وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خرید و فروش‌های خارجی نمایشگاه کتاب با دلار ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه از امروز خرید و فروش‌های خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با دلار ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود، گفت: با دو بخش لاتین و عربی هم توافق کردیم تا برایشان تامین ارز شود.

خرید و فروش‌های خارجی نمایشگاه کتاب با دلار ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا, سید عباس صالحی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در جمع خبرنگاران درباره نوسانات ارز که بخش بین الملل نمایشگاه را دچار مشکل کرده بود، اظهار داشت: ‌نوسانات ارزی، حوزه کتاب و نمایشگاه را نیز مثل همه حوزه‌ها تحت تاثیر قرار داده بود و این تصمیم دولت نهایی شد که نرخ رسمی عرضه دلار در کشور 4200 تومان مقرر شود.

    وی با بیان اینکه ظاهرا برای تهیه دلار با این قیمت مشکلاتی وجود داشته که با پیگیری های معاون اول رئیس جمهوری و همکاری بانک مرکزی، تفاهم حاصل شده است، ادامه داد: از ساعت 13:30 امروز، 17 اردیبهشت همه خرید و فروش‌های بخش خارجی نمایشگاه کتاب با دلار بر مبنای 4200 تومان انجام می‌شود.
    صالحی در واکنش به حضور برخی ناشران صرفا برای عرضه کتاب‌هایشان و نه فروش آنها، گفت: این پدیده، موضوعی تازه‌ و قابل توجه است، حتما این شیوه می‌تواند کمک کند که بخش فروشگاهی به نمایشگاه ما بیش از پیش به نمایشگاهی شدن نزدیک شود.
    به گفته وی با توجه به اینکه برای اولین بار این شیوه تجربه می‌شود، شورای سیاست‌گذاری از سال آینده می‌تواند موارد حمایتی را نیز به آن اضافه کند.
    وزیر ارشاد درباره تصمیم‌گیری برای مکان نمایشگاه سال آینده نیز، پاسخ به این سوال را راحت ندانست و گفت: به طور طبیعی ما می‌خواهیم شرایط بهتری برای ناشران و مردم فراهم کنیم، اینکه درخواست احداث مکانی صرفا برای یک نمایشگاه 10 روزه را داشته باشیم به صرفه نیست و باید به گزینه‌هایی فکر کنیم که امکان استفاده در دیگر طول سال نیز داشته باشد.
    وی افزود: بر همین اساس باید ببینیم برای سال آینده نیز کدام یک از مجموعه‌های مصلی و یا شهر آفتاب، نمره بیشتری می‌گیرد البته شاید هیچ کدام نمره 20 دریافت نکنند اما ملاک ما بیشترین نمره در جلب رضایت ناشرین و مردم است.
    به گفته صالحی، ارزیابی‌هایی از همین آغاز نمایشگاه نیز صورت و شرایط مصلی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
    عضو کابینه دولت دوازدهم درباره تصمیم دولت برای درج کاغذ به عنوان یک کالای اساسی گفت: زمانی که قرار شد ارز با نرخ 4200 تومان در کشور عرضه شود، دو نگاه به این مساله وجود داشت؛ اول اینکه تمام کالاها بدون هیچ تفکیکی با ارز تک‌نرخی 4200 تومانی ارائه شود که مدافعینی هم داشت، یک راه دیگر نیز تفکیک کالاها به کالاهای اساسی و روزمره مردم و کالاهای غیراساسی بود.
    وی ادامه داد: وقتی قرار شد کالاهای غیراساسی با نرخ ارز 4200 و کالاهای اساسی با ارز 3850 مبادله شوند و 400 تومان مابه‌التفاوت را دولت تامین کند دیدیم که کاغذ به عنوان یک موضوع اساسی حوزه فرهنگ از جمله کتاب و نشر باید جزو اقلام اساسی قرار بگیرد که دولت نیز با این مساله موافقت کرد.
    صالحی افزود: این خبر خوشی بود زیرا باعث می‌شد تاثیرات منفی تحولات ارزی در حوزه نشر و مطبوعات کاهش یابد.
    سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت 10 روز در مصلای امام خمینی (ره) دایر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت