گشایش نمایشگاه برگزیده آثار علمی ایران‌شناسان روس

عصر نمایشگاه- نمایشگاه برگزیده آثار علمی ایران‌شناسان روس از قرن نوزدهم تا کنون با عنوان ایران‌شناسی در آیینه کتاب در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو گشایش یافت.

گشایش نمایشگاه برگزیده آثار علمی ایران‌شناسان روس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، این نمایشگاه به همت بنیاد بین المللی ایران‌شناسی مسکو و حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری کتابخانه ادبیات خارجی روسیه در روز سه شنبه، سی و یکم فروردین در تالار سفید کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه باعنوان «ایران‌شناسی در آیینه کتاب» با حضور شخصیت‌های فرهنگی و ایران‌شناسان روسیه افتتاح شد.

    در آیین افتتاحیه «رضا ملکی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ضمن تشکر از بنیاد بین المللی ایران‌شناسی مسکو از جمع آوری آثار و معرفی آنان در حوزه ایران‌شناسی در روسیه به اهمیت مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این بخش اشاره کرد.

    رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت ایران‌شناسی در دنیا را قدرت تأثیر‌گذاری و گستره فرهنگ و تمدن ایرانی برشمرد و تأکید کرد: مطالعات ایران‌شناسی، مطالعهٔ یک قوم یا ملت خاص نیست بلکه مطالعه تاریخ، فرهنگ و هویت طیف وسیعی از اقوام و ملت‌های مختلف است که امروز در کشور‌ها و مناطق مختلف و در قلمرو تاریخی- فرهنگی ایران قرار دارند.

    وی در ادامه به ظرفیت فرهنگ ایرانی – اسلامی در تبدیل ناهنجاری‌ها به هنجار‌ها در طول تاریخ اشاره کرد و با توجه به ناهنجاری‌های موجود در منطقه گفت: امروز هم فرهنگ ایرانی- اسلامی این توان را دارد که ناهنجاری‌ها با به هنجار تبدیل سازد.

    ملکی در ادامهٔ سخنان خود به آثار مرقعات می‌رعماد، خوشنویسی هنرمند برجسته خوشنویسی نستعلیق عصر صفوی در قرن هفدهم میلادی اشاره نمود که چهار تابلو از این آثار با همکاری انستیتو نسخ خطی سن پترزبورگ برای اولین مرتبه در روسیه در این نمایشگاه به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

    در ادامه این مراسم حسین‌نژاد از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران با معرفی خط نستعلیق و تشریح فاصله‌های طلایی این خط را به عنوان یکی از خطوط با قاعده و قدمت طولانی در دنیا برشمرد. ایشان در ادامه برای معرفی شیوه نگارش به اجرای زنده یک اثر خوشنویسی پرداخت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

    قربان علی ادریسف، سرپرست بنیاد بین المللی ایران‌شناسی، مجتبی بشر دوست، الیا زایسف و پالی شوک از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

    سیر کتاب‌های آموزش زبان فارسی، ادبیات فارسی و فلسفه در روسیه از یک قرن گذشته تا کنون، تابلوهای خوشنویسی، مینیاتور و دیوان اشعار زبان فارسی از جمله شاهنامه به زبان سغدی از دیگر آثاری بودند که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

    نمایشگاه ایران‌شناسی در آیینه کتاب به مدت یک ماه بر پا است و در هفتهٔ اول آن کارگاه آموزش خوشنویسی توسط استاد خوشنویس ایران برگزار خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت