یک هفته با کتاب؛

انتشار فراخوان نمایشگاه فرانکفورت وآغاز ثبت‌نام در نمایشگاه تهران

عصر نمایشگاه- انتشار فراخوان حضور ناشران ایرانی برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت و آغاز ثبت نام از ناشران داخلی برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

انتشار فراخوان نمایشگاه فرانکفورت وآغاز ثبت‌نام در نمایشگاه تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، گزارش مرور خبرهای منتشر شده حوزه کتاب و نشر در این هفته، شامل 17 خبر می‌شود. این گزارش با 3 خبر از حضور بین‌المللی ایران در بازارهای کتاب شروع می‌شود و سپس با 2 خبر درباره نمایشگاه کتاب تهران ادامه پیدا می‌کند.

    خبرهایی از هیئت انتخاب و خرید وزارت ارشاد، میزان فروش نمایشگاه کتاب کردستان، چند خبر از اختتامیه های جوایز و جشنواره های ادبی و همچنین چند خبر دیگر از اسناد و نسخه های مکتوب و چاپ آثاری از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی‌از دیگر اخباری هستند که در ادامه مرور می‌شوند.

    پایان بخش گزارش هم 2 خبر در حوزه بین المللی هستند که این هفته منتشر شدند.

    در ادامه آخرین گزارش «یک هفته با کتابِ» سال 96 را از نظر می‌گذرانیم.

    انتشار فراخوان برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت

    موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، فراخوان حضور ناشران، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی جهت حضور در غرفه ملّی جمهوری اسلامی‌ ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2018 را منتشر کرد.

    هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از 18 تا 22 مهر برگزار می‌شود. ایران در این دوره از نمایشگاه حضور دارد. ناشران، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی می‌توانند بر اساس فراخوان منتشرشده در غرفه ملّی جمهوری اسلامی‌ایران حضور پیدا کنند.

    میزبانی نمایشگاه پاریس از ایران

    سی و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب پاریس با حضور 50 کشور ازجمله جمهوری اسلامی‌ایران از 25 تا 28 اسفند در محل نمایشگاه‌های «پورت دو ورسای» آغاز به کار می‌کند.

    خبر حضور ایران در این نمایشگاه، روز سه شنبه این هفته منتشر شد. روسیه با حضور 38 نویسنده مطرح، کشور میهمان این دوره از نمایشگاه مذکور است.

    رونمایی از نسخه ایتالیایی رمان «سووشون»

    مراسم رونمایی از ترجمه ایتالیایی رمان «سووشون» نوشته سیمین دانشور همزمان با هشتم مارس روز جهانی زن، در اولین روز گشایش نمایشگاه کتاب میلان برگزار شد.

    این رمان توسط آنا وانزن به ایتالیایی ترجمه شده و انتشارات بریوسکی آن را منتشر کرده است.

    اعلام آمار ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران

    ثبت نام از ناشران داخلی برای شرکت در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح روز یکشنبه 20 اسفند آغاز شد و طبق خبری که سه شنبه منتشر شد و حاوی آمار ثبت نام کنندگان تا آن روز بود، 2043 ناشر تا صبح سه شنبه ثبت نام کردند.

    تمدید مهلت برای ثبت نام

    اما خبر دیگر درباره نمایشگاه کتاب، این بود که هومان حسن‌پور مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه، از تمدید زمان ثبت نام ناشران داخلی خبر داد و گفت: با موافقت معاونت اجرایی نمایشگاه ثبت‌نام ناشران داخلی برای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا پایان پنجشنبه ٢٤ اسفند (امروز) تمدید شد.

    خرید بیش از هفت میلیارد ریال کتاب در هیات انتخاب و خرید ارشاد

    جلسه 586 هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به تازگی برگزار شده و خرید  236 عنوان کتاب از ناشران مختلف در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب، خرید این میزان کتاب در 33 هزار و 900 نسخه به مبلغ کل 7 میلیارد و 274 میلیون و 550 هزار ریال به تصویب رسید.

    اعلام میزان فروش نمایشگاه کتاب کردستان

    نمایشگاه کتاب استانی کردستان که از سیزدهم تا جمعه 18 اسفند در شهر سنندج برپا شده بود، به کار خود پایان داد و خبر میزان فروش این نمایشگاه روز یکشنبه 20 اسفند منتشر شد. به این ترتیب، در مدت 6 روز برگزاری نمایشگاه یک میلیارد و 200 میلیون تومان کتاب توسط مردم خریداری شد. این میزان خرید شامل بن کارت خرید، تراکنش کارتخوان‌های نصب شده در غرفه‌ها و خریدهای نقدی مردم است. حداقل روزانه 31 هزار تراکنش بانکی در نمایشگاه انجام شد.

    معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب سال سبک زندگی

    در آئین اختتامیه اولین جشنواره کتاب سال سبک زندگی که روز یکشنبه این هفته با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی، حجت‌الاسلام مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) و جمعی از نویسندگان و مولفان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برگزیدگان این جشنواره معرفی شده و از آن ها تقدیر به عمل آمد.

    معرفی برگزیدگان نخستین دوره‌ جایزه‌ لذت ترس

    دو خبر از اخبار معرفی برگزیدگان جوایز ادبی، مربوط به هفته گذشته هستند که یکی از آن ها، معرفی برگزیدگان نخستین دوره جایزه لذت ترس است که توسط نشر افق برگزار شد.

    به این ترتیب، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه داستان کوتاه لذت ترس با حضور نویسندگان جوان و نوجوان شرکت کننده انتهای هفته گذشته در خانه‌ فرهنگ و هنر واژه برگزار شد و خبر آن روز شنبه این هفته منتشر شد.

    معرفی برگزیدگان هفتمین جایزه ادبی هفت اقلیم

    برگزیدگان هفتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم هم که با معرفی کتاب سال رمان و کتاب سال مجموعه داستان فارسی همراه بود، جمعه 18 اسفند برگزار شد و خبر آن روز شنبه بر خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت.

    برگزاری نشست خبری کتاب «سرباز کوچک امام»

    نشست خبری کتاب «سرباز کوچک امام» شامل خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان به بهانه نگارش تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب، صبح سه شنبه 22 اسفند در محل موسسه پیام آزادگان برگزار شد.

    چاپ اسناد تاریخی دانشگاه تهران

    طبق خبری که سه شنبه این هفته منتشر شد، کتاب «اسناد تاریخ دانشگاه تهران؛ موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه» منتشر شد. این کتاب به کوشش سوسن اصیلی تدوین شده و گزیده ای از اسناد دانشگاه تهران، موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد است. این مجموعه شامل 313 عنوان سند است که بخش اصلی آن از اسناد آرشیوی منتقل شده به کتابخانه مرکزی انتخاب شده است.

    ارزیابی 14 مجموعه سند در کارگروه ارزیابی و خرید کتابخانه ملی

    صد و دهمین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی در کتابخانه ملی برگزار شد و در آن، 14 مجموعه سند مورد ارزیابی، کارشناسی و قیمت‌گذاری قرار گرفت.

    چاپ جلد پنجم از دانشنامه «فرهنگ مردم ایران»

    دو خبر از این گزارش مربوط به فعالیت های مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی‌هستند. یکی از آن ها، چاپ پنجمین جلد از دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، رئیس این مرکز و ویراستاری علمی‌محمد جعفری (قنواتی) و اصغر کریمی‌است. «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده است.

    چاپ جلد بیست و سوم «دائره المعارف بزرگ اسلامی»

    خبر بعدی هم از این مرکز فرهنگی، چاپ بیست و سومین جلد از دائره المعارف بزرگ اسلامی‌حاوی مداخلی از چهره‌ها و موضوعات ایران و اسلام با سرویراستاری بجنوردی است.

    جلد بیست و سوم از دائره المعارف بزرگ اسلامی‌حاوی 253 مدخل است. این جلد با مدخل «خنساء» آغاز می‌شود و با مدخل «دلالت» تمام می‌شود.

    چاپ نسخه بدون سانسور «دُن آرام» در روسیه

    اولین خبری که در بخش بین المللی این گزارش مرور می‌شود، مربوط به یک رمان مشهور کلاسیک است و به موجب آن، رمان معروف «دن آرام» نوشته الکساندر شولوخوف در نسخه‌ای که به متن اصلیِ نگارش شده توسط این نویسنده نزدیک است، در شهر روستوف در روسیه منتشر شد. «دن آرام» در زمان حیات شولوخوف نویسنده این کتاب، 342 بار منتشر شد، اما تجزیه و تحلیل این نسخه‌ها نشان می‌دهد که متن کتاب‌ها، با متن اولیه نگارش شده توسط نویسنده هماهنگ و سازگار نیست.

    ایگور گوسکوف معاون اول فرماندار منطقه راستوف، در این خصوص گفت: اولین نسخه اصلی رمان «دن آرام» با تیراژ 1000 نسخه با بودجه 900 هزار روبل (معادل 15916 دلار) منتشر خواهد شد. 

    معرفی نامزدهای اولیه جایزه بوکر

    طبق یکی دیگر از خبرهای بین المللی این هفته که روز سه شنبه منتشر شد، 13 رمان در فهرست اولیه جایزه من بوکر بین‌المللی که برای حمایت از آثار ترجمه شده از گوشه و کنار جهان اهدا می‌شود، جای گرفته‌اند.

    این جایزه هر سال به یک کتاب که از زبان‌های دیگر به انگلیسی ترجمه و در بریتانیا منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد. این اثر می‌تواند شامل رمان یا مجموعه داستان کوتاه باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت