ، فروش حضوری و رفتن به سوی مردم ، روابط عمومی و تشویق و ترغیب و پیشبرد فروش توجه در نمایشگاه‌های تخصصی از جمله نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی کمی کم رنگ به نظر می‌رسید، البته بخشی از آن به خود صاحبان غرفه و ایده باز می‌گشت که با وجود حضور در نمایشگاه توانایی معرفی ایده خود به مشتری یا بازدید کنندگان را نداشتند و مشکل جدی در بحث بازاریابی محصولات خود داشتند.

    درست است که به واسطه برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی، به مدت یک هفته توجه ویژه ای به منطقه آذربایجان شرقی شد، ولی نکته دیگری که قبل از برگزاری نمایشگاه باید به آن توجه ویژه شود، بیشتر از جذب مسئولان برای بازدید از نمایشگاه جلب توجه دانش آموزان ، دانشجویان و صنعتگران به اهمیت بازدید از نمایشگاه های نوآوری و فناوری است.

    نباید هدف یک نمایشگاه تخصصی تنها بازدید مدیران کل، فرمانداران، حضور گسترده نهاد های دولتی و… و به مکانی برای دید و بازدید مسئولان بخش دولتی، تبدیل شود، بلکه با آگاه سازی دانشجویان و دانش آموزان منطقه از برگزاری این نمایشگاه و شفاف سازی اهمیت بازدید از آن برای آینده کاری و کمک به ایده پردازی آنها، تشویق به حضور کرد و جو نمایشگاهی را تغییر داد.

    در کنار  نگاه تخصصی به بحث تجاری سازی و بازاریابی، موضوع محتوایی، مکانی و کیفیت برگزاری نیز اهمیت بسیاری دارد و عاملی برای روشن کردن شمع اشتیاق برای بازدید از نمایشگاه، در بازدید کنندگان است ، امروزه به واسطه گسترش فضای مجازی عموم مردم از روند برگزاری و جذابیت‌های نمایشگاه های نوآوری و فناوری در سراسر دنیا اطلاع دارند و انتظار دارند یک نمایشگاه تخصصی بیشتر از ویترینی برای ارائه محصولی که روی یک میز قرار دارد باشد.

    بسیاری از بازدیدکنندگان عمومی که برای بازدید از پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی آمده بودند در این خصوص نقطه نظر داشتند و الفاظی همچون چرا این ربات حرکت نمی کند؟،چرا محصولات ارئه شده مثل ویترین پشت مغازه چیده شدند، کاراکتر یک نمایشگاه فناوری نباید یک شخص باشد که لباس با مزه‌ای برتن کرده است و… شنیده می‌شد و پاسخی که در مقبل از غرفه داران به گوش می‌خورد عدم مناسب بودن فضای اختصاصی داده شده برای ربات ، فشردگی غرفه ها و کمبود فضا و… که شاید این نکات را می توان به عنوان نقطه ضعف های در کنار نقاط قوت آن دانست.

    رویکرد جدیدی که در پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نسبت به چهار دوره قبلی افزوده شده بود، برگزاری 28 رویداد همزمان در حوزه‌های مختلف فناوری بود، اگرچه همایش‌ها، کارگاه‌ها و مسابقات برگزار شده تنوع موضوع و شرکت کننده خوبی داشتند اما موضوع کیفیت برگزاری تا حدی پشت پرده مانده بود و تبدیل به حجم برگزاری شده بود، فناوران شرکت کننده در این رویداد‌ها معتقد بودند برگزاری چند رویداد محدود با کیفیت بالاتر مطمئنا با استقبال بیشتری روبرو می‌شد.

    برگزاری نمایشگاه تخصصی اهمیت ویژه برای معرفی فناوری و نوآوری های ایده پردازان یک منطقه دارد و نمایشگاه RINOTEXربع رشیدی نمونه موفق از نمایشگاه‌های تخصصی آذربایجان شرقی است در پنجمین دوره خود نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد و همه امید به تداوم برگزاری این رویداد همه جانبه و موثر دارند و معتقد هستند این دوره از برگزاری نمایشگاه با تمام نکات مثبت و منفی خود تجربه‌ای موفق برای برگزاری دوره‌های بعدی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت