اجزای اصلی پوستر

عصر نمایشگاه- باید بدانیم مردم وقت ندارند! حوصله هم ندارند! در دنیای امروز منتظر نباشید که به سمت پوستر شما بیایند و کلی وقت بگذارند و ریز ریز تمام مطالب را بخوانند و توقع داشته باشیم که از خواندن این همه مطالب جذابمان کلی هم لذت ببرند! «خلاصه‌گویی در حد چند کلمه به همراه یک ایده بسیار جذاب! همین کافی است».

اجزای اصلی پوستر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، البته منظور از ایده جذاب این نیست که یک عکس قشنگ دانلود کنید و با چند فیلتر فتوشاپی عجیب و غریب و با کمک گرفتن از ایده‌های آقای سفارش‌دهنده آن را  دستکاری کنیم و هر چه مطلب و نوشتار هم داریم پای تصویر بنویسیم و پس از چاپ بگوییم هر کسی خوشش نیامده بی‌سلیقه است!! یا چرا مردم نمی‌بینند ما که خیلی روی این پوستر کار کردیم! مردم این دوره و زمانه چقدر بی‌حوصله  شده‌اند!! در واقع ایراد از آنها نیست. باید بدانید طراحی پوستر فقط نرم‌افزار بلد بودن نمی‌خواهد، بلکه فکر و ایده می‌خواهد!!
    دو چیز را در طراحی پوستر آویزه گوش کنید: 
    1-   ایده جذاب با اجرای عالی
    2-  سادگی
    این دو مورد را به عنوان دو بال اصلی یک پوستر در ذهن داشته باشید، اگر رعایت کردید، می‌شود پوستر! اگر نکردید، می‌شود سوهان روح و ذهن! حالا که قصد داریم این دو عامل را رعایت کنیم، به سراغ عناصر بیشتری که بعد از این دو اهمیت پیدا می‌کنند، می‌رویم.
    با‌ارزش‌ترین مسئله در یک پوستر موفق، انتقال مفهوم مورد نظر در چند ثانیه به مخاطب است که کاربرد اصلی پوستر است.
    در اینجا به چند قانون اصلی که باید در طراحی مفاهیم بصری  پوستر مورد نظر قرار گیرد، اشاره می‌کنیم.
    اندازه آیکون‌ها و شکل‌ها و سطح‌های رنگی
    پوستر معمولا از راه دور دیده می‌شود، بنابراین باید پوستر را به گونه‌ای طراحی کنیم که اهمیت و اولویت‌بندی اشکال و عناصر آن کمتر یا بیشتر از   حد معمول نباشد. به عنوان مثال، در پوسترهای نمایشگاه‌ها اندازه لوگوهای اسپانسرها و آدرس‌های غیر ضروری، نباید به حدی بزرگ باشند که از راه دور دیده شوند و موضوع اصلی پوستر به چشم نیاید.
    رعایت اندازه نوشته‌ها و ترتیب کوچک و بزرگی آنها
    تیتر مهم‌ترین قسمت یک پوستر است که باید در یک لحظه به چشم بیاید و پس از آن متن‌های ریزتر هستند که باید به صورت خیلی کوچک‌تر نوشته شوند. بنابر این تا حد امکان سعی شود در طراحی پوستر از کمترین متن و نوشتار استفاده شود، طوری که در نگاه اول تیتر اصلی به چشم بیاید و مخاطب را پای پوستر بکشاند.
    برای جذاب‌تر شدن تیتر می‌توان آن را با دست یا نوشتار خاصی مثل به هم ریختن اصولی حروف و تایپوگرافی دستی یا طراحی با ماژیک و قلم‌های نوری (وکام) به صورت خاص طراحی کرد که می‌تواند کمک زیادی به خاص بودن پوستر بکند.
    هدایت کردن مسیر نگاه مخاطب
    باید بدانیم که چشم ما انسان‌ها به مسیر نگاه کردن‌ها شرطی شده است که از کدام سمت به کدام سمت برود و این مسئله بسته به نوع فرهنگ‌ها هم متفاوت است. مثلا فارسی‌زبان‌ها عادت دارند صفحات را  از راست به چپ نگاه کنند و انگلیسی‌خوان‌ها برعکس ما از چپ به راست صفحات را می‌بینند.
    اعمال این نکته در طراحی پوستر می‌تواند در کنترل کردن مسیر نگاه مخاطب‌مان در خواندن پوستر کمک زیادی به ما داشته باشد.
    پس چنانچه می‌خواهید پوستری را طراحی کنید، به خاطر داشته باشید که قرار است نگاه مخاطب در یک لحظه از کدام قسمت وارد شود، سپس کجاها را ببینند و در پایان از کجا خارج شود و ما مطالب و عناصر مهم و تاکیدی را باید در کجای صفحه قرار دهیم.
    در شماره بعدی در مورد انتخاب «ایده جذاب ساده» و چگونگی انتخاب آن برای یک پوستر مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

    * صادق نخبه زعیم

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت