معاون رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان:

نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل امروز افتتاح می شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل و نخستین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان امروز افتتاح می شود.

نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل امروز افتتاح می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, مجتبی نوروزی، معاون رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان گفت: روز دوم اردیبهشت ماه/ ثور نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل و نخستین دور گفتگوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در دانشگاه کابل افتتاح خواهد شد. در نمایشگاه کتاب، کتاب های مربوط به 70 ناشر ایرانی و 30 ناشر افغانستانی ارائه خواهد شد.

    معاون رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان افزود: تلاش شده است محور کتاب ها، کتب دانشگاهی باشد اما در تمام زمینه های دیگر از جمله ادبیات، فلسفه، حامعه شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و... نیز هم آثار ارائه شده و کتاب های مورد نیاز اهالی فرهنگ و کتاب در نمایشگاه وجود دارد؛ حتی چند ناشر مطرح تخصصی حوزه کودک و نوجوان نیز در نمایشگاه حضور دارند. همچنین در حاشیه نمایشگاه تلاش شده است زمینه ملاقات و برقراری همکاری مشترک بین ناشران دو کشور فراهم شود.

    مجتبی نوروزی استقبال شهروندان کابل از نمایشگاه کتاب سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را بی نظیر خواند و گفت: استقبال از نمایشگاه سال قبل فراتر از انتظار برگزار کنندگان بود؛ به طوری که تمام ناشران شرکت کننده در نمایشگاه از حضور در این رویداد مهم راضی بودند و همین استقبال گسترده موجب شد که ما انگیزه لازم برای برگزاری نمایشگاه در سال 97 را به دست بیاوریم.

    وی در خصوص نخستین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز بیان داشت: گفتگوهای فرهنگی برای توسعه تعامل بین نخبگان فرهنگی طراحی شده است که نخستین دور آن با حضور هیاتی 12 نفره از روسای دانشگاه ها و اساتید ایرانی به مدت دو روز در دانشگاه کابل با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» برگزار خواهد شد و دور بعدی آن طی ماه های آینده در یکی از دانشگاه های ایران دایر می شود.

    معاون رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان اضافه کرد: دانشگاه کابل به عنوان میزبان این دور از گفتگوها، هماهنگی اساتید کشور افغانستان را بر عهده داشته است. در نشست افتتاحیه این رخداد مهم آقای بالاکرزی، معاون علمی وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، آقای دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آقای دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و آقای دکتر فاروقی، رئیس دانشگاه کابل سخنرانی خواهند کرد و حدود سی سخنرانی از اساتید برجسته ایرانی و افغانستانی در این آیین ارایه خواهد شد.

    مجتبی نوروزی در پایان این گفتگو تاکید کرد: در حال حاضر تعاملات در حوزه های مختلف در سطح خوبی برقرار است و رویکرد دولت ها و نخبگان به این تعاملات مثبت و سازنده است؛ اما با توجه به دیرینه و حجم مشترکات فرهنگی به نظر می رسد تا نقطه مطلوب که تعامل گسترده نخبگان فرهنگی دو کشور در حوزه های مختلف می باشد فاصله وجود دارد که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به آن نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت