پلازای الوصل؛ قلب اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی

عصر نمایشگاه- اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی در منطقه‌ای به نام MEASA برگزار خواهد شد. این اولین اکسپویی است که توسط ملت عرب میزبانی می‌شود.

پلازای الوصل؛ قلب اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، یک‌سوم جمعیت جهان در محدوده‌ای با دسترسی هوایی چهار‌ساعته به امارات متحده عربی زندگی می‌کنند که مرکزی را برای تبادل ایده‌ها و فرهنگ‌ها تسهیل می‌سازد. در واقع دوبی به عنوان تقاطع جهانی، مکانی ایده‌آل برای میزبانی اکسپو جهانی و جایگاهی منحصربه‌فرد برای حل مسائل مهم و کشف راه‌حل‌های خلاقانه با کمک یکدیگر را ارائه می‌دهد. موقعیت این اکسپو بر اساس عملکرد مطلوب، بهره‌وری منطقی و سهولت بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان انتخاب شده است و به وسیله 3فرودگاه بین‌المللی تنها با فاصله 6 کیلومتر، یک شبکه جاده جهانی و سیستم جدید مترو دوبی خدمت‌رسانی خواهد کرد.

    در سایتی که طراحی شده است، نوآوری در خصوص نمایش فرهنگ و معماری امارات متحده عربی شاخص بوده و بنا به گفته کارشناسان مربوطه، چشمان میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب  خواهد کرد زیرا این سایت مبنی بر اصول زیر طراحی شده است:
    1-اشاره بر موضوع اصلی (پیوند ذهن‌ها و خلق آینده) و زیر مجموعه‌ای از موضوع اصلی اکسپو  (فرصت، پایداری و پویایی)
    2-ساخت یک میراث ماندگار و پویا
    3-به حداکثر رساندن قابلیت مشاهده برای تمام بازدیدکنندگان (شفافیت)
    4-تسهیل همکاری و انعطاف‌پذیری در میان شرکت‌کنندگان
    5-بازتاب فرهنگ و میراث محلی و نمایش صحیحی از کشور امارات متحده عربی
    6-افزایش استانداردها در رابطه با تجربه بازدیدکنندگان
    7-دستیابی بهتر به امکانات برای بازدیدکنندگان
    8-تبدیل‌شدن به یک مرجع در مورد پایداری برای اکسپوهای جهانی آینده
    9-طراحی نحوه فعالیت و دسترسی برای تمام مخاطبان
    10-اولویت ایمنی در تحویل و بهره‌برداری از سایت
    11-تسریع و نمایش نوآوری
    ‌کلیات طرح سایت اکسپو 2020 به شرح زیر است:
    A) مجموعه نمایشگاهی و سالن کنفرانس؛ با بیش از 35000 مترمربع مساحت
    B) پاویون پایداری؛ به عنوان زیر موضوع اکسپو با مساحت 29000 مترمربع در زمینی به متراژ 17000 مترمربع و با هدف کل تأمین انرژی صفر با استفاده از انرژی‌های حاصل از پانل‌های خورشیدی
    C) پاویون پویایی؛ به عنوان زیر موضوع اکسپو با مساحت 12000 مترمربع که فرصتی را جهت کشف تحرک و پویایی لازم به صورت عمیق ایجاد می‌کند.
    D) بخش‌های تماتیک؛ محل قرارگیری بیش از 120 پاویون کشورهای مختلف است که به شکل سه گلبرگ بیرون آمده از مرکز (فضای پلازای الوصل) و با مساحت 145000 مترمربع که تا پاویون‌های مربوط به زیرموضوعات اکسپو ادامه یافته است.
    E) پلازای فرهنگی؛ تجسم فرهنگ و هویت محلی و عربی با نمایش ارزش‌ها، سنت‌ها، مذهب، میراث و اکوسیستم در سه عنصر شاخص: 1. پاویونی بصری برای نمایش تحولات و تکامل تدریجی شهر دوبی 2. صحرای هروس به عنوان محدوده اختصاص داده شده به تقدیس حیات وحش امارات متحده عربی
    3. سرای علم و معرفت با تأکید بر تأثیر اسلام بر بشریت.
    F) پاویون امارات متحده عربی؛ در زمینی به متراژ 8500 مترمربع و با مساحت 15000 مترمربع به نمایندگی از انجمن رسانه ملی در حال توسعه است.
    G) پلازای الوصل؛ از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جهت‌گیری و تجربه بازدیدکنندگان در مرکز سایت اکسپو قرار گرفته است. این پلازا به عنوان دروازه‌ای برای ورود به هر یک از بخش‌های تماتیک به صورت فضای باز عمومی مرکزی ایفای نقش می‌کند، بنابراین نقطه اصلی در جهت‌گیری بازدیدکنندگان به شمار می‌رود. همچنین در رویدادها، در ایجاد محیطی برای سرگرمی، میزبانی در مقیاس بزرگ و ارائه نمایش‌ها و کنسرت‌ها خدمت‌رسانی خواهد کرد. از دیگر ویژگی‌های مهم آن، وجود فضایی باز و عمومی برای برگزاری جشن‌های روز ملی کشورهای شرکت‌کننده در اکسپو و همینطور بخش جدایی‌ناپذیر از مراسم افتتاحیه و اختتامیه را امکان‌پذیر ساخته است.
    H) سایه‌انداز؛ سازه‌ای که مسیری پیاده به طول تقریبا 6000 متر و مساحت حدودا 200000 مترمربع را پوشش می‌دهد.
    I) قلمرو عمومی؛ طراحی توسط AECOM انجام شده است و شامل امکاناتی برای مهمان‌نوازی، صندلی، استراحتگاه، پارک، نمایشگاه، آب نما، لنداسکیپ و نیز چهار میدان خوشامدگویی است که در یک ایستگاه مترو قرار گرفته است و مجاور ورودی اصلی ساخته می‌شود. سه ورودی دیگر نزدیک پارکینگ در نظر گرفته شده برای حدود 30000 ماشین است که بازدیدکنندگان را به مناطق موضوعی هدایت می‌کنند.
    پلازای الوصل | آدریان اسمیت و گوردن گیل طرح آخرین پاویون مهم و بزرگ نمایشگاه جهانی دوبی در سال 2020 را به نمایش گذاشتند. پلازای الوصل در قلب سایت اکسپو و نمایشگاه مرکزی واقع شده است. «Al Wasl»، به معنی اتصال، تاریخی بودن شهر و موضوع اصلی اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» را مضافا تداعی می‌کند. این پلازا به وسیله گنبدی شبکه‌ای پوشانده شده است که قطر آن 150 متر و ارتفاع آن 65 متر است. فضای زیر آن شامل رستوران‌ها، پارک‌ها، فواره‌هاست. پوسته شفاف آن به عنوان سطح نمایش 360 درجه‌ای عمل می‌کند که برای بازدیدکنندگان داخل و خارج آن قابل مشاهده باشد. همچنین طراحان تکنیک‌هایی در این محیط به کار گرفته‌اند که باید دمای درون با دمای بیرون به منظور دستیابی به آسایش حرارتی قابل تنظیم باشد.
    پلازای الوصل سه بخش مهم اکسپو تحت موضوعات «فرصت، پایداری و پویایی» را به هم متصل می‌کند که پاویون‌های این سه بخش توسط معماران نامداری همچون بیگف گریمشاو و فوستر و همکارانش طراحی شده است. در حالی که طرح اصلی برای کل سایت به مساحت 38/4 کیلومتر مربع توسط هوک، پاپیولس و آروپ طراحی شده‌اند. سانتیاگو کالاتراوا نیز در میان اسامی معماران نامی شرکت‌کننده در اکسپو 2020 دوبی وجود دارد که طراحی پاویون مهم امارات متحده عربی را به عهده گرفته که طرح آن نیز برگرفته از شاهین یا باز است. با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده قرار است پلازای الوصل تا اکتبر 2019 یک سال قبل از تاریخ رسمی شروع اکسپو (20 اکتبر 2020) به پایان برسد.
    بحث | پلازا در زبان اسپانیایی به معنی میدان است و به آن دسته از فضاهای عمومی اطلاق می‌شود که در دل شهرها قرار دارند و فارغ از ابعاد تجاری، صرفا کارکردی پاتوق‌گونه برای شهروندان دارند. پلازاها عمدتا‌ محل شکل‌گیری بخشی از خاطره‌های جمعی شهروندان هستند. در واقع محلی برای جمع‌شدن شهروندان، قرار ملاقات و گفت‌وگو هستند.
    اکسپو 2020 دوبی با نامگذاری میدان اصلی به پلازا سعی کرده است بازدیدکنندگان را در محلی جمع کند که علاوه بر کارکرد آن در تسهیل نحوه دسترسی به پاویون‌ها و بخش‌های مختلف آن، تم اصلی اکسپو (پیوند ذهن‌ها و خلق آینده) را در آنجا به بهترین صورت ممکن یادآوری کرده تا مقری باشد برای اندیشیدن به موضوعات جهانی با همکاری تمام اذهان عمومی. این پلازا با بهره‌گیری از نوآوری و تکنولوژی‌های جدید در تأمین محیطی مناسب از نظر آسایش اقلیمی، عملکردی، رفاهی، پشتیبانی و... الگویی است برای کشورهای جهان تا در حادترین شرایط اقلیمی بتوانند مطلوب‌ترین و کم‌مصرف‌ترین و زیست‌محیطی‌ترین گزینه را انتخاب کنند تا در نجات کره خاکی سهمی داشته باشند.
    در تزیین پلازا از عناصر طبیعی آب، نور، گیاه و... استفاده شده و محیطی جذاب و خوش رنگ و ارگانیک به وجود آورده است اما در این میدان زیبایی در هنگام شب نیز همچنان ادامه دارد. به دلیل وسعت دید و آسمان پرستاره همراه با سقف شفاف آن، محیط را نورانی کرده و جلوه خاصی به آن می‌بخشد.
    با توجه به اینکه بومی‌سازی از مسائل مهم و ضروری امروز است، در پلازای الوصل نیز سعی شده است عناصر بومی همگام با فرهنگ مردمان سازگار شود. کاشت درختان نخل، فرو بردن قسمت‌هایی به زیر زمین، سوارکاری، استفاده از اشکال هندسی و... مواردی است که در این فضا دیده می‌شود که گاه با دانش روز تلفیق شده و صورت جدید به خود گرفته و بعضا خواستار نمایش هویت و نمادین بودن آنهاست. 
    این پلازا با پوشش گنبدی بزرگ و شفاف ظرفیت 10000 نفر بازدیدکننده را داراست که این رقم بسیار بالا بوده و در ضمن سازه قوی با محاسبات سختی در پی داشته است.
    همانطور که می‌دانیم، اکسپوها رویدادهای موقتی هستند که بعد از اتمام مدت زمان آن، سایت تخریب شده و برچیده می‌شود اما برخلاف تمام اکسپوهایی که تاکنون برگزار شده، این اکسپو درصدد حفظ پلازای الوصل بوده و تبدیل به فضای سبز خواهد شد؛ باغی طبیعی که اشعه و گرمای بیش از حد اجازه ورود به آن را ندارد.
    انرژی مورد نیاز از طریق پانل‌های خورشیدی نصب شده روی پاویون‌ها تأمین شده و از آب حمام و دوش برای آبیاری استفاده خواهد کرد.
    این سایت نمونه‌ای برای طراحی انعطاف‌پذیر بوده که بسته به موقعیت‌ها و کاربری‌های مختلف تغییر یافته و سازگار با آن می‌شود.
    بنابراین می‌توان گفت، پلازا از نظر کارکرد و شکل، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و انرژی‌های تجدیدپذیر، غلبه بر شرایط اقلیمی سخت و طاقت‌فرسا، زیبایی دل‌انگیز و سازه عظیم، بهترین مکان برای گردهمایی دانشجویان، طراحان، معماران، مهندسان و در کل جهانیان است که به فکر آینده کارآمد و خلاق هستند. اکسپوها فرصتی برای پویایی در اختیار شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار می‌دهند تا دوام یافته و به پایداری برسند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت