پوستر یا آگهی دیواری؟!

عصر نمایشگاه- تصور کنید در یکی از ساعات شلوغ، جمعیت و ازدحام انبوهی از افراد در خیابان‌ها در حال تردد هستند؛ شما نیز پیاده یا با اتومبیل در حال حرکت هستید. علاوه بر شلوغی شهر، مشغله‌های ذهنی، مجالی به دقیق شدن به اطرافتان، مخصوصاً توجه به انبوه آگهی‌های تبلیغاتی را برای شما نمی‌گذارد‌. به نظر شما در این شرایط کدام آگهی تبلیغاتی در اطرافتان می‌تواند موفق به جلب نظر و توجه شما شود؟ اینجاست که رعایت اصول طراحی اهمیت پیدا می‌کند!

پوستر یا آگهی دیواری؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، یک پوستر مناسب باید نظر مخاطب را در عرض کمتر از چند ثانیه به خود جلب و پیام اولیه را در همان ابتدا منتقل نماید. اصول پیام‌رسانی در پوستر چند مرحله‌ای است:
    مرحله اول: مهمترین قسمت است، جذب مخاطب و ایجاد کنجکاوی و کشاندن او به پای پوستر؛
    مرحله دوم: تفهیم اطلاعات و موضوع با جزئیات بیشتر که به صورت ریزتر در پوستر درج می‌گردد و برای مخاطبان کاربرد دارد که در مرحله اول جذب گردیده و حالا نیاز به اطلاعات تکمیلی دارد. این جزئیات باید به گونه‌ایی در پوستر بیایند که در اولین نگاه به کل طرح آسیب وارد نکند.
    برای مثال: شما با عجله در حال عبور در پیاده رو هستید یک لحظه پوستری زرد رنگ و بسیار ساده شما را جذب می‌کند (مرحله اول).
    راغب می‌شوید که چند قدم نزدیکتر شوید، چند ثانیه وقت بگذارید و اطلاعات کامل‌تری را ببینید. جلوتر که می‌روید، موضوع را (زمان، مکان و... تئاتر، نمایشگاه) می‌بینید.
    اگر به موضوع علاقه مند شوید، اطلاعاتی بیشتر شامل زمان و مکان را می‌خوانید در غیر این صورت سریعتر از پوستر دور می‌شوید. (مرحله دوم).
    حالا فرض کنید پوستری به دیوار نصب شده که پر از نوشته و تصاویر شلوغ و متعدد است. آیا حتی در وهله اول توجه شما را جلب می‌کند که برای لحظه‌ای کوتاه به آن نگاهی بیندازید؟ حتی ممکن است موضوع آن پوستر خیلی برای شما مفید بوده باشد، اما به دلیل ضعف در طراحی، چون نتوانسته توجه شما را از بین آن همه آگهی جذب کند، عملاً صاحب آن بیزینس، یک مشتری و مخاطب را از دست داده است‌.
    باید این واقعیت را پذیرفت که مردم در دنیای امروز به دلیل هجوم سرسام‌آور ابزارهای تبلیغاتی به سمت‌شان، به هر نحوی از آنها گریزان هستند. اما در این بین تبلیغی موفق است که سر و شکلی متفاوت داشته باشد و جنبه سرگرمی و لذت آن بر ظاهر تبلیغاتی آن غلبه کند، به طوری که مخاطب احساس نکند که درگیر دیدن یک کار تبلیغاتی شده است مثل انیمیشن‌های تبلیغاتی با مزه که در فضای مجازی بین مردم دست به دست می‌شود.
    پوستر را نباید به دید یک اعلان تبلیغاتی یکبار مصرف نگاه کرد. هر وقت توانستیم پوستری طراحی کنیم که بعد از اتمام آن رویداد، کماکان سال‌ها به عنوان یک کار زیبا هر لحظه بتوانید از دیدن آن لذت ببرید، می‌توان گفت پوستری موفق طراحی کرده‌ایم. یادمان باشد هویت هر رویداد، پوستر آن است که سال‌ها در ذهن مخاطب می‌ماند که باید به دست گرافیست‌های حرفه‌ایی که متخصصان این حرفه هستند، طراحی شود، به طوری که آنها می‌توانند موضوع را با ایده، خلاقیت و رویا ترکیب کنند تا آثاری ماندگار، منحصر به فرد و خاص ایجاد گردد.
    به اختصار، چند نمونه از پوسترهای نمایشگاهی که امسال ارائه گردیده‌اند را انتخاب کرده‌ایم. به نظر شما با توجه به آیتم‌های یک پوستر موفق (جذابیت، خلاقیت و زیبایی و خلاصه گویی) کدام یک از این پوسترها را می‌توان به عنوان یک پوستر موفق و قابل ارائه در سطح جهانی قلمداد کرد؟
    انتخاب با شما . . .
    از میان 8 پوستری که از رویدادهای مختلف نمایشگاهی انتخاب شده، می‌توان پوستر «نمایشگاه بزرگ کتاب استان کرمانشاه» را به عنوان پوستر برگزیده انتخاب نمود.
    دلیل برتری این پوستر به نسبت سایر رقبا:
    1-  استفاده از رنگ جذاب و خالص در طرح اصلی
    2-  استفاده از کمترین عناصر تصویری مرتبط با موضوع (کتاب) به صورت ساده و گویا
    3-  جذب مخاطب در یک نگاه و رساندن مفهوم اصلی در کمترین زمان (که کاربرد اصلی پوستر است)
    4-   وجود ایده‌ای ساده و مرتبط با موضوع (اشاره به کتاب و تشبیه به رشد و جوانه زدن)
    5-  عدم اغراق در بزرگنمایی موارد فرعی مثل لوگوی اسپانسرها و نام برگزارکنندگان
    با این حال برخی نقاط ضعف در این پوستر مشاهده می‌گردد که رفع آنها می‌توانست جذابیت را برای مخاطب ایجاد کند، مثل:
    1-  اجرا و ترسیم بیش از حد هندسی و خطی، که با نفس کتاب و آرامش همخوانی ندارد
    2-  جذابیت ضعیف تصویری برگ‌های روی کتاب که می‌توانست طراوت بیشتری را القاء کند
    3-  ضعف در تایپوگرافی (تیتر اصلی) که می‌توانست بهتر و حرفه‌ایی تر اجرا شود.

    نقاط قوت: وجود فضای نفس کش و خالی و وجود یک عنصر تصویری که با موضوع و تایپ اصلی به طور خلاقانه ترکیب شده است.
    نقاط ضعف: رنگبندی پس زمینه و تایپوگرافی ضعیف در تیترهای اصلی

    شش پوستر دیگر را به دلیل عدم جذابیت تصویری، عدم خلاقیت کافی برای اثرگذاری و جذب در ذهن مخاطب و شلوغی بیش از حد که پوستر را از کارکرد اصلی آن خارج می‌کند، به لحاظ گرافیکی می‌توان به عنوان پوسترهای ضعیف‌تر قلمداد نمود.

    *نویسنده: صادق نخبه زعیم

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت