رایزن فرهنگی ایران در کابل:

کابل دومین ماه بهار را با دو رخداد فرهنگی از ایران شروع می کند

عصر نمایشگاه- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که این نهاد با همکاری مسئولان افغانستان دومین نمایشگاه کتاب و نخستین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاههای ایران و افغانستان را در نخستین روزهای اردیبهشت ماه در کابل برگزار می کند.

کابل دومین ماه بهار را با دو رخداد فرهنگی از ایران شروع می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا, رضا ملکی افزود که نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی از دوم تا هشتم اردیبهشت ماه در محل دانشگاه کابل برگزار خواهد شد.

    وی افزود همزمان با برپایی این نمایشگاه نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «عرفان ، تصوف و ادبیات» به مدت دو روز با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو کشور انجام می شود.
    رایزن فرهنگی ایران در کابل گفت که در نمایشگاه کتاب امسال 70 ناشر از ایران همراه با 30 ناشر افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار کتاب را به نمایش می گذارند.
    ملکی افزود: بنا به درخواست میزبان 90 درصد کتاب هایی که برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
    او همچنین با اشاره به اولین دور گفت و گوهای فرهنگی دو کشور گفت: این جلسات در چارچوب توافقنامه های فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می شود که در قالب کمیته های پنجگانه مشترک دو کشور در راستای تدوین برنامه جامع همکاری های ایران و افغانستان تلاش می کنند.
    وی از حضور 10 تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران در نخستین دور گفت وگوها فرهنگی دو کشور خبر داد و افزود : مقرر شده دبیرخانه این نشست های علمی در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاه های ایران فعال شود و همچنین جلسات در تهران و کابل تداوم یابد.
    به گفته ملکی تلاش شده تا در نمایشگاه کتاب ایران ، کتب با قیمتی پایین تر از نرخ پشت جلد توزیع شود و این تخفیف با توجه به هزینه حمل کتاب از ایران تا کابل کمک موثری به دانشگاهیان و دانشجویان افغانستان است که از سوی ناشران ایرانی در نظر گرفته شده است.
    نمایشگاه کتاب سال قبل ایران در کابل از 23 تا 31 فروردین ماه در دانشگاه کابل برگزار شد و در اتفاقی نادر در نمایشگاههای کتاب ، تمام 300 هزار جلد کتاب عرضه شده در آن نمایشگاه به فروش رفت .
    کتاب مهمترین ابزار مبنایی ارتباط فرهنگی ملت هاست و در این بین زبان مشترک ایران و افغانستان روند این تعامل فرهنگی را تسهیل و اثربخش کرده است و استقبال از نمایشگاه کتاب کابل در هفته آینده دور از انتظار نیست.
    برای تحقق این دو رخداد فرهنگی در اردیبهشت ماه که در افغانستان ماه « ثور» خوانده می شود، علاوه بر رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل ؛ موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و دانشگاه کابل همکاری کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت