افتتاح نمایشگاه ملی هنر خوشنویسی در پاکستان

عصر نمایشگاه- نمایشگاه ملی هنر خوشنویسی پاکستان با حضور دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان و رایزن فرهنگی ایران در این کشور در شهر اسلام‌آباد (پایتخت) گشایش یافت.

افتتاح نمایشگاه ملی هنر خوشنویسی در پاکستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم افتتاحیه نمایشگاه ملی هنرخطاطی وخوشنویسی پاکستان با حضور عرفان صدیقی، دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور میراث ملی، تاریخی و ادبی پاکستان در سرسرای هتل بزرگ سرینا اسلام‌آباد برگزار شد.

    در این مراسم شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، افتخار عارف حسین، رییس فرهنگستان ملی زبان اردو پاکستان و نیز رایزن فرهنگی سفارت چین، مدیر ارتباطات فرهنگی سفارت فرانسه و شفیق الزمان، خطاط برجسته مسجد نبوی و حرم نبوی (ص) هم حضور داشتند.

    عرفان صدیقی، دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در این آیین گفت: خطاطی و کتابت از همان ابتدای ظهور اسلام آغاز شد و برای رساندن پیام، یک وسیله و ابزار به شمار می‌رود. از این جهت جمعی از صحابه رسول (ص) کاتبان وحی شدند.

    وی افزود: برای احیای این هنر خطاطی که در جامعه ما به فراموشی سپرده شده بود، تلاش کوچکی انجام دادیم و بین جوانان پاکستانی یک مسابقه خطاطی و خوشنویسی قرآنی و ادبی برگزار کردیم که در آن بیش از 400 اثر هنری خوشنویسی از سراسر پاکستان دریافت شد. هیأت داوران برجسته که تبحر ویژه به این هنر دارند انتخاب آثار برجسته این دوره را به عهده دارند و امیدواریم 15 تا 20 نفر از خوشنویسان هنرمند جوان کشورمان در پایان این نمایشگاه لوح تقدیر و جوایز ویژه نقدی دریافت کنند.

    صدیقی ادامه داد: هدف دولت پاکستان از اینگونه اقدامات کشف استعدادها و تشویق هنرمندان به فعلیت درآوردن هنر خود در زمینه خط وخوشنویسی است. همچنین بسیار سپاسگزاریم که هنرمندان جوان کشورمان با تلاش خود این هنر اصیل اسلامی را پاسداری و صیانت می‌کنند.

    دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در پایان سخنانش گفت: بخش خطاطی و خوشنویسی را در فرهنگستان ملی زبان اردو تأسیس کرده‌ایم و در آینده نیز برای حمایت و تشویق هنرمندان و خوشنویسان کشور اقداماتی به عمل خواهیم آورد.

    افتخار عارف حسین، رییس فرهنگستان ملی زبان اردو پاکستان هم طی سخنانی در این مراسم گفت: هنر خطاطی یک هنر زنده است که توسط رسم‌الخط عربی بعد از اسلام، خطاطی قرآنی رواج یافت و در ایران هنر خط نستعلیق و در ترکیه و آسیای جنوبی خطاطان برجسته این هنر را به اوج رساندند.

    در پایان این مراسم، عرفان صدیقی، دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان به همراه شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران و دیگر میهمانان از بخش‌های مختلف نمایشگاه و تابلوهای نفیس هنر خطاطی به نمایش درآمده در آن بازدید بعمل آوردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت